Waarom zijn er digitale grenzen?
17-10-2016 | door: Blog

Waarom zijn er digitale grenzen?

Het is een onderwerp dat ons blijft bezighouden; de grenzen in een organisatie. Het afbreken van silo’s binnen de organisatie is een doorgaand proces. Er zijn binnen en buiten de onderneming echter ook digitale grenzen. Die worden vaak gespaard voor de sloophamers. Er zijn succesvolle organisaties die de digitale grenzen wel doorbreken. Eén van de dingen die zij gemeen hebben? Zij creëren nieuwe business modellen waarin connectiviteit en co-creatie centraal staan.

Met connectiviteit doelen we op het toevoegen van waarde aan uw (digitale) onderneming door het opbouwen van relaties, netwerken en digitale diensten. Bestaande concepten passend binnen deze context zijn: ‘de netwerkorganisatie’, ‘kickstarters’, ‘customer centricity’ en ‘servitization’. Bij deze concepten gaat het om het creëren van connecties en om co-creatie, beide essentieel om uw onderneming in een digitale wereld te laten groeien.

Het realiseren van nieuwe digitale diensten en business modellen is een uitdaging: het vergt een herziening van uw ecosysteem. De Enterprise Architect kan u daarbij helpen.

Digitale grenzen bestaan niet!

Sinds de jaren 90 worden silo’s door veel bedrijven afgeschaft. Dit gebeurde vooral intern, binnen de muren van de organisatie. Zo werd een open interieur gecreëerd. Dat levert overzichtelijkheid, het gevoel van openheid en ruimte. Alles staat met elkaar in verbinding, dat is fijn!

De organisatie moet echter ook in de omgeving passen. Daar schort het bij veel ondernemingen aan. Om connectiviteit te bereiken wordt het nog belangrijker om integraal naar uw processen te kijken. Wij schrijven ‘uw’ processen, maar eigenlijk bedoelen wij ook ‘onze’ processen, want grenzen vervagen in de digitale onderneming. Bedrijven die in de nabije toekomst succesvol willen blijven, moeten ook deze silo’s loslaten. Het gaat om een nieuw soort bedrijfsvoering, een andere cultuur waarin de grenzen met leveranciers, partners en klanten vervagen.

Wat kunt u doen om uw onderneming gereed te maken voor deze vergaande digitalisering? Vanuit de Enterprise Architectuur zijn de volgende zaken van belang:

Inspireer

  • Business: Enterprise Architecten hebben kennis van digitaal ondernemen, business modellen, ICT en zij kennen de waarde van informatie. Zet de Enterprise Architect in voor inspiratie en innovatie op het gebied van digitale diensten.
  • Relaties: Bedenk welke directe connecties kunnen ontstaan door het ontsluiten van informatie. Zorg ervoor dat u uw potentiële partners (klanten, instellingen, bedrijven, studenten) samenbrengt. Behoud een helikopterview door middel van uw architectuurplan en laat de Enterprise Architect mensen inspireren en bruggen bouwen.

Integreer

  • Digitale dienstverlening: Integreer digitale (informatie)diensten in uw onderneming. Digitale diensten moeten functioneel zijn en moeten één geheel vormen met uw bestaande onderneming.
  • Cultuur: Investeer in een cultuur van digitale veranderingen. Een klein percentage van uw werknemers bestaat uit echte innovators. Wie zijn de echte innovators binnen uw onderneming? Zorg ervoor dat zij gemobiliseerd worden anderen te inspireren.

Innoveer

  • Ecosysteem: Bedenk hoe het ecosysteem van de onderneming eruitziet en creëer verschillende views op de werkelijkheid. De Enterprise Architect helpt u daarbij.
  • Laat de klant het product bedenken: U hoeft niet alles zelf uit te vinden. Laat uw klant meedenken door het beschikbaar stellen van data en services. Zo kunt u samen met uw klant innoveren. Moedig dit aan en adopteer deze nieuwe diensten.

Bij Bauhaus geloven we dat architectuur vooral functioneel moet zijn en in dienst staat van de gebruiker. Wij geloven in een betere omgeving voor mensen. Dat kan met behulp van ICT bereikt worden. Met een ICT-omgeving die makkelijk in het gebruik is, mensen inspireert en die helpt doelstellingen te bereiken.

Door: Gerben Hoogeboom 

Terug naar nieuws overzicht