Wouter Hoeffnagel - 28 november 2016

Applicatierationalisatie, financieel management en project portfolio management op één platform

ServiceNow, leverancier van enterprise IT cloud oplossingen, introduceert een cloud oplossing die IT-managers op één platform inzicht geeft in financiële, project- en applicatieportfolio's. Met de nieuwe ServiceNow IT Business Management Suite (ITBM) stemt de gebruiker zijn IT-resultaten beter af op zijn bedrijfsdoelstellingen, waardoor de IT-afdeling in staat wordt gesteld sturing te geven aan veranderprocessen en sneller te innoveren.

"Met ServiceNow ITBM bieden we CIO's een commandocentrum," zegt Kevin Nanney, senior director, Product Management ITBM bij ServiceNow. "Elke IT-verantwoordelijke heeft daarmee vanaf nu zicht op alle IT-resources, projecten en kosten, en kan zo verdere groei van het bedrijf realiseren."

Wildgroei aan applicaties
In grote bedrijven worden honderden, zo niet duizenden applicaties gebruikt. Een deel daarvan valt niet direct onder de controle van IT. Hierdoor worden onnodige kosten gemaakt, bijvoorbeeld omdat er verschillende applicaties gebruikt worden voor hetzelfde doel. Sommige applicaties worden vrijwel niet gebruikt, en applicaties kunnen onderling compliance-problemen vertonen. Ook ontstaan er problemen, omdat bedrijven niet weten of reeds in gebruik zijnde applicaties geschikt zijn om nieuwe mogelijkheden te benutten, of dat hiervoor een nieuwe applicatie moet worden gebouwd of aangeschaft. De snelle groei van cloud services maakt de situatie nog complexer; het wordt voor CIO's een steeds grotere uitdaging om een volledig overzicht te hebben van alle bedrijfsapplicaties, en de daarmee verbonden IT-kosten.

Doordat duidelijk inzicht en controle ontbreken, schaffen bedrijven vaak oplossingen aan die één specifiek probleem oplossen, meestal het meest urgente. Bovendien maken de tijdrovende, handmatige processen voor het verzamelen van financiële data, het beheren van integratie en ontwikkeling en het rapporteren over voortgang het lastig om bedrijfsdoelstellingen te behalen.

IT Business Management Suite
ServiceNow ITBM combineert Project & Portfolio Management met IT Financial Management en Application Portfolio Management op één cloud platform. Dit platform biedt een volledig overzicht van duizenden IT-applicaties, toepassingen, services, projecten, service levels en risicoprofielen – gekoppeld aan een configuration management database (CMDB). Met indicatoren en metrics voor de werkelijke kosten en prestaties van zakelijke applicaties en diensten kunnen IT-managers hun investeringen rationaliseren en zich richten op de innovaties die zorgen voor betere bedrijfsresultaten.

"Met ServiceNow IT Business Management Suite denken we niet meer in termen van projecten, maar draait het allemaal om de taken en het managen van werk om diensten sneller te kunnen leveren," stelt Damon Bell, platform director, Productivity and Engagement Technology, Global Support, Informa. "ServiceNow helpt ons met de transitie van watervalprojecten naar agile initiatieven, waardoor de dienstverlening drastisch wordt versneld."

Contracten en inkoopprocessen verbeteren
"Bij Oshkosh hebben we een IT-bedrijfsmanagement team in het leven geroepen en konden we enorme besparingen realiseren door ons te richten op het verbeteren van onze contracten en inkoopprocessen," vertelt Greg Downer, senior IT director, Oshkosh. "We willen nog meer inzicht in onze kosten krijgen om zo complexere optimalisaties te kunnen identificeren; we zijn zeer benieuwd naar de extra besparingen die de ITBM-suite van ServiceNow kan bieden via interactie met ons grootboek en onze CMDB."

Enkele kenmerken van ServiceNow ITBM:

  • Biedt een compleet beeld van de financiële situatie en portfolio. ITBM koppelt werkelijke kosten uit het grootboek aan een volledige inventarisatie van de IT-infrastructuur, applicaties en zakelijke diensten zonder integratie van specifieke producten. Dankzij een 360-gradenweergave van het complete IT-portfolio met diensten en bedrijfsapplicaties kunnen IT-managers gemakkelijk verspilling identificeren, projecten en applicaties beoordelen aan de hand van de belangrijkste managementcriteria en budget efficiënter toewijzen.
  • Zorgt voor betere strategische afstemming van IT-diensten en -investeringen met applicatierationalisatie. Met een dynamische scoring engine kunnen IT-managers prioriteiten stellen op basis van bedrijfsstrategie, de volledige vraag prioriteren in één systeem met Demand Management, een samenwerkend governance- en financieringsmodel maken op basis van programma- en portfolio-workbenches en een gedetailleerde repository van bedrijfsapplicaties bouwen ten behoeve van de applicatie-roadmap.
  • Maakt flexibelere IT en snellere levering van diensten mogelijk. ITBM van ServiceNow gaat verder dan traditionele Technology Business Management (TBM) en brengt uiteenlopende zaken als 'het bedrijf runnen' en 'het bedrijf veranderen' bij elkaar. IT-managers hebben één plek waar ze gegevens over kosten, resources en projectstatus kunnen vinden, ongeacht de ontwikkelmethode (bijvoorbeeld agile, waterval of een hybride vorm), met behulp van collaborative work management-functies zoals ServiceNow Connect en Visual Task Boards. Teams kunnen met ITBM van ServiceNow sneller en slimmer werken.