Wouter Hoeffnagel - 12 december 2016

Marco Derksen en Guda van Noort treden toe tot DDMA Privacy Autoriteit

Guda van Noort, universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam, en marketingexpert Marco Derksen zijn toegetreden tot de DDMA Privacy Autoriteit. De Privacy Autoriteit, met Jan Hoek sinds een jaar als voorzitter, overziet de accreditatie van het Privacy Waarborg, het keurmerk voor privacy en data security.

Door het voeren van het Privacy Waarborg laten organisaties zien dat zij op een zorgvuldige en transparante manier omgaan met persoonsgegevens, deze goed beveiligen en privacybescherming hoog in het vaandel hebben staan. Van Noort en Derksen volgen hoogleraar Edith Smit en ondernemer Paul Molenaar op als lid van de Privacy Autoriteit. Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA: “Jan, Marco en Guda hebben samen de perfecte combinatie van ervaring in toezichthouden, wetenschap en de online en mediawereld die nodig is in de Privacy Autoriteit.”

Vertrouwen
DDMA heeft het Privacy Waarborg ontwikkeld vanuit een behoefte aan helderheid in een complexe, datagedreven wereld waarin de wettelijk toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, alleen het toezicht niet aan kan. Janssen: “DDMA is als brancheorganisatie opgestaan om organisaties duidelijkheid en een richtlijn te bieden. In de digitale economie is vertrouwen van consumenten essentieel. Dat vertrouwen win je alleen maar als je zorgvuldig met hun gegevens omgaat.”

Voorzitter Jan Hoek, voormalige directeur van RNW (Wereldomroep) en nu werkzaam als interimmanager en toezichthouder bij verschillende organisaties, trad eind vorig jaar aan als voorzitter van Privacy Autoriteit: “Ik denk dat consumenten nog te weinig beeld hebben van de risico’s en van de waarde van persoonsgegevens. Het Privacy Waarborg is een manier om consumenten hier bewuster van te maken. Als een organisatie het Waarborg uitdraagt, weet je dat het een betrouwbare partij is. Ik ben dan ook zeer vereerd dat Marco en Guda, dé experts in dit vakgebied, toetreden tot de Privacy Autoriteit.”

Consumenten
Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en adviesbureau Upstream: “Eén van de grootste uitdagingen van de huidige technologische ontwikkelingen is het waarborgen van de privacy van het individu. Mensen moeten zelf beter leren omgaan met deze nieuwe werkelijkheid, maar dat betekent niet dat overheden en andere organisaties hierin geen verantwoordelijkheid hebben. Vanuit mijn achtergrond bied ik de Privacy Autoriteit inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van digitale marketing en communicatie. Daarbij kijk ik specifiek welke risico's dat met zich meebrengt voor privacy en hoe je vanuit privacy-by-design kunt komen tot betere en veiligere diensten en producten.”

Guda van Noort, universitair hoofddocent Marketing Communication aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van SWOCC: “Daar sluit ik me bij aan. Privacybescherming is een taak van zowel consumenten als organisaties. Het is vooral zoeken naar de juiste balans en dat kan alleen als er voldoende transparantie is. Daarom is het Privacy Waarborg zo belangrijk. Vanuit mijn academische positie heb ik veel kennis van consumentengedrag. Hoe gebruiken mensen nieuwe media? Hoe ervaren zij marketingcommunicatie in nieuwe media? Wat is de rol van privacy hier in? Met mijn expertise op het consumentenperspectief op dataverzamelingspraktijken en privacy hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan de invulling van het Privacy Waarborg.”