Redactie - 12 december 2016

Kwaliteit en kennisdeling staan centraal bij DHPA in 2017

Kwaliteit en kennisdeling staan centraal bij DHPA in 2017 image

Deelnemers die kwaliteit leveren en een focus op kennisdeling zijn kenmerken die in 2017 tekenend zullen zijn voor stichting DHPA. De stichting zet de koers die het afgelopen jaar is ingezet, in 2017 verder voort.

De DHPA is de afgelopen tijd uitgebreid in gesprek geweest met het grootste deel van haar deelnemers. De bevindingen uit deze gesprekken en de keuzes voor 2017 die hierop zijn gebaseerd, zijn bekend gemaakt tijdens een netwerkbijeenkomst op 6 december jongstleden. Uit de gesprekken bleek onder meer dat de strenge selectiecriteria voor deelname belangrijk zijn voor deelnemers. Gezien de wensen van de huidige deelnemers zal dit zo blijven. Men wil aangesloten zijn bij een netwerk waar kwaliteit en onderscheidend vermogen een belangrijke rol spelen. Professionaliteit en omvang zijn steeds terugkerende argumenten.

Terug naar de roots
Voorheen richtte de DHPA zich ook in belangrijke mate op het vertegenwoordigen van de branche naar de politiek. Dit belangrijke thema is inmiddels verschoven naar Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL), dat zich hier het komend jaar vol op gaat richten. DHPA kiest er daarom voor om zich meer te focussen op marktontwikkelingen en zich te richten op het internationaal op de kaart zetten van de Nederlandse hostingsector.

Kwaliteit is iets waar iedere DHPA-deelnemer op inzet en zich mee onderscheid van de rest van de markt. Om deelnemers te helpen hun kwaliteit verder te verhogen zijn door DHPA een aantal initiatieven gelanceerd. Zo is het SLA Framework op 8 november in een vrijwel afgeronde vorm gepresenteerd door Sven Visser, voorzitter van DHPA. Vanaf 1 januari 2017 kan iedere DHPA-deelnemer gebruik maken van dit framework.

Herziening van escrow document
Door deelnemers worden dergelijke praktische documenten vanuit het netwerk als zeer waardevol gezien. De DHPA gaat daarom in 2017 het huidige escrow-document dat beschikbaar is binnen DHPA herzien. Deze escrow-overeenkomst helpt DHPA-deelnemers het risico op onderbreking van de dienstverlening te verminderen door bij calamiteiten de mogelijkheid te bieden de dienstverlening tijdelijk door een andere DHPA-deelnemer over te laten nemen. Daarnaast staat voor 2017 een nieuwe toetsing en update van de DHPA Code of Conduct op het programma. Dit is een gedragscode waarin onder andere wordt beschreven op welke wijze deelnemers met hun klanten, personeel en elkaar omgaan.

Verder is kennisdeling een belangrijke motivatie om bij DHPA te zijn aangesloten. Een mooi voorbeeld hiervan is de sessie die 8 november is gehouden in Amsterdam onder de titel “De toekomst van de Nederlandse hostingIndustrie”. Ruim 60 deelnemers, partners en overige geïnteresseerden hebben deelgenomen aan dit evenement, dat door DHPA en kersverse partner Weolcan werd georganiseerd. Tijdens de sessie is ingegaan op uiteenlopende onderwerpen, variërend van de huidige stand van de hostingmarkt in Nederland en bedreigingen die hostingproviders uit de weg moeten gaan, tot de kansen die zij kunnen pakken om hun positie in de markt te waarborgen. In de verschillende presentaties die door kennispartner The METISfiles, business partner Weolcan en DHPA werden gegeven, vormde de strategie die hostingproviders hanteren ten opzichte van hun klanten een belangrijk uitgangspunt.

De rollen van service providers veranderen
Pim Bilderbeek van onderzoeksbureau The METISfiles concludeerde in zijn presentatie aan de hand van onderzoek naar de stand van de Nederlandse hostingmarkt, dat de rollen van service providers veranderen door de toenemende vraag naar hybride en multi-cloudoplossingen. Deze verandering vraagt om investeringen in automatisering en strategische partnerships. Ook gaf Bilderbeek aan dat hostingproviders er goed aan doen zich te focussen op marktsegmenten waarin zij onderscheid kunnen maken op basis van direct klantcontact en het invullen van de rol van trusted advisor.

Het optreden als trusted advisor voor klanten past in het beeld van de customer intimacy strategy. Dit in tegenstelling tot de operational excellence strategy die veel hostingproviders nog lijken te hanteren. Kortgezegd behelst deze strategie het herkennen en begrijpen van de uitdagingen van klanten en het dichten van antwoorden daarop. Michiel de van der Schueren, CEO van Weolcan en tevens ervaren cloudstrateeg, gaf aan dat om dat te kunnen doen, het gesprek met de klant op een andere manier gevoerd dient te worden. Door de klant niet te adviseren vanuit het beschikbare producten- en dienstenportfolio, maar vanuit een strategische kijk op het applicatielandschap van de klant, is de hostingprovider in staat om precies die workloads te selecteren waarvoor het eigen platform bij uitstek het verschil kan maken. Voor workloads die beter bij andere platformen passen of om een andere manier van sourcing vragen, zou de hostingprovider toegevoegde waarde kunnen bieden door als cloud service broker op te treden.

Waarde toevoegen aan bestaande cloud diensten
Een cloud service broker biedt functionaliteit die waarde toevoegt bovenop bestaande cloud diensten die niet door de aanbieders van die cloud diensten geleverd wordt, stelt Koen van Schijndel, één van de consultants van Weolcan. Op het moment dat een hostingprovider besluit diensten van bijvoorbeeld AWS of Azure aan te bieden, dient er een goed begrip te zijn van de Service Level Agreements (SLAs) die op deze diensten van toepassing zijn. Hoewel de prestaties vaak uitmuntend te noemen zijn, is dat over het algemeen niet terug te zien in de SLAs. Dit betekent dat men daar vaak niet op terug kan vallen indien de prestaties van die diensten minder zijn dan verwacht. Een cloud service broker kan in dit geval uitkomst bieden.

Gezien de waardering voor dergelijke vormen van kennisuitwisseling zet DHPA ook in 2017 in op kennisdeling en kennisverdieping. Zo gaat de stichting de inhoud en vorm van kennisdeling afstemmen op de verschillende rollen die er zijn binnen de organisaties van onze deelnemers. Te denken valt aan directie, techniek, operatie en beheer, HR, marketing en natuurlijk sales en business development. DHPA gaat haar deelnemers dus helpen een meer complete dienstverlening en completere ondersteuning te bieden aan klanten.

Kaart van digitaal Nederland
Kennis en onderzoek gaan hand in hand. DHPA is gestart met de voorbereidingen van een structuuronderzoek. Dit onderzoek brengt niet alleen de sector in kaart maar zal ook de belangrijke kengetallen van de sector moeten gaan verzorgen. Als onderdeel van het onderzoek wordt een ‘kaart’ van Digitaal Nederland gecreëerd. Hierop worden niet alleen deelnemers van de DHPA gepositioneerd, maar ook andere marktpartijen. Deze kaart zal ons helpen allerlei zaken uit te leggen aan niet alleen onze eigen sector, maar vooral ook aan de markt. De Nederlandse markt is inmiddels aangekomen in een fase waarin de adoptie van cloud gebaseerde diensten in IT sterk doorzet. Het is dan ook belangrijker dan ooit om een breed publiek te informeren over de mogelijkheden. En DHPA wil ook daarin vooroplopen!