Redactie - 13 december 2016

Oracle Cloud Day 2016

Oracle Cloud Day 2016 image

De circa 1200 bezoekers die onlangs een bezoek brachten aan Oracle Cloud Day 2016 (klanten, partners en Oracle-medewerkers bij elkaar opgeteld), werden onthaald op een aantal inspirerende en informatieve keynotes, een keur aan klantverhalen en demonstraties, een miniatuur racebaan gestuurd door IoT-technologie, een als Hackathon aangekondigde ‘Make-athon’, en een zevental tracks met breakout-sessies op gebied van CX, Development, Finance, HR, PaaS/IaaS en Supply Chain. Kortom: een rijk programma met, afgaande op de reacties tijdens de afsluitende borrel, voor het gros van de bezoekers een rijke oogst!

‘Innovation to grow, Insight to control’, luidde 6 december het motto van Oracle Cloud Day 2016 in de RAI te Amsterdam. Voor directeur Oracle Nederland René van Stiphout, die het welkomstwoord verzorgt, is de dag geslaagd als elke bezoeker z’n sociale netwerk weet uit te breiden en op z’n minst één inspirerend idee meeneemt naar huis. Zoals op zoveel van dit soort conferenties tegenwoordig staat ook hier het thema ‘digitale transformatie’ centraal. “Dat kun je vertalen naar: wat kunnen de nieuwste ontwikkelingen rond zaken als Big Data, het Internet of Things en Artificial Intelligence nu voor jouw bedrijf concreet betekenen”, verduidelijkt Van Stiphout. “Dus de vertaling van innovatie naar concrete zaken, dat is waar het hier vandaag om gaat.”

Data Driven Business

Neil Sholay (Vice President of Digital Business, Oracle EMEA) houdt een inspirerend en informatief verhaal over ‘data driven business’. De afgelopen tien jaar was het alom technologie dat de klok sloeg, betoogt hij, maar we belanden nu in een stadium waarin het de data en de daaruit gedestilleerde informatie is die de belangrijkste drijvende kracht wordt voor ieders business. “Alles om ons heen, dit gebouw, de apparaten op en rond ons lichaam en overal in huis, alles wordt met elkaar verbonden tot een interactief ecosysteem, bestaande uit mensen, data en devices, dat voortdurend slimmer wordt.”

Echo

Als innovatief voorbeeld voert Sholay de enige maanden geleden door Amazon geïntroduceerde Echo ten tonele, een elektronisch device voor de thuissituatie, waarmee ‘hands-free’ via de stem gecommuniceerd kan worden. Het is een soort digitale butler, die bestaat uit zeven microfoons bovenin en een speaker daaronder. Het is verbonden met je wifi-thuisnetwerk, en de backend wordt niet alleen verzorgd door Amazon zelf, maar door een heel ecosysteem van organisaties daaromheen, zoals taxibedrijven, restaurants, media-organisaties, clubs, et cetera. De fictieve persoon die erin huist heet Alexia, in wezen een voice-service, die allerlei taken voor je kan uitvoeren, zoals het draaien van je favoriete muziek, het instellen van je thermostaat en het doen van bestellingen. Sholay heeft zo’n apparaat thuis staan en zijn vijfjarig zoontje gaat ermee om alsof het een mens is, vertelt hij. Het is slechts één van minstens een handvol intrigerende voorbeelden, waarmee Sholay zijn stelling onderbouwt dat we aan het begin staan van een geheel nieuw digitaal tijdperk, waarin succesvol zakendoen wordt aangezwengeld door allerlei innovatieve, interactieve, ‘data driven’ systemen.

Lessons to learn

Alexander Klöpping, internetondernemer, journalist en medeoprichter van Blendle, deelt in zijn aansluitende keynote een drietal lessen die hij tijdens zijn relatief nog prille bestaan als internetondernemer heeft opgedaan. Zijn belangrijkste les luidt: wie personaliseert wint! Het is een les die (toeval of niet) hetzelfde thema aanroert als de keynote van Sholay. Want de vormen van personalisatie die hij beschrijft, zijn voorbeelden van ‘data driven business’ in optima forma.

Het gaat om de aanpak van met name grote succesvolle bedrijven als Amazon, Booking.com, Facebook en Google, die door de grote hoeveelheden data die zij voortdurend over hun gebruikers vastleggen, in staat zijn hun advertenties en/of aanbiedingen steeds nauwkeuriger op de persoon in kwestie af te stemmen. Grappig genoeg duikt ook in zijn betoog de Echo van Amazon op. Klöpping daarover: “Zo’n praatpaal als de Echo van Amazon is het nieuwste wapen van dit soort bedrijven om nog meer over u en mij te weten te komen, zodat ze hun bedrijfsmodel nog verder kunnen verfijnen. Google heeft ook al zo’n ding en ongetwijfeld gaan Facebook en Apple met iets soortgelijks komen. En het werkt, want ik twijfel er niet aan dat vrijwel iedereen die hier zit over vijf jaar zo’n praatpaal in huis heeft staan. Alleen: voor welke kies je, want elke praatpaal heeft zijn eigen specifieke ecosysteem.”

Disruptie

Bij de IoT-racebaan, waar met behulp van Bluetooth de raceautootjes zelf aan de Oracle Cloud vertellen wat voor services ze nodig hebben, spotten we trendwatcher Vincent Evers, voorafgaand aan zijn keynote ‘De disruptie die de cloud veroorzaakt’. Hij gaat het onder meer hebben over de onafwendbaarheid van de zelfrijdende auto, wil hij wel kwijt. Wat hier gebeurt bij deze racebaan, gaat straks ook in het gewone leven gebeuren, zegt hij. “Alles wordt elektrisch, alles wordt zelfrijdend, de hele wereld gaat veranderen. En dat allemaal dankzij de disruptie als gevolg van de cloud. Want mensen zijn erbarmelijke bestuurders. Ze kunnen niet multi-tasken, zijn snel afgeleid en rijden andere mensen dood. Binnen tien jaar zullen alle auto’s daarom standaard zijn uitgerust met een auto-pilot. Die rijdt stukken veiliger, registreert alles in de cloud en verbetert continu.”

Make-athon!

En dan is er tussen alle bedrijven door nog de als Hackathon aangekondigde ‘Make-athon’. Want dat is het eigenlijk, begrijpen we van René de Boer, Business Development Manager Middleware en Cloud Platform bij Oracle. “Tijdens deze dag ontwikkelen we samen met een zestal partners een mobile app die de zakenreiziger moet kunnen ondersteunen bij zijn trip vanaf huis naar de gate op het vliegveld”, legt hij uit. “We zijn een week geleden begonnen met de eerste ideeën, maar vanaf vanochtend 8 uur zijn we bezig alles live bij elkaar te brengen. Kom aan het eind van de dag maar kijken wat het voor moois heeft opgeleverd”, roept hij ons na.

Door: Dick Schievels