Redactie - 03 december 2016

Universit schept eenvoud in de ICT-complexiteit

Universit schept eenvoud in de ICT-complexiteit image

Eens in de zoveel tijd kom je weer eens iets tegen dat doet denken aan het ei van Columbus: een simpele oplossing voor een moeilijk probleem. Het platform van Universit is zo’n ei, op voorwaarde althans dat het bedrijf ook echt waarmaakt wat het met zijn platform belooft.

Universit stelt internationaal een platform beschikbaar aan operators en distributeurs, die op hun beurt dat platform weer beschikbaar stellen aan hun channel-partners, zowel in de B2B-markt als de B2C-markt. Met behulp van dat platform leveren die channel-partners aan hun klanten geïntegreerde oplossingen. “In de B2B-markt moet je dan bijvoorbeeld denken aan volledig digitale werkplekken, bestaande uit hardware, software, connectiviteit en diensten”, zegt CEO Ron van Bijsterveld. “Middels ons platform kunnen ze alle benodigde componenten daarvoor inkopen bij de diverse partijen, zelf de supportdiensten leveren, en dat geheel als integrale oplossing aanbieden aan de klant.”

B2C

In de B2C-channel ziet het er, vanuit het perspectief van de consument, net even anders uit. Maar ook daar zijn de oplossingen die met behulp van het Universit platform kunnen worden geleverd een combinatie van hardware, software, connectiviteit en services. Van Bijsterveld haalt zijn vader als voorbeeld aan. “Mijn vader belt mij regelmatig op, omdat hij er niet meer uitkomt. Laatst kon hij niet meer naar zijn muziek luisteren via Sonos. Hij zegt, ik heb zo’n Sonos-apparaat, ik heb een harddisk, ik heb iets dat Spotify heet en ik heb ook nog allerlei andere dingen, maar het werkt in ieder geval niet samen en het doet het niet meer. Bovendien weet ik niet wie ik hiervoor moet bellen. Toen ik het uitgezocht had, bleek het aan zijn Facebook-account te liggen dat locked out was. En omdat hij een single Sign-On op Spotify had met Facebook, deed zijn Spotify het niet meer. En omdat zijn Spotify het niet meer deed, kon hij zijn muziek niet meer luisteren via zijn Sonos-device. Daar was mijn vader zelf nooit uit gekomen, daarvoor moet hij één marktpartij kunnen bellen die dat voor hem oplost.”

Het illustreert waarom consumenten op zoek zijn naar één partij die ze al die verschillende componenten kan leveren in één integrale oplossing, en die ze vervolgens ook kunnen bellen als ze met een probleem zitten. “Die partijen zijn er nu nog niet”, zegt Van Bijsterveld. “Maar dat gaat wel komen, want binnenkort kunnen partijen beschikken over ons platform, dat ze veelal via distributeurs en operators wordt aangeboden. Daarmee zijn ze in staat combinaties te maken en ook de dienstverlening daar omheen aan te bieden. Dat is wat Universit doet. Universit schept eenvoud in de ICT-complexiteit door integrale oplossingen mogelijk te maken. Wij brengen al de waardestromen van al die verschillende leveranciers en fabrikanten bij elkaar.”

Het idee

Het idee voor het platform ontstond 2,5 jaar geleden toen Van Bijsterveld de keten een keer bekeek vanuit de andere kant. “Loop je op de gebruikelijke manier door de keten van vendor, naar distributeur en reseller, dan kom je allemaal partijen tegen die zoveel mogelijk willen verkopen. Kom je dan uiteindelijk bij de eindklant uit, dan zie je dat die een hele meute aan mensen over zich heen krijgt, die hem van alles willen verkopen en het probleem van beheer niet voor hem oplossen. En dan eindig je als mijn vader: volledig in paniek en geen idee waar hij zich moet melden als hij een probleem tegenkomt.”

Van Bijsterveld draaide de keten om en begon vanuit de behoefte van de eindklant: één geïntegreerde oplossing die werkt, en één iemand die je kunt bellen bij een probleem. Maar wie in het kanaal ging dat nu leveren? Dat bleek heel lastig te zijn, aldus Van Bijsterveld, want een kanaalpartij is meestal gefocust op een stukje van de puzzel: hardware, software, connectiviteit of services. Zo’n kanaalpartij ziet ook die behoefte aan een geïntegreerde oplossing, maar heeft grote moeite die te leveren. “Ik kwam eens bij de afdeling Operations binnen van zo’n partij en zag dat medewerkers soms wel zestig portals hadden openstaan: vele portalen per operator (vast verbindingen, mobiel, telefooncentrale, cloud, CRM, support, etc.) en ook nog eens allemaal portalen per software leverancier (Microsoft, Kaspersky, etc.). Toen dacht ik: dat probleem ga ik voor hen oplossen, zodat ze straks nog maar één portal nodig heeft waar zij hun business kunnen doen. De "single pane of glass" zoals Amerikanen dat zo mooi zeggen.

Het platform

Universit zet zijn platform, zoals eerder aangegeven, in de markt via operators en distributeurs. De eerste contracten zijn reeds afgesloten; waaronder met Tele2 en Tech Data. Tech Data stelt het platform ter beschikking aan zijn channel-partners. Hun channel-partners krijgen volop de mogelijkheid zich van elkaar te onderscheiden, want het aantal mogelijkheden voor eigen proposities is schier oneindig, stelt van Bijsterveld. Van een digitale werkplek as-a-service, een managed mobility service, tot een ‘smart home solution’, allemaal op basis van één en hetzelfde platform.”

Qua ingrediënten ondersteunt Universit de processen marketing, inkoop, verkoop, beheer en analyse. “Wij hanteren daarvoor de termen: Create, Distribute, Manage en Analyze. Create betekent: proposities kunnen maken en publiceren die bestaan uit combinaties van hardware, connectiviteit, software en services. Distribute betekent: verkopen, en als gevolg van je verkoop kunnen inkopen bij al die verschillende partijen; dus geen zestig portals meer, maar één portal waarin je al je inkoop doet. Manage betekent: beheren teneinde customer service te kunnen leveren. In een transactiewereld waarin je alleen hardware verkocht, hoefde je weinig te beheren. Maar in een wereld van abonnementen moet er natuurlijk van alles beheerd worden. Want een abonnement is een klantrelatie, en die wil je uitbouwen. En dan Analyze! Want als je van al je klanten over al die domeinen een beeld hebt van wat er gebruikt wordt, dan beschik je over een schat aan informatie, die je vervolgens weer kunt gebruiken om nieuwe proposities te definiëren.”

Nexyz

Zijn verhaal zou niet compleet zijn, als hij in de context van de ontwikkeling van zijn bedrijf ook niet even de naam Nexyz zou laten vallen, meldt Van Bijsterveld ter afsluiting. “Vooral in de turbulente fase waarin we nu zitten, is het heel belangrijk om een betrouwbare adviseur naast je te hebben, waarmee je kunt sparren. De ene keer gaat dat over juridische zaken, de andere keer om iets financieels. Nexyz is een voorbeeld van een kleine groep mensen met heel veel jaren ervaring en een heel breed profiel. Ik kan ze voor alles bellen. Dus in plaats van vijf adviseurs nodig te hebben, kan ik bij Nexyz met alles terecht op één adres. En dat past perfect bij de filosofie die wij zelf uitdragen.”

Door: Dick Schievels