Redactie - 23 november 2016

Connectiviteit maakt de digitale transformatie mogelijk

De digitale transformatie is een onderwerp dat enthousiast wordt opgepakt door een breed scala aanbieders. Ook communicatie-leveranciers hebben het thema omarmd. Zo is het voor Orange Business Services één van de pijlers onder de strategie, zo vertelt CEO Thierry Bonhomme, CEO van Orange Business Services, aan Executive-People. Een van de showcases is het afgelopen EK voetbal, waar Orange als hoofdsponsor de connectiviteit heeft geleverd.

Technologie biedt alleen echt waarde voor bedrijven wanneer het mensen en organisaties op alle niveaus van de maatschappij bedient, zegt Thierry Bonhomme, de CEO van Orange Business Services. Want de digitale transformatie gaat over veel meer dan alleen technologie. Technologie biedt pas echt toegevoegde waarde wanneer het wordt gecombineerd met menselijke kracht. In de strijd om aandacht van de digitale klant wil Orange de trusted partner zijn voor organisaties die de digitale transformatie willen ingaan.

Diverse organisaties staat Orange al bij in het doormaken van die digitale transformatie. In Zuid-Afrika bijvoorbeeld werkt Orange samen met van de grootste mijnbouwbedrijven ter wereld. Het bedrijf is actief op bijna alle continenten. Typisch voor deze branche is dat de medewerkers aan de slag zijn op locaties die moeilijk bereikbaar zijn, en ook op het gebied van communicatie geïsoleerd liggen. Maar in deze digitale wereld willen die medewerkers in contact blijven met collega’s èn met hun familie, en niet alleen via voice. Daarom zorgt Orange voor volledige dataconnectiviteit via de satelliet.

Waarde

Bonhomme: “Technologie biedt alleen echt waarde voor bedrijven wanneer het mensen en organisaties op alle niveaus van de maatschappij voordelen biedt. Want digitale transformatie gaat niet alleen om technologie. Technologie is weliswaar een voorwaarde, maar op zichzelf biedt het weinig voordelen. Het gaat om meer dan alleen die technologie: het wordt pas sterk wanneer je het combineert met de kracht van mensen. Het gaat uiteindelijk om de eindklant, en de technologie moet daarbij in staat zijn om zich aan de wensen van de mensen aan te passen.

Hij vergelijkt het huidige IT-landschap met de wereld van Game of Thrones, de allianties verschuiven voortdurend. “Het ene moment concurreren we met ze, het andere moment werken we met ze samen. Je zou Orange Business Services kunnen zien als een soort planetarium dat bestaat uit allerlei onderdelen waarmee wij onze klanten kunnen bedienen.”

Monteur

De manier waarop die klanten worden bediend is ingrijpend aan het veranderen, onder andere door trends als Internet of Things en cloud. Bonhomme: “Toen er nog geen cloud bestond was het nog relatief eenvoudig. Wanneer er iets kapot ging stuurde je daar een monteur naartoe, die het vervolgens ter plekke repareerde. In de huidige omgeving echter zijn er enorm veel indicatoren, en als er iets niet werkt is het over het algemeen niet kapot, maar is er sprake van een bug in de software. Dat maakt het allemaal veel complexer. Om op die verandering in te spelen hebben we de juiste mensen nodig, die weten hoe ze om moeten gaan met die technologie.”

Helmut Reisinger, EVP International bij Orange Business Services voegt daaraan toe: “Het draait allemaal om vertrouwen en  het vermogen om te leveren. Waar ook ter wereld, of het nu Europa, Brazilië of Afghanistan is. We willen de trusted partner worden voor de digitale transformatie van onze klanten. En dat ziet er voor alle klanten weer anders uit.”

Samenwerkingsplatform

Hij vervolgt: “Digitale transformatie kan op verschillende manieren ingevuld worden: op het niveau van een individueel bedrijf, op stedelijk niveau, of op het niveau van een heel land. De digitale workspace is daar een belangrijk onderdeel van, een combinatie van IT en communicatie. Dat raakt aan ons eigen DNA, wij hebben een mobile brain en een fixed brain, we hebben een IT brain en we hebben een telco brain. En het zijn de mensen die het allemaal samenbrengen.”

Zo werkt Orange in Europa met een niet nader genoemd ministerie van Buitenlandse Zaken aan een dienst waarmee de diplomaten van dat land over de hele wereld kunnen samenwerken. De basis is een samenwerkingsplatform voor deze diensten, waar de ambtenaren op kunnen inloggen waar ze zich ook bevinden. “We hadden al een eigen manier van werken gecreëerd bij Orange, binnen onze interne sociale omgeving waarmee onze medewerkers konden samenwerken. Dat vond dat ministerie er zo interessant uitzien dat ze zelf een vergelijkbare oplossing wilden. Voor hen werkt het beter dan vergelijkbare oplossingen op basis van bijvoorbeeld Facebook en Google.

Cybersecurity

Een essentieel onderdeel van de digitale transformatie is het beveiligen van die digitale activiteiten. Daarvoor zorgt een aparte tak, Orange Cyberdefense. Want de cyberrisico’s nemen snel toe. Het goede nieuws is volgens Orange wel dat tegelijkertijd ook de cyber risk awareness toeneemt.

Dat komt deels door de toenemende regulaire druk. Van bedrijven wordt verwacht dat ze maatregelen nemen tegen digitale problemen. Zo gebruiken rating agencies als Standards & Poor en Moody’s nu ook cyberrisico’s in hun risico-analyse voor beleggers. De rating van deze agencies heeft dus direct te maken met de manier waarop bedrijven omgaan met cyberrisico’s.

Divers

Het dreigingslandschap waar organisaties mee te maken hebben is erg divers. De risico’s lopen van advanced persistent threats tot de standaard zaken als Denial of service en Trojans. Het is daarbij zaak om voortdurend alles in de gaten te houden, want een DDOS-aanval kan als rookgordijn dienen voor het opzetten van een advanced persistent threat, omdat dan de securitymensen bezig zijn om die DDOss-aanval aan te pakken terwijl de meer geavanceerde aanval plaatsvindt.

Om deze bedreigingen aan te pakken is een gelaagde benadering nodig. “Security zou geen afterthought moeten zijn, maar onderdeel van het volledige design. Je kunt echter niet alles beveiligen, maar zult moeten kiezen welke assets het zwaarst beschermd zouden moeten worden. Bedreigingen zullen voorkomen, dus als het gebeurt moet je er klaar voor zijn, en er vooral voor moeten zorgen dat de bedreiging zich niet verspreidt door de rest van de organisatie.”

Door: Marco van der Hoeven