Redactie - 26 november 2016

Innovatie op basis van bestaande IT-producten

In mijn vorige blog heb ik het onder meer gehad over een aantal niveaus van innovatie. Die oplossing dient dan als inspiratie voor innovatie. De heilige graal betreft oplossingen die helemaal nieuw zijn, zowel voor het bedrijf als voor de IT-leverancier. Maar dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat innovatie met bestaande IT-spullen niet interessant zou zijn. Integendeel en ik heb daar ook een mooi praktijkvoorbeeld van.

Het gaat om Change=. Uit te spreken als ‘change-is’ en de website is dan ook www.change-is.com. Change= heeft het concept ‘MicroLiving’ ontwikkeld, wat een implementatie is van de ‘… as a service’ filosofie, maar dan binnen de woningbouw. Deze wonen-als-een-dienst is gericht op de nieuwe generatie: werkende jongeren met een gemiddeld mbo-opleiding. Als het om huisvesting gaat valt deze groep tussen de wal en het schip. Momenteel zijn er in Amsterdam alleen al 13.000 jongeren die iedere dag opnieuw op zoek zijn naar een geschikte woonruimte en doen daar gemiddeld 10,2 jaar over. Een onderschat sociaal maatschappelijk probleem waar noch de woningmarkt, noch sociale woningbouw een adequate oplossing voor biedt. Een overvolle en overspannen huurmarkt, een laag tot gemiddeld inkomen en weinig steun vanuit de banken, resulteert in een groeiende groep jongeren die niet op een juiste manier aan hun werkende leven kunnen beginnen. De zijn nomaden van de nieuwe stad.

Change= gaat voor deze groep werkende jongeren nu een oplossing bieden door een innovatief community concept te bieden met als basis werken, wonen, leren en leven. Werken is de ondersteuning in het vinden en behouden van een geschikte baan, wonen is het hebben van een eigen betaalbare woning in een van de grote steden, leren is leren ‘van het leven’, denk aan bankzaken, belasting, etc. En leven is het leven in een community met gelijkgestemden. Het eerste wooncomplex van 17 etages in Amsterdam Nieuw-West wordt momenteel gerealiseerd en zal in januari 2017 worden opgeleverd. Het complex zal ruimte bieden aan zo’n 700 werkende jongeren. Het tweede zal komen in Amsterdam Zuid-Oost nabij het NS-station en biedt woonruimte aan ruim 900 werkende jongeren.

De huur is relatief laag en alle voorzieningen worden ‘as a service’ aangeboden. Van het gebruik van meubels tot hi-speed internet (tot 1 Gbps per woning), smart work center, een centrale wasruimte, een e-dokter en vele andere diensten. De huurders kunnen het allemaal per app regelen. Geen eigendom meer, maar sharing, geen investeringen meer, maar betalen per gebruik. Het idee is zelfs om te zijner tijd ook geen ‘klassieke’ huur meer te vragen, maar ook echt alles in de vorm van living-services aan te bieden. Naast de genoemde basisdiensten, kan dan in feite alles wat met wonen te maken heeft in onderdelen als dienst worden afgenomen, al naar gelang de behoefte.

Deze aanpak sluit helemaal aan bij deze tijd en de huidige generatie: bezit is ‘uit’ betalen voor gebruik is ‘in’. Bovendien is alles in het wooncomplex ‘smart’ en ‘connected’ en wordt met high-speed fiberringen rechtstreeks aangesloten op de Amsterdamse Internet Exchange (AMS-IX). In de internethiërarchie is dit de perfecte snelweg: van het wereldwijde internet naar het gebouw, de woonruimte tot aan het individu die de wereld bevraagt en alles regelt via zijn of haar mobiele device. Het is een aanpak die zonder technologie absoluut niet haalbaar zou zijn. Die aanpak stelt natuurlijk de nodige eisen aan de netwerkinfrastructuur binnen het complex.

Change= heeft ervoor gekozen de bewoners straks hi-speed vast en draadloos internet via een fiber-to-the home principe aan te bieden. Dit is de eerste keer dat deze opzet toegepast wordt binnen een gebouw. Change= heeft deze infrastructuur gerealiseerd op basis van bestaande producten. Dat brengt met zich mee dat er nergens op gewacht hoeft te worden en dat de producten zich al in de praktijk hebben bewezen. Voor Change= betekent dat alle aandacht gericht kan worden op het bieden van de woondiensten en de bijbehorende woonbeleving. Voor Cisco betekent dit een bijzondere showcase van bestaande technologie toegepast in een innovatief concept.

Als we het over de heilige graal van innovatie hebben, vind ik dat Change= een heel eind in de richting komt. Ga maar na: denken buiten de gebaande paden, komen tot oplossingen die vernieuwend zijn, het doorzettingsvermogen om die oplossingen te realiseren én de aanpak van een belangrijk maatschappelijke probleem. De gemeente Amsterdam vind dan ook het prachtig. En dat alles met IT die gewoon te koop is. Wat wil je nog meer?

Door: Marcel Cappetti Marcel Cappetti, Director Enterprise Cisco Nederland