Wouter Hoeffnagel - 03 december 2016

Digitale transformatie als business enabler

'Digitale transformatie' is een steeds belangrijkere term voor veel organisaties. Door adoptie van nieuwe technologieën om invulling te geven aan Mobile, Artificial Intelligence, Internet of Things en Big Data, is de verdere digitalisering van uw IT-omgeving, de volgende stap om klanten en eindgebruikers beter te kunnen bedienen.

Veranderen van mindset
Digitale transformatie brengt 'digitaal' naar een heel nieuw level. De gehele mindset over hoe we naar technologie kijken moet veranderen. Het gaat niet om het digitaliseren van analoge processen, maar om het inzetten van een 'Digital First' strategie. Het vervangen van krijtborden op scholen door smartboards is een voorbeeld van hoe een analoog proces gedigitaliseerd wordt. Het is een eerste stap, maar de digitale transformatie gaat veel verder. Stelt u eens voor dat, na een auto-inbraak, de politie een automatische melding ontvangt, de verzekeringsmaatschappij een bericht en u direct van een aantal schadeherstellers een offerte krijgt voor de reparatie. In de digitale transformatie zijn niet alleen mensen met elkaar verbonden, maar ook apparaten, applicaties en systemen van verschillende organisaties. Het uiteindelijke doel is het verbeteren van de 'customer experience', met behulp van integratie tussen systemen van verschillende organisaties en bedrijven.

Organisaties die meegaan met de digitale transformatie worden steeds meer een 'tech company'. Hierdoor ontstaan nieuwe businessmodellen, zoals AirBnB en Uber. Uber profileert zich nadrukkelijk als tech company en niet als een taxibedrijf. Daarmee ontwijken ze discussies met bestaande bedrijven en mogelijke wet- en regelgeving; ze bieden immers een 'andere' dienst. Dat traditionele taxibedrijven dat anders zien is op zich niet zo gek. Zij ervaren Uber als een storende factor, een bedreiging, voor het eigen businessmodel. In de Engelse taal wordt hiervoor het mooie woord 'disruptive' gebruikt.

Deze verandering gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Het vereist ook een andere benadering van ons consumptiegedrag. Niet langer denken in 'producten', maar in 'diensten' of 'services' om een betere customer experience te ervaren. VPRO Tegenlicht heeft hierover een interessante documentaire uitgezonden, "Einde van bezit", waarin een nieuw economisch systeem wordt voorgesteld waarin we niet langer producten bezitten, maar gebruiken. Deze andere denkwijze, waarin de klant centraal wordt gesteld, en de adoptie van nieuwe technologieën, zorgen ervoor dat organisaties de weg naar de digitale transformatie wel moeten inslaan.

ICT als business enabler
In de praktijk blijkt vaak dat de transformatie wordt geleid vanuit de 'business' in plaats van vanuit de IT-afdeling. Een veel gehoorde reden is dat men onvoldoende tijd kan besteden aan het meedenken met de business door de dagelijkse, vaak traditionele, taken die onder de IT-afdeling vallen. Toch zijn er inmiddels meerdere tools voorhanden waarmee de rol van de IT-afdeling verandert van een ondersteunende naar een proactieve rol als business enabler. Door het automatiseren van IT-taken bijvoorbeeld, behoort het uitvoeren van repeterende werkzaamheden tot het verleden. Ook de adoptie van clouddiensten voor specifieke toepassingen helpt mee. Enerzijds door standaard (commodity) diensten niet langer zelf te doen, anderzijds door juist nieuwe mogelijkheden uit de publieke cloud toe te voegen aan on-premises infrastructuren en/of applicaties. Als de IT-afdeling hierin zichzelf een voortrekkersrol toe-eigent, kan het de organisatie ondersteunen om wendbaar te zijn en de ruimte bieden om snel te innoveren.

Bent u een IT-manager en benieuwd naar de mogelijkheden om meer tijd vrij te kunnen maken voor uw afdeling? Wilt u een waardevolle gesprekspartner zijn in de digitale transformatie van uw organisatie? Wilt u uw mindset veranderen? Neemt dan contact op met PQR. Wij informeren u graag over de mogelijkheden van het automatiseren van de automatisering of de hybride cloud. Wij nodigen u daarnaast graag uit voor een bezoek aan ons PQR Experience Center om u aan den lijve te laten ervaren van u kunt doen met Internet of Things, Augmented Reality en Artificial Intelligence.

Door: Peter Sterk, Solution Architect bij PQR