Redactie - 11 november 2016

The Next View, SAP en KPN helpen PWN door co-innovatie en Design Thinking

The Next View, SAP en KPN helpen PWN door co-innovatie en Design Thinking image

Het Noord-Hollandse waterleidingbedrijf PWN heeft een innovatief karakter. Het had al een tijd het gevoel dat monteurs efficiënter zouden moeten kunnen werken. Er volgde een bijzonder project waar onder andere The Next View, SAP en KPN bij betrokken waren. Co-creatie en Design Thinking stonden daarbij centraal. Yvonne de Rijck van PWN en Ted Castelijns van The Next View vertellen over de bijzonderheden op technisch en uitvoerend gebied.

“We waren op zoek naar een oplossing om het onderhoudsproces van monteurs efficiënter en plaatsonafhankelijk te laten verlopen”, legt Yvonne de Rijck, teamleider onderhoud en leidingen bij PWN uit. PWN is een innovatief waterleidingbedrijf in de provincie Noord-Holland. Het levert water via een eigen leidingnetwerk dat meer dan 780.000 aansluitingen bevat. Het bedrijf is continu op zoek naar effectievere, duurzamere en milieuvriendelijkere oplossingen voor alle activiteiten.

Co-innovatie

PWN gelooft in co-innovatie. Daarbij worden interne en externe stakeholders gestimuleerd om samen oplossingen te kunnen ontwikkelen. Vanuit die theorie werd een hackathon gehouden. Daar ontstond het idee voor de oplossing ‘Dashboard van de Monteur’. Bij iedere klus maakt de monteur gebruik van veel verschillende programma’s. De Rijck: “De oplossing Dashboard van de Monteur is een applicatie die alle genoemde programma’s integreert. Dat zorgt voor een enorme verbetering in de efficiëntie.”

Kastjes

Een ander probleem waar een oplossing voor gevonden moest worden was dat PWN inzicht wilde krijgen in de actuele status van de afsluiters onder de grond. De Rijck: “Langs de weg zie je regelmatig kastjes staan van Hoogheemraadschappen. Over overstorten, bijvoorbeeld. Als zo’n kastje op ‘storing’ staat, gaat er een signaal naar het hoofdkantoor, maar zie je ook aan het lampje in het veld dat die storing er is. Waarom zou dat nou niet kunnen met onze afsluiters?” Aangezien er bij PWN onvoldoende kennis aanwezig was van de technische mogelijkheden besloot het bedrijf op zoek te gaan naar specialisten op het gebied van sensoren en het Internet of Things (IoT).

Ei van Columbus

Toen KPN iets vertelde over sensoren was de interesse van PWN onmiddellijk gewekt. De Rijck: “Zij vertelden dat als twee sensoren met elkaar in contact komen, ze informatie kunnen uitwisselen. Dus dan zouden we ook de afsluitersleutels die de monteurs gebruiken kunnen laten communiceren met de afsluiters onder het putdeksel. Door die informatie door te sturen naar het hoofdkantoor, weten zij exact wanneer welke afsluiter is bediend en of ze open of dicht staan. Toen ik dat besefte dacht ik meteen: ‘Dit is het ei van Columbus’.”


Ervaring

Internet of Things-specialisten SAP en The Next View werden ook bij het project betrokken. Ted Castelijn heeft namens The Next View, een SAP-partner uit Den Bosch, de verschillende partijen bij elkaar gebracht als facilitator van innovatie. Castelijns: “We werden door SAP gevraagd om mee te gaan denken in dit project. Wij hebben daadwerkelijk ervaring op het gebied van IoT en het integreren van oplossingen met het SAP HANA Cloud Platform. Dit voelde gelijk al aan als een mooi project dat goed bij ons past.”

Platform
Castelijns noemt het SAP HANA Cloud Platform niet voor niets. Het speelt een grote rol in de IoT-oplossingen die The Next View neerzet. “Het is een volwassen open platform waarmee nieuwe applicaties ontwikkeld en bestaande applicaties uitgebreid kunnen worden. Het uiteindelijke doel is om real-time inzicht te genereren in de status van het onderhoud en calamiteiten. Wat wij goed kunnen is dat met elkaar integreren en daarmee een op maat gemaakte oplossing voor klanten neerzetten.”

Design Thinking

The Next View werkt ook nauw samen met Design Thinking Center in Amsterdam. Daar vond de volgende sessie plaats. The Next View gelooft namelijk sterk in het idee van Design Thinking. In plaats van het bedenken van (technische) oplossingen gaat het er bij Design Thinking om jezelf in te leven in het probleem van de klant en de wensen die hij écht heeft.


User story

In Amsterdam ging het project verder. De Rijck: “Tijdens de Design Thinking sessie hebben we een user story gemaakt. Het proces van de monteur werd in kaart gebracht. Daarna hebben we gekeken waar de verbeterpunten zitten en hoe we die op kunnen lossen. Toen we de eerste keer bij elkaar kwamen maakten alle partijen een dansje om elkaar heen. Daarmee bedoel ik dat ze wel wilden samenwerken om het probleem op te lossen, maar dat ze zich druk maakte over wie de baas was en wat het iedereen oplevert. Design Thinking heeft geholpen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.”

Sensordata

Iedereen droeg zijn steen bij. Van een 3D-geprinte afsluiter mantel tot een Internet of Things-netwerk. Castelijns: “Onze rol als The Next View is het faciliteren en realiseren van de ontwikkeling van een innovatieve en werkbare oplossing die PWN nastreefde. We hebben ervoor gezorgd dat de data in het SAP HANA Cloud Platform kwam te staan en dat de sensordata leesbaar werd. Daarnaast hebben we de uiteindelijke applicatie gebouwd.”


Verbinding

Iedereen had elkaar nodig en dat bracht een bepaalde dynamiek met zich mee, vertelt De Rijck. “Op een bepaald moment kwamen we erachter dat het eerste concept niet werkte. Toen zochten we de verbinding. Dit project was namelijk ook heel agile. Dat houdt in dat er een idee is dat wordt uitgewerkt en getest. Als het idee niet blijkt te werken komen er andere mogelijkheden op tafel en worden die uitgeprobeerd.”

Trots

“We noemen dit een co-innovatietraject, omdat we elkaar ook echt nodig hadden”, blikt De Rijck terug. “In het eerste concept zag je dat heel mooi. Eriks zegt: ‘Ik heb een afsluiter met een keukenkastmagneetje erin’. KPN zegt: ‘Ik heb het netwerk’. SAP zegt: ‘Ik heb iets met data’ en The Next View zegt: ‘Ik kan een scherm bouwen waarmee die data gevisualiseerd kan worden’. En daarmee hebben wij onze wens ingevuld. Aangezien je elkaar niet iedere week ziet, moet je vertrouwen hebben dat iedereen doet wat hij of zij moet doen. Dat vertrouwen was er. Als tweede is het van belang dat iedereen een stukje eigenbelang opzij zet. Tot slot moet je accepteren dat je niet alles kunt weten. Dat is uiteindelijk allemaal gelukt en daar zijn we heel trots op.”

Ook technologisch gezien was dit, volgens Castelijns, een bijzonder project. “Er wordt veel gepraat over het Internet of Things, maar er zijn nog niet veel projecten zoals deze. Dit is een case waarbij het écht toegepast wordt en waarbij je kunt zien wat je voor elkaar kunt krijgen als je alles integreert.”

Door: Johan Van Leeuwen