Redactie - 02 december 2016

Je kunt niet transformeren wat je niet ziet

Iedereen kent het wel: dat moment tijdens een telefoongesprek wanneer iemand iets belangrijks vertelt, maar je niet hoort wat hij zegt door lawaai op de achtergrond.We staan elke dag weer voor de uitdaging om specifieke, nauwkeurige details op te pikken uit een lawaaierige omgeving, bij telefoongesprekken, online onderzoek of als we proberen de data over ons bedrijf te ontrafelen. Bedrijven verzamelen zoveel informatie over hun klanten en interne processen dat ze allerlei overlappende en tegenstrijdige beelden krijgen die ze moeten ontrafelen. Nauwkeurige informatie is van essentieel belang voor slimme beslissingen. Bijna niemand van ons maakt een belangrijke keuze op basis van informatie die we misschien niet eens goed hebben gehoord tijdens een lawaaierig gesprek, dus waarom zouden bedrijven belangrijke beslissingen nemen op basis van een ruwe indruk van hun gegevens? 

Helaas hebben sommige bedrijven geen keuze. De versnipperde systemen en processen die ze in de loop der jaren hebben opgezet, zijn niet ontworpen om samen te werken. Dit betekent dat ze zo goed mogelijk moeten proberen wijs te worden uit tegenstrijdige analyses en dubbele data. Het is lang niet altijd duidelijk wat de meest relevante informatie is, zodat die makkelijk over het hoofd kan worden gezien. 

Op zoek naar één waarheid 
Of ze nu werken aan strategische investeringen, personeelsvoorzieningen of toekomstgerichte planning, financiële teams kunnen hun werk alleen goed doen als ze volledig inzicht in het bedrijf en de klanten hebben. Dit geldt zeker voor het huidige tijdperk van fluctuerende markten en een moeilijk voorspelbare toekomst.

Financiële leiders staan ook onder druk van belanghebbenden die willen weten of hun investering in goede handen is. Vrijwel elke grote sector wordt verstoord door onverschrokken concurrerende merken, en gevestigde bedrijven moeten hun manier van werken transformeren om bij te blijven zonder de potentiële risico's en voordelen van elke beslissing uit het oog te verliezen. 

Het is moeilijk om te transformeren wat je niet ziet. In plaats van alle data afzonderlijk te analyseren, moeten financiële teams hun systemen consolideren en hun data stroomlijnen tot elkaar aanvullende datastromen. Ze hebben één dynamische versie van de waarheid nodig, geen reeks momentopnamen die alleen een deel van het beeld laten zien.

Slimmer werken en betere mensen aantrekken 
Bedrijfsvoering minder complex maken door processen te centraliseren en ervoor te zorgen dat besluitvormers toegang hebben tot betere en nauwkeurigere data leidt ook tot lagere kosten. Gesynchroniseerde systemen zijn sneller en efficiënter dan versnipperde varianten, waardoor bedrijven minder tijd kwijt zijn aan beheer en meer geld kunnen vrijmaken voor groei. Bovendien worden investeringsbeslissingen van bedrijven gebaseerd op nauwkeurigere data, zodat ze een grotere kans van slagen hebben.

Moderne systemen zijn ook motiverend voor het personeel. Als medewerkers zich geen weg meer hoeven te banen door complexe, tegenstrijdige data en dus tijd winnen, worden ze gelukkiger en productiever. Het zijn uiteindelijk de mensen van een financieel team die samen de strategische motor van het bedrijf vormen, en deze mensen zijn veel gemotiveerder als ze over systemen beschikken waarmee ze de verwachtingen kunnen waarmaken. 

Internationaal telecombedrijf Orange heeft de vruchten geplukt van de consolidatie van alle bedrijfsprocessen, zowel op het gebied van efficiency als personeelswerving.  Het bedrijf heeft 250 miljoen klanten in 220 landen en werkte voorheen met afzonderlijke ERP-systemen in veel van die regio's. Sinds de consolidatie van alle processen tot één systeem met Oracle ERP Cloud kan Orange zowel sneller als flexibeler werken. Bovendien trekt het telecombedrijf nu meer geschoolde lokale medewerkers aan die graag in een moderne financiële omgeving willen werken. 

Een lichtend voorbeeld
Bij Oracle hebben we met eigen ogen gezien wat geconsolideerde financiële systemen en &  één versie van de waarheid’ betekenen voor een bedrijf. Na centralisering van onze processen zijn onze bedrijfsmarges binnen een jaar gestegen van 22% naar 34%.

Zoals wij en veel van onze klanten inmiddels beseffen, kan inzicht in het verleden ons helpen om de toekomst beter te voorspellen. We hebben wel een nauwkeurig beeld van de data nodig om goede beslissingen te nemen. Daarom maken steeds meer bedrijven gebruik van ERP en analytics in de cloud om hun toekomststrategieën aan te sturen, of het nu gaat om geld besparen op inkoop of anticiperen op toekomstige personeelsbehoeften. 

Dit is een tijdperk van ongekende uitdagingen en geen enkele financiële leider kan het zich veroorloven om de waarde van een duidelijk en transparant beeld van de organisatie te negeren. Bij belangrijke zakelijke beslissingen is er geen ruimte voor twijfel.

Door: Laurent Dechaux, Vice President Digital Finance bij Oracle @LaurentDechaux