Redactie - 19 oktober 2016

Vast-mobiel integratie: Zelf doen of uitbesteden?

Ongeveer 17% van alle telefoontjes naar bedrijven komt niet bij de juiste persoon terecht. Dat blijkt uit onderzoek van Quality Support uit 2014. Dat is funest voor de klanttevredenheid en dus de omzet. Voor het borgen van een goede afhandeling van telefoonverkeer is integratie van mobiel en vast een belangrijke eerste stap. Maar het implementeren, beheren en up-to-date houden van deze oplossing stelt de nodige eisen. Zelf doen of uitbesteden?

Ontzorging
Bedrijven en organisaties hebben steeds minder boodschap aan de technologische aard en invulling van hun connectiviteit. Ze willen simpelweg bereikbaar zijn en zoeken een schaalbare oplossing die aansluit op de eisen van hun medewerkers en locaties. Ze zoeken een oplossing die future-proof en veilig is. De telecomsector bedient hen op hun wenken met geïntegreerde telefoondiensten. Daardoor is het niet nodig om op locatie zelf in apparatuur, kennis en beheer te investeren. U betaalt naar verbruik.

In huis
Soms is investeren in een telefooncentrale op de eigen locatie de beste optie. Bijvoorbeeld als uw organisatie recent heeft geïnvesteerd in het upgraden naar IP-telefonie en de infrastructuur al is geoptimaliseerd. Soms is er een noodzaak vanuit privacy- of compliance-eisen. Voor integratie van mobiele telefonie is een mobiel platform nodig dat probleemloos past op de bestaande centrale. Dat gaat helaas niet met elk product en met elke IP-centrale. Maar er zijn ook goed samenwerkende oplossingen.

tele2-EB1_blog img kopie.png

Hybride vorm
Vele tussenvormen zijn mogelijk. Als een organisatie al beschikt over een geïntegreerde oplossing voor mobiele en vaste telefoon, maar de investering in hardware en software te zwaar vindt, kan de oplossing worden ondergebracht bij een derde partij. Het is ook mogelijk een eigen centrale te combineren met externe mobiele faciliteiten. De eigen centrale blijft dan op de eigen locatie draaien, en de integratie met mobiel vindt plaats in het mobiele netwerk van de provider. Nadeel kan zijn dat er in de verbinding een zekere vertraging optreedt die het voeren van een gesprek onprettig maakt.

Verschil tussen leveranciers
Er bestaat veel verschil tussen de aanbieders van telefonie in de cloud. Voor goede vast-mobiel integratie is het belangrijk dat een cloudleverancier bereid en in staat is om een omgeving te bieden die naadloos aansluit op het bedrijf. Zonder deze aansluiting zullen veel geavanceerde functionaliteiten ontbreken, zoals integratie met bedrijfsapplicaties en ondersteuning van meerdere soorten telefoons – en dan schiet een geïntegreerde oplossing haar doel voorbij. Kies dus weloverwogen de best passende cloudprovider.

Voor groot en klein
Door de komst van de cloud is een geïntegreerde en geavanceerde telefonieoplossing niet langer voorbehouden aan de grotere organisaties. Ook kleinere organisaties kunnen profiteren van de efficiëntie en effectiviteit die een geïntegreerd vast-mobiel platform te bieden heeft.

Meer weten over vast-mobielintegratie en de beste oplossing voor uw organisatie, download dan hier het e-boek: De klantervaring in de houdgreep.

Door: Mathijs Leenheer, productmarketing manager FMC bij Tele2 Nederland