Redactie - 12 oktober 2016

Internet born, Sneller groeien dan de markt met disruptieve technologie

Internet born, Sneller groeien dan de markt met disruptieve technologie image

Arrow heeft als missie om resellers sneller te laten groeien dan de markt en dat doet het bedrijf door ze mee te nemen in de technologische ontwikkelingen. Eén van de belangrijkste onderwerpen waar eindklanten en resellers vandaag de dag mee bezig zijn, is het omzetten van informatie naar inzichten. ‘Data groeit exponentieel, maar wordt pas waardevol als je het omzet naar inzichten die je kunt opnemen in je processen’, vertelt Bart van Rheenen, managing director bij Arrow ECS Benelux.

‘Twee jaar geleden was ik met de Oracle Partner Innovation Tour op bezoek bij Singularity University. We bezochten toen onder andere de bedrijven Airbnb en Uber, bedrijven die toen nog helemaal niet zo bekend waren. Nu kent iedereen ze. Er is een nieuwe economie ontstaan, allemaal op basis van technologie.’ Bart van Rheenen, managing director bij Arrow ECS Benelux, is zich terdege bewust van het feit dat technologie verschillende sectoren volledig op zijn kop heeft gezet.

‘Of kijk alleen al naar het betalingsverkeer. Vroeger maakte je geld over op maandag en dan was je blij dat het woensdag of donderdag op de rekening van de ander stond. Daar was een groot deel van het businessmodel van banken op gebaseerd, want over het geld dat banken die dagen binnen hun muren hadden, ontvingen ze rente. Nu komt instant payment op: je schrijft het nu af en het staat dan ook nú bij de ander op de rekening. Dit is internet born, middels disruptieve technologie.’

Alle verwachtingen doorbreken

Data groeide exponentieel, net als het aantal mensen dat online is. ‘In 2020 zullen er zeven miljard mensen online zijn, dat is drie keer zoveel dan in 2015. Ook zullen er zes keer meer applicaties online draaien, dat zullen er in 2020 dertig miljoen zijn. Er wordt 5 keer meer data gegenereerd, namelijk 44 zettabytes. In vijf jaar kan er veel veranderen. Dat heeft ook impact op hoe lang bedrijven bestaan: in de vorige eeuw bestond een bedrijf gemiddeld 65 jaar, nu is dat 25 jaar en in 2020 zal dat 10 jaar zijn.’

Arrow doorbreekt alle verwachtingen van hoelang een bedrijf in het verleden en in het heden blijft bestaan. Arrow zelf bestaat al sinds 1938. In het begin handelde het bedrijf vooral in componenten en leverde deze aan producenten van hardware in diverse industrieën, zoals healthcare, aerospace, transportation, maar ook aan de bekendste computerfabrikanten. Het bedrijf groeide organisch door aanvullende ontwerpen te verkopen.

Bedrijfsonderdelen vormen samen krachtig blok

‘De directie dacht aan het einde van de jaren tachtig: waarom gaan we de producten, waarin onze componenten worden toegepast, niet terugkopen en ze beschikbaar maken voor resellers? Daaruit is Enterprise Computing Solutions (ECS) ontstaan’, vertelt Van Rheenen. Daar zijn nog drie bedrijfsonderdelen naast gekomen, namelijk Value Recovery, Arrow OCS en Arrow Capital Solutions. Bij het eerste bedrijfsonderdeel wordt verouderde computerapparatuur teruggenomen en worden de pc’s, servers, laptops en andere apparaten van de data ontdaan, het zogenoemde data wiping. Van Rheenen: ‘Klanten kunnen geld terugkrijgen voor de ingeleverde apparatuur, ze kunnen het ook laten vernietigen door ons of men kan het restbedrag doneren aan goede doelen zoals bijvoorbeeld projecten in Afrika.’

Arrow Capital Solutions biedt 26 financieringsvormen onder andere voor jonge bedrijven of ondernemers die een goed technologisch idee levensvatbaar willen maken, maar ook voor ondernemingen die hun vermogen willen aanwenden voor investeringen in hun primaire activiteiten en gezonder met hun cash willen omgaan. Arrow OCS (OEM Computing Solutions) levert complete ICT-oplossingen in grote volumes, zoals informatiezuilen of andere hardware- en softwarecombinaties.

De verschillende onderdelen van Arrow trekken steeds verder naar elkaar toe, zodat resellers en eindklanten nog beter kunnen worden geholpen, vertelt Van Rheenen: ‘Als je kijkt naar het Internet of Things (IoT), dan is het logisch dat Global Components de sensoren levert en wij (ECS) de aanvullende oplossingen en diensten om data goed op te slaan en te verwerken en te analyseren, al dan niet uit de cloud. Uiteindelijk gaat het er om door die analyses te komen tot inzichten in een dynamisch proces waarbij de rol van artificiële intelligentie steeds belangrijker wordt.’

Goede ideeën financieel ondersteunen

De samenwerking tussen ECS en ACS is een ander mooi voorbeeld van integratie. ‘Resellers willen aan de slag met nieuwe technologieën, zoals nano-, neuro- of nieuwe security-technologie. Alleen hebben ze niet altijd de financiële slagkracht om die grote investering te financieren. Daar kan ACS goed bij helpen. Door onze financieringsoplossingen kunnen wij goede ideeën financieel ondersteunen, zodat hun klanten sneller van technologische innovatie kunnen profiteren.’

‘Het is onze missie om onze partners, toeleveranciers én resellers, te helpen om sneller te groeien dan de markt. Door samen op te trekken kunnen we nieuwe technologie sneller laten groeien. Als de totale investeringen in technologie groeien, dan groeien onze partners ook’, aldus Van Rheenen. Het belangrijkste onderwerp waar resellers en hun klanten zich vandaag de dag mee bezighouden is het genereren van waarde uit de exponentieel toenemende hoeveelheid data.

‘Er is genoeg informatie beschikbaar, maar hoe ga je dat dynamisch integreren in het bedrijfsproces en hoe zorg je ervoor dat je steeds waarde verbetering biedt aan jouw klanten’, vertelt Van Rheenen. Als voorbeeld noemt hij Smart Cities, waarbij steden informatie inzetten om logistiek, veiligheid en de leefbaarheid te verbeteren. Zo combineert de Amerikaanse stad San Antonio de verlichting met weersvoorspellingen om zichtbaarheid te vergroten en ongevallen te verminderen.

Meer waarde door informatie te combineren

Arrow zelf zet ook beschikbare informatie in om meerwaarde te bieden, bijvoorbeeld met hun dienst XSP Central. ‘Er zijn zoveel verschillende betalingsmodellen voor IT. Soms moet je nog vooraf investeren, andere software betaal je per gebruiker, weer andere per processor of per data volume. Het is een complexe prijsfabriek geworden om de totale kosten goed te kunnen vergelijken (CAPEX versus OPEX). Daarom ontwikkelden wij XSP Central, zodat resellers eenvoudig een quote kunnen maken voor hun klanten.’

De dienst laat zien hoeveel hard- en software kost op basis van de mensen die ermee gaan werken, hoeveel machines er nodig zijn voor de oplossingen die je wilt laten draaien. Vervolgens volgt daar een prijs per maand uit. Als resellers niet de omvang hebben om een grote investering te doen, dan komt ACS weer om de hoek kijken. ‘We gaan daarbij verder dan banken, omdat wij beter snappen wat er gefinancierd wordt’, aldus Van Rheenen.

Om bij te blijven en te snappen hoe snel en waarheen de IT-markt zich ontwikkelt, blijft Van Rheenen zich bijscholen door te lezen en in gesprek te blijven met leveranciers, resellers en eindklanten. ‘Iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Sommige resellers gingen zeven jaar geleden al naar de cloud, anderen zetten spinoffs op om binnen een kleine club snel te innoveren.’ De ontwikkelingen gaan zo snel dat een nieuwe oplossing maar even zal werken, aldus Van Rheenen. ‘Dus blijf jezelf ontwikkelen.’

Door: Anne van den Berg