Hoe de overgang van single- naar multi-domain MDM je bedrijf efficiënter maakt
20-11-2016 | door: Blogger

Hoe de overgang van single- naar multi-domain MDM je bedrijf efficiënter maakt

De tijd van de single-domain Master Data Management (MDM) oplossingen zit erop,  wat onder andere blijkt uit de beslissing van Gartner om nog maar één Magic Quadrant voor MDM-oplossingen te publiceren. Steeds meer bedrijven maken de overstap naar multi-domain MDM, wat kan helpen uw bedrijf efficiënter te maken. Wat zijn de voordelen?

Een single-domain aanpak richt zich op één data domein, bijvoorbeeld op klant- of productdata. Al naar gelang de eerste behoefte kiest een organisatie voor het inrichten van een bepaalde zuil. Bij een multi-domain MDM oplossing kiest een organisatie niet voor verzuiling, maar is het in staat klant-, product- en referentiedata makkelijk met elkaar verbinden. Dat levert uiteindelijk betere, completere resultaten en inzicht op. 

Hogere kosten
Waarom dan toch vasthouden aan single-domain? Voorstanders wijzen voornamelijk op belangrijke kenmerken als gespecialiseerde modellen en bedrijfslogica voor single-domain MDM. Maar de kosten van het aankopen en implementeren van meerdere single-domain MDM oplossingen bedragen ongeveer het dubbele ten opzichte van multi-domain MDM oplossingen, waar de kosten van het beheren van de vaak verschillende technologieën en de kosten van de integratie tussen de domeinoplossingen nog eens bijkomen.

Naast de lagere kosten biedt multi-domain beter inzicht in de klant-, product- en referentiedata door deze gegevens met elkaar verbinden. Klantdata is belangrijk voor ieder bedrijf, maar je hebt pas iets aan deze informatie wanneer deze wordt gekoppeld aan voor de organisatie belangrijke invalshoeken zoals de locatie of het product dat het bedrijf verkoopt. Een multi-domain aanpak zorgt voor een beter inzicht, hetgeen een bedrijf helpt effectiever en efficiënter te zijn in bijvoorbeeld het verkoopproces of bij real time marketing activiteiten. Argumenten genoeg dus.

Stijgende marktadoptie
Ook de marktadoptie van multi-domain MDM stijgt. In een onderzoek van Forrester (2012) gaf slechts 9 procent van de 274 ondervraagde MDM-professionals aan te kiezen voor multi-domain oplossingen. De helft van de deelnemers zei echter ook dat de single-domain aanpak niet langer voldoet, omdat meerdere domeinen vragen om MDM-ondersteuning. Hoewel veel MDM professionals vanwege de gewenning graag vasthouden aan single-domain, lijken zij ook te zien dat het langzaamaan tijd wordt voor een nieuwe aanpak.

Het afschaffen van de product- en customer MDM Magic Quadrants door Gartner wijst op adoptie van deze nieuwe aanpak. Bestaande MDM oplossingen zullen in de breedte functionaliteit voor meerdere domeinen moeten ondersteunen. Een duidelijke verwijzing naar multi-domain MDM oplossingen die nu al in staat zijn om single-domain master data oplossingen van een bedrijf te vervangen en versterken. 

Verder kijken dan het heden
Veel bedrijven ontwikkelen een productstrategie op basis van jarenlange ervaring en gegevens die enkel afkomstig zijn uit het klantdomein. De kunst is om verder te kijken dan het heden. Deze aanpak werkt nu wellicht, maar wat als de vraag van de klant verandert? Door te investeren in multi-domain MDM, is een bedrijf constant op de hoogte van zowel huidige als toekomstige behoeften. Daarnaast kan multi-domain nu al hetzelfde (en zelfs meer) als zijn voorganger. Als een bedrijf stappen wil maken, moet het afstand doen van de verzuilde single-domain aanpak. De investering betaalt zich snel terug door betere bedrijfsresultaten. 

Door: Johan Kroeze, Senior Solution Architect bij Software AG

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Mobility, MDM