Redactie - 25 november 2016

Disaster Recovery-service op een hoger niveau

Disaster Recovery-service op een hoger niveau image

i3 groep breidt zijn IT-dienstenportfolio uit met Flex ON Disaster Recovery Cloud. Daarmee borduurt het bedrijf voort op zijn eerdere DRaas-oplossing (Disaster Recovery-as-a-Service), die het begin 2015 in de markt zette. De technologie evolueert in hoog tempo, dus evolueert onze dienstverlening net zo hard mee, aldus Rob Vissers, Managing Director i3 groep en Eric Meybaum, Solution Consultant bij het bedrijf.

In de markt staat i3 groep van oorsprong bekend als Storage Integrator, maar die aanduiding zou  veel te beperkt zijn voor wat het bedrijf tegenwoordig allemaal doet. Nieuwe technologische ontwikkelingen, met name op gebied van virtualisatie, zegt Vissers, hebben ertoe geleid dat je storage niet meer los kunt zien van servers en networking. “Dus is i3 groep als organisatie ook servers, storage en networking gaan doen. Wij zien de markt bewegen richting het concept Software Defined Datacenter: domme hardware met een intelligente softwarelaag daar bovenop. De integratie-expertise die we in de loop der jaren hebben opgebouwd, gebruiken we nu om die softwarelaag in te richten. En die softwarelaag ontsluit traditionele IT, private cloud en public cloud. Hybrid cloud management is dan ook een van de drie thema’s die wij tot speerpunt hebben verheven. De andere twee zijn: dynamic data protection en information management.”

Disaster Recovery-service

In het kader van zijn clouddienstverlening breidt i3 groep zijn portfolio nu uit met Flex ON Disaster Recovery Cloud, een nieuwe Disaster Recovery-as-a-Service (DraaS)-propositie. Vergeleken met de Flex ON DRaaS-oplossing die i3 groep ruim anderhalf jaar geleden lanceerde, kan Flex ON Disaster Recovery Cloud worden getypeerd als DRaaS 2.0, stelt Meybaum. “Het is niet iets volledig nieuws, maar wel een sterk verbeterde versie van wat we op dit vlak al hadden draaien; een doorontwikkeling dus, gebaseerd op nieuwe inzichten en gebruikmakend van de laatste snufjes op technologisch gebied.”

Kostenbesparend

Elk zichzelf serieus nemend bedrijf zal zich willen indekken tegen calamiteiten. Op IT-gebied hield dat voorheen op zijn minst in het maken van een betrouwbare back-up van alle bedrijfskritische data. Maar een adequate Disaster Recovery-voorziening houdt natuurlijk veel meer in dan dat. Het gaat erom zo snel mogelijk met je bedrijfsprocessen weer volledig ‘up & running’ te zijn. Grotere bedrijven hanteren daarvoor meestal een zogeheten ‘dual datacenterstrategie’. Maar een volledig ingericht tweede datacenter erop nahouden, is nogal kapitaalintensief. “Steeds meer klanten kwamen dan ook met de vraag: kunnen jullie daarvoor geen ander concept bedenken”, zegt Vissers. “Onze DRaaS-propositie is daar een antwoord op.”

Door de evolutie op technologisch gebied kan i3 groep zijn klanten in de eigen Flex ON-cloud nu voorzien van een back-upvoorziening voor hun IT-processen die het runnen van een tweede datacenter overbodig maakt. “Steeds meer bedrijven hebben hun applicaties gevirtualiseerd”, legt Meybaum uit. “Dat maakt dat wij nu als het ware een back-up kunnen verzorgen voor hun gehele virtuele omgeving. Dat wil zeggen een replicatie van hun virtuele machines, applicaties, databases en data, all-in! Het betekent tevens dat je als kleinere, minder kapitaalkrachtige partij met onze dienst nu vrij laagdrempelig over een volwassen Disaster Recovery-voorziening kunt beschikken, alsóf je zelf een tweede datacenter hebt.”

Beter en sneller

Met de nieuwe Flex ON Disaster Recovery Cloud is de DRaaS-propositie van i3 groep geëvolueerd tot een volwaardige cloudoplossing. We hebben echt grote stappen gemaakt, zegt Meybaum. “De vorige oplossing was meer gericht op back-up richting de cloud en vanuit die back-up vervolgens alle processen weer opstarten. Met onze nieuwe, veel verder geautomatiseerde  oplossing zorgen we nu voor nog lager RPO- en RTO-waardes (Recovery Time Objective, Recovery Point Objective). Dat houdt in dat bedrijven in geval van een calamiteit nog sneller weer in de lucht kunnen zijn en eventueel dataverlies nog verder tot een minimum wordt beperkt. Daarnaast kunnen in geval van een calamiteit de noodzakelijke resources veel sneller geautomatiseerd worden opgeschaald.”

Ook qua testmogelijkheden zijn er nu meer mogelijkheden, vervolgt hij. “In de dienst ondersteunen wij standaard één test per jaar. Maar daarnaast kunnen klanten nu op aanvraag ook tussendoor eenvoudige checks uitvoeren door een test in een beschermde ‘bubbel’ op te starten.  Daarbij draaien hun processen op de eigen locatie gewoon door. Zo kunnen ze controleren of datgene wat in geval van een calamiteit moet opstarten, ook daadwerkelijk nog opstart. Erg handig voor als ze vermoeden dat ze hun Disaster Recovery-procedures moeten aanpassen na een ‘major change’ in hun IT-omgeving.”