Redactie - 29 november 2016

‘Verkeerde mindset grootste obstakel voor cloudadoptie’

‘Verkeerde mindset grootste obstakel voor cloudadoptie’ image

Als één man de voordelen van cloud op waarde weet te schatten, dan is het wel Infor President Stephan Scholl. Ondergetekende sprak hem voor het eerst op Inforum 2014 te Amsterdam, waar zijn bedrijf onder meer bekendmaakte de onderliggende infrastructuur voor zijn cloudapplicaties geheel bij AWS in de cloud te leggen. “Dat was een van onze beste beslissingen ooit”, stelt hij nu twee jaar later vast.

Toen Infor 2,5 jaar geleden aankondigde zijn focus geheel op de applicatielaag te richten en voor de onderliggende infrastructuur een hechte samenwerking aan te gaan met Amazon Web Services (AWS), deed het nog slechts 5 procent van zijn business in de cloud. Tegenwoordig is dat 60 procent, meldt Scholl. “AWS levert de meest kosteneffectieve infrastructuur tegen een prijs waar geen IBM, Oracle, Microsoft, Google of welk ander bedrijf dan ook, tegenop kan.”

Boskalis

“Wij faciliteren digital disruption, en cloud is de  technologie die dat wereldwijd mogelijk maakt”, vervolgt Scholl, gevraagd naar de ingrediënten van Infors succes. Bedrijven zien wereldwijd in dat technologie ondertussen uit veel meer bestaat dan alleen een aantal goed functionerende backoffice-systemen, verduidelijkt hij. Als voorbeeld wijst hij op de enorme uitdagingen waarmee een bedrijf als Boskalis wordt geconfronteerd. “Boskalis is een engineering-bedrijf met een omzet van meer dan drie miljard euro, en het is voortdurend betrokken bij enorme projecten, zoals bijvoorbeeld het verbreden van het Suezkanaal. Het moet daarom constant zowel duizenden medewerkers als grote hoeveelheden onderdelen over de wereld dirigeren. Ter ondersteuning vereist dat een technologisch complex businesssysteem. Voorheen moesten ze daarvoor allerlei hardware rondsturen en inrichten. Dat was duur en nam veel tijd in beslag. Cloud maakt dat voor hen nu plug & play. Wij starten zo’n systeem in termen van minuten voor ze op, en richten het in een paar weken voor ze in. Vanuit de cloud kunnen ze dat vervolgens overal ter wereld inzetten, alsof ze daar in al die landen ter plekke al jarenlang hun business doen.”

Maatwerk?

Oplossingen geleverd vanuit de cloud worden over het algemeen gekenmerkt door een hoge mate van standaardisatie. Dingen op maat maken wordt een stuk lastiger, zo niet onmogelijk. Is dat geen probleem voor klanten, leg ik Scholl voor? “Onze concurrenten leveren over het algemeen systemen op gebied van zaken als CRM, HR en de centrale boekhouding. Daar is niet zoveel onderscheid in. Maar kijk je naar de meer ‘mission critical’ applicaties, dan heb je helemaal gelijk”, beaamt hij. “De geschiedenis heeft geleerd dat maatwerk op dat vlak de grootste problemen oplevert. Want wat gebeurt? Een bedrijf koopt een algemeen systeem, meestal van SAP of Oracle, dat het vervolgens moet gaan aanpassen. En de mislukkingen die dat heeft opgeleverd, zijn legio en in het verleden breeduit opgetekend.”

Op het moment dat je de software gaat modificeren, vervolgt hij, zit je voor je het weet in de ellende. Upgraden is een ramp en de TCO loopt op tot belachelijke bedragen. “Dat inziende hebben wij bij Infor reeds zes jaar geleden besloten ons portfolio sterk verticaal, per industrietak te gaan inrichten. We hebben sindsdien meer geïnvesteerd op applicatieniveau dan welk ander softwarebedrijf ook. Dat loopt in de miljarden. Onze concurrenten zijn zich vooral blijven focussen op de infrastructuurlaag, op zaken als databases en performance. Dat is voor een groot deel geldverspilling. Dat kan AWS allemaal veel beter. Dat bedrijf heeft de standaard gezet qua infrastructuur. Daarvan profiterend hebben wij al ons geld in de applicatielaag gestoken. En dat heeft ertoe geleid dat wij nu vanuit de cloud verticale, branche-specifieke oplossingen kunnen leveren, die het modificeren van de software overbodig maken. Bedrijven als het genoemde Boskalis, Ferrari, British Aerospace en vele andere, gebruiken tegenwoordig allemaal onze software en bij hen is nog geen enkele aanpassing nodig geweest, terwijl dat toch de meest complexe industrietakken betreft!”

Obstakels

Wat zijn, tot slot, de grootste obstakels die bedrijven belemmeren om met hun bedrijfskritische applicaties naar de cloud te gaan? “Het grootste obstakel is de mindset van de klant, en dat gaat in essentie over change management”, antwoordt Scholl zonder aarzelen. “Veel klanten zeggen: ik kan het zelf allemaal veel goedkoper en veiliger. Dat is meestal de eerste reactie die ik krijg. Dan zeg ik: daar geloof ik niets van. Hoeveel kost het je om je ERP-systeem in de lucht te houden en al je manufacturingsystemen? Als ze mijn engineeringteam dan een week de ruimte geven, blijken hun kosten in werkelijkheid vaak een veelvoud te zijn van wat ze zelf inschatten. Bovendien blijkt de security vrijwel altijd veel minder goed te zijn geregeld dan bij AWS, waar men een totaal security-framework heeft ingericht rond het draaien van cloudapplicaties. Dus terughoudendheid bij bedrijven om met hun applicaties naar de cloud te gaan, is voor het grootste deel  terug te voeren op een verkeerde mindset. Daarnaast zijn veel hedendaagse CEO’s te weinig technisch bewust en missen ze het gevoel daarvoor. Gelukkig zien veel net aangetreden, moderne CEO’s veel scherper dat technologie de grootste aandrijver is van de transformatie waar zij hun bedrijf doorheen moeten loodsen.”