Redactie - 13 december 2016

Nutanix: eenvoud is de sleutel tot innovatie

Nutanix: eenvoud is de sleutel tot innovatie image

.NEXT is de naam waaronder Nutanix zijn jaarlijkse conferenties en klantendagen organiseert. Begin december streek Nutanix met zijn .NEXT On Tour neer in DeFabrique te Utrecht. Het was het slotakkoord van een drieluik dat begin deze zomer begon met de .NEXT Conference 2016 in Las Vegas, gevolgd door de Europese versie daarvan die een maand geleden in Wenen plaatsvond.

Het gaat goed met Nutanix, zegt Patrick van de Werken – bij Nutanix verantwoordelijk voor Noord-Europa – tijdens zijn openingspresentatie. Hij kijkt met trots terug op de .NEXT-conferentie in Wenen, drie weken eerder, waar 1300 deelnemers, afkomstig uit 52 landen acte de présence gaven (een ruime verdubbeling ten opzichte van vorig jaar). Ander heuglijk recent nieuws is Nutanix’ beursgang op 30 september, en ook de net gepresenteerde 1e kwartaalcijfers van het gebroken boekjaar 2017 (90 procent meer omzet, t.o.v. het 1e kwart. 2016) geven aan dat Nutanix duidelijk ‘het momentum te pakken heeft’, zoals Van de Werken het uitdrukt.

Eenvoud is key!

Nutanix, opgericht in 2009, heeft in korte tijd een reputatie opgebouwd op gebied van web-scale hyperconverged-oplossingen voor het enterprise-segment. En met alle nieuwe aankondigingen dit jaar tijdens .NEXT 2016 in Las Vegas, heeft het definitief de stap gezet richting enterprise-cloudleverancier. Dat de aanpak van Nutanix aanslaat, is af te meten aan de enorm snelle groei die het bedrijf doormaakt. Het afgelopen jaar is het aantal werknemers gestegen van 1300 naar 2300, terwijl het aantal klanten afgelopen kwartaal met 705 toenam tot 4473. Waar is dit succes op gebaseerd?

Vice President Chris Kaddaras, het kersverse nieuwe hoofd EMEA bij Nutanix, etaleert tijdens zijn keynote de belangrijkste ingrediënten van Nutanix’ succesformule. Net als Van der Werken tijdens zijn opening al aangeroerd heeft, is ‘eenvoud’ hier het sleutelwoord. Als voorbeeld van eenvoud roept Kaddaras de start van de public cloud-propositie van Amazon Web Services (AWS), in herinnering, vijf jaar geleden . Met de slogan ‘I built my datacenter in 5 minutes!’, werd het denken over datacenters geheel op zijn kop gezet. “Nutanix wil de AWS zijn voor private cloud”, zegt hij. Nutanix’ uitgangspunt is het hybride cloudmodel, waarbij bedrijven voor hun elastische workloads (25 % van het totaal, schat Kaddaras) de public cloud inzetten, terwijl ze de overige 75 % aan  ‘predictable workloads’ graag in hun eigen private cloud-infrastructuur onderbrengen. Die eigen private cloud moet dan echter wel dezelfde eenvoud kunnen bieden als AWS. “Simplicity is key”, zegt Kaddaras. “Nutanix ‘re-platforms’ het enterprise-datacenter door het bieden van full-stack infrastructuurservices, geautomatiseerd (‘one-click simplicity’) beheer, een ‘pay as you grow’-consumptiemodel, en continue technologische innovatie.

Op weg naar Asterix

Rajiv Mirani (Senior Vice President, Engineering bij Nutanix) leidt het publiek vervolgens in sneltreinvaart door het productportfolio en de stroom aan nieuwe functionaliteiten waarmee Nutanix het afgelopen half jaar zijn platform stap voor stap heeft uitgebreid. “Begin 2017 vindt u dat allemaal geïntegreerd terug in Asterix, de volgende major release van het Nutanix-platform”, belooft hij. Tot de belangrijkste nieuwste Nutanix-ingrediënten behoren: Acropolis Block Services (ABS), waarmee voortaan ook fysieke workloads gebruik kunnen maken van het Nutanix-platform; Acropolis Container Services (ACS), met onder meer Docker-support; een nieuwe self-service portal binnen Prism (de Nutanix-managementinterface); en, meest recent, de uitbreiding van Prism met ‘1-Click Networks’, dat mogelijkheden  biedt voor zaken als het end-to-end zichtbaar maken de VM-netwerkconnectiviteit, het oplossen van verkeerde VLAN-configuraties, ‘instant network provisioning’ en native micro-segmentatie van het netwerk, dat maakt dat het Nutanix-platform nu ook over geïntegreerde security beschikt.

Het Nutanix-ecosysteem

Al die nieuwe technologie is natuurlijk prachtig, maar zij moet ook nog in de markt worden gezet. Om zicht te krijgen op hoe Nutanix dat aanpakt, spreken we tussen de presentaties door met Sunil Dutt (foto), bij Nutanix verantwoordelijk voor de distributie- en kanaalstrategie in de Benelux.

“In Nederland hebben we twee distributeurs”, schetst hij. Dat zijn Tech Data Azlan en Exclusive Networks met zijn BigTec-divisie. Die vullen elkaar heel goed aan, en het geeft onze partners keuze. Het partner-ecosysteem dat we vervolgens hebben opgebouwd, sluit goed aan op het Nutanix-businessmodel dat redelijk verticaal is ingericht. PQR, onze elite partner in Nederland, levert een enorme toegevoegde waarde als onafhankelijke trusted advisor. Andere belangrijke partners voor ons zijn ICT-partners en, zoals in Wenen aangekondigd, sinds kort ook Telindus – over de as van Cisco UCS.”

Dat alles is ingebed in een uitgebreid ecosysteem aan alliance-partners. “Dat heb je ook keihard nodig”, zegt Dutt. “Want zodra een klant kiest voor hyperconverged, dan heeft dat niet alleen consequenties voor zijn infrastructuur zelf, maar ook voor alles wat daarop landt. Dat ecosysteem bestaat ondertussen uit meer dan 45 partijen uit diverse domeinen. Er moet synergie kunnen ontstaan tussen alle oplossingen die je op je infrastructuur hebt draaien. Dat is de reden dat wij zo’n omvangrijk alliance-ecosysteem hebben gecreëerd. Dat is echt uniek aan Nutanix.”

Door: Dick Schievels