Het Nederlandse bedrijfsleven kent drie soorten ‘game changers’
22-11-2016 | door: Wouter Hoeffnagel

Het Nederlandse bedrijfsleven kent drie soorten ‘game changers’

Er zijn drie soorten spelveranderaars: spelmakers die een compleet nieuw spel creëren, directe uitdagers die een directe aanval uitvoeren op de gevestigde orde, en verborgen uitdagers die een gemaskeerde aanval uitvoeren. Waar bestaande spelers tegenstellingen zien, zien spelveranderaars paradoxen, schijnbare tegenstellingen. Spelveranderaars maken geen keuze, maar bedenken creatieve oplossingen om deze schijnbare tegenstellingen met elkaar te verenigen. De verschillende paradoxen laten zien dat de aanval op veel verschillende manieren gekozen kan worden.

Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Management Studies naar ‘game changers’, Nederlandse bedrijven die het ‘spel’ veranderen. Een game changer is volgens de stichting een ‘ondernemer of onderneming die de regels van het (competitief ) spel aanzienlijk verandert of een nieuw spel weet te creëren’. Elke ondernemer kan spelveranderaar worden en elke ondernemer wordt - vroeg of laat - geconfronteerd met spelveranderaars. Hoe brengen spelveranderaars een radicale koerswijziging binnen markten en industrieën tot stand? En hoe kunnen bestaande spelers zich hier het beste tegen wapenen? In het onderzoek zijn 36 spelveranderaars geanalyseerd, met als doel praktische inzichten te generen die toegankelijk en toepasbaar zijn voor nieuwe en bestaande ondernemingen.

Verdedigingsstrategieën
Kiezen voor de aanval is niet de enige mogelijkheid voor bedrijven, ook een goede verdediging tegen spelveranderaars kan zijn vruchten afwerpen. De verdedigingsstrategieën zijn:

  1. het volledig negeren van de aanval, 
  2. het verbeteren van het eigen bestaande bedrijfsmodel, 
  3. het aanvallen van het nieuwe bedrijfsmodel,
  4. het adopteren van het nieuwe bedrijfsmodel,
  5. het volledig omarmen van het nieuwe spel.

Een verdedigingsstrategie wordt mede bepaald door de mate van de bedreiging en door het reactievermogen van bedrijven. Bij het onderzoek is ook betrokken het benodigde verandervermogen van bedrijven om te kunnen reageren en de rol van de omgeving, de hulptroepen, in de koerswijziging.

Onderzoek
Met het onderzoek wil Stichting Management Studies ondernemers de noodzakelijke inzichten en instrumenten geven om (de strategie van) de onderneming zo in te richten om een succesvolle aanval en/of verdediging uit te voeren en het spel te winnen. De 26 Nederlandse spelveranderaars van het onderzoek zijn: Aerialtronics, BinckBank, Bird Control Group, Booking.com, Bugaboo, Buurtzorg, Cardiologie Centra Nederland, CheapCargo, Dopper, Elastic, Eosta, Fairzekering, GeoPhy, HeadFirst, Improve Digital, Medimetrics Mimetas, Nederlandse Energie Maatschappij, Nerdalize, PlasmaMade, Sapiens SBS, SnappCar, SynerScope, Thuisbezorgd.nl, Voys. De 10 ultieme spelveranderaars zijn: McDonalds, Google, Ford, Disney, eBay, Facebook, Amazon, Apple, Virgin, General Electric.

Terug naar nieuws overzicht