Redactie - 14 oktober 2016

Ontdekken staat centraal tijdens Insight Techshow 2016

Ontdekken staat centraal tijdens Insight Techshow 2016 image

Elk jaar trekt de Techshow van leverancier van IT-oplossingen Insight meer bezoekers. “We willen er geen markt van maken”, zegt Thalya van Vloten, Manager Partner Management & Marketing Benelux bij Insight. “Door een weloverwogen selectief aantal  technologiepartners geven we de deelnemers de gelegenheid om kennis te delen over de nieuwste technologieën. Want de Techshow is in feite een kennissessie. Plus natuurlijk de netwerkfunctie van een evenement als dit, vult Vice President Frank Hoekstra aan.

Het gonst in de Amsterdamse Passenger Terminal. Het is er gezellig druk. Velen praten met elkaar, en even zoveel mensen kijken belangstellend naar hetgeen de fabrikanten tonen en luisteren aandachtig. “Het thema ‘Discover’ slaat niet alleen op het ontdekken van nieuwe technologische oplossingen voor bedrijfsmatige uitdagingen, maar ook op het vinden van ‘elkaar’, van partners, leveranciers, collega’s”, zo licht Van Vloten toe.

“Wij hebben zojuist een lunch gehad met een aantal klanten”, verduidelijkt Hoekstra. “Dan is het mooi om te zien hoe ze met elkaar praten. Iedereen staat voor dezelfde uitdagingen en ze willen van elkaar weten welke oplossingen zij in gedachten hebben. Mensen bij elkaar brengen. Dat is ook wat we met Techshow doen en we trouwens heel het jaar doen.”

Geen kostenpost

Tijdens de informele openingsceremonie beklimt Wolfgang Ebermann het podium. Hij is President van Insight EMEA. Hij haalt in zijn toespraak een onderzoek aan van Gartner naar de hoogste prioriteiten van de CEO’s. Groei geeft 54 procent aan, gevolgd door klanttevredenheid (31 procent) en een goed team van medewerkers (27 procent). IT-gerelateerde zaken staan op de vijfde plaats met 24 procent.

Dat stelt Ebermann teleur, want groei is tegenwoordig vooral mogelijk door de juiste inzet van informatietechnologie. “Toch zien de meeste directies IT als een kostenpost. Dat is ook niet zo gek als je nagaat dat negentig procent van het IT-budget opgaat aan het in stand houden van de bestaande automatisering binnen een organisatie. Dat denkbeeld van CEO’s is een probleem voor de gehele IT-industrie. Voor Insight is het in elk geval de aanleiding geweest om een andere relatie aan te gaan met onze klanten. Die verandering heeft vorig jaar gestalte gekregen. We verkopen geen producten meer, maar oplossingen. We laten klanten zien hoe IT kan helpen de winstgevendheid te vergroten.”

Een eerste aanzet is te kiezen voor een IT-infrastructuur die minder kost. Daarbij speelt cloud computing de hoofdrol. “Wij willen onze klanten helpen deze kostenbesparing te realiseren. Iedere organisatie heeft een unieke situatie met een uniek antwoord. Wij kijken samen met de IT-manager hoe we dit antwoord kunnen vinden.”.

Niet op een krukje

Van Vloten heeft dit inzicht vertaald naar de Techshow. “We willen er geen beurs van maken waar de vertegenwoordigers van leveranciers er alleen maar op uit zijn om hun eigen producten en/of diensten aan de man te brengen. We hebben ze uitgedaagd om van hun krukje te komen en te luisteren naar de bezoekers. Te horen voor welke uitdaging zij staan. En dan kan het best zijn dat de ene leverancier een stukje van de oplossing in zijn productengamma heeft. Daar mag hij dan ook van alles over vertellen. Maar vervolgens neemt hij die belangstellende mee naar een andere leverancier die het volgende stukje van de puzzel presenteert; en daarna gaat het naar weer een ander bedrijf met aanvullende technologie. Je neemt de pijn van de eindgebruiker als uitgangspunt en dan ga je met elkaar kijken hoe je die pijn kunt verlichten.”

Tegelijk heeft zij de leveranciers uitgedaagd om met innovatieve toepassingen te komen. “We leven in een tijd van ontwrichtende technologieën – kijk maar naar Uber, Netflix en Airbnb – dat zie je hier ook terug. En daar hoort altijd een verhaal bij; maar dan toegesneden op de wensen en behoeften van de klant. Daarom gonst het hier; mensen zijn met elkaar in gesprek. Heel mooi.”

Lezingen

Ook zijn er lezingen die de bezoekers kort en bondig nieuwe technologieën uitleggen, maar ook go to market strategieën. “We hebben er bewust voor gekozen de sessies te laten geven door anderen dan medewerkers van de leverancier zelf. Zo onthult Wortell, Partner Technology Services van Insight, de geheimen van de Microsoft HoloLens.”

De HoloLens is een bril die augmented reality en virtual reality combineert. Tijdens de Techshow  was er de eerste live demo van dit nieuwe product van Microsoft. “Maar het gaat niet zozeer om de technologie alleen”, vertelt Van Vloten. “Het gaat er vooral om te laten zien dat de HoloLens bijvoorbeeld de manier van onderwijs geven ingrijpend gaat veranderen;.”

Moderne werkplek

Alles is erop gericht te laten zien wat de moderne werkplek vermag; en hoe die bij een bepaalde organisatie past. Zo is er de Surface Hub van Microsoft. “Wij gebruiken die zelf ook”, vertelt Hoekstra. “We hebben er een in Amsterdam en een in Apeldoorn. We kunnen op deze manier mensen wereldwijd in één overleg laten samenwerken. We kunnen content met elkaar delen, gezamenlijk aan projecten werken. En iedereen vergadert staande; dat is een actieve manier van deelnemen. Je kan hem natuurlijk ook gewoon als een ‘dure televisie’ aan de muur hangen, maar dan benut je niet de mogelijkheden. We laten zien hoe deze technologie effect heeft op de bedrijfsvoering. En dat ondervinden we aan den lijve.”

Managed Services Centre

Tijdens Discover lanceerde Insight in Nederland zijn internationale Managed Services Centre, een merk- en technologieonafhankelijke helpdesk voor een vaste prijs per werkplek. “We hebben met onze helpdesk in Engeland veel ervaring opgedaan met de ondersteuning van organisaties bij hun eigen IT-omgeving. We breiden dat nu wereldwijd uit, omdat we merken dat er veel behoefte aan is. Klanten kunnen zo eenvoudig altijd en overal een beroep doen op Nederlands sprekende IT-experts”, zegt Rolf Adam, Vice President Services bij Insight. “Organisaties willen zich geen zorgen meer maken over de ondersteuning van hun applicaties en hardware; zeker niet als ze een relatief kleine IT-afdeling hebben. Wij hebben alle kennis in huis en stellen die op deze manier beschikbaar.”

Ook ‘EspressoNet 365’ zag tijdens het evenement het levenslicht. Dit betreft een app binnen Office 365 die het veel eenvoudiger maakt om met deze dienst van Microsoft te werken. “Het is een product van onze Zwitserse partner Monday Coffee dat voorziet in de behoefte aan eenvoud van veel van onze klanten. Daarom verspreiden wij het verder”, zegt Adam.

Door: Teus Molenaar