Redactie - 17 oktober 2016

Digitale transformatie: nieuwe hoogtes bereiken door samenwerking met startups

In de digitale transformatie staan bedrijven niet alleen. Als ze gebruik maken van de ontwikkelkracht van startups kunnen ze sneller, en tegen relatief lage kosten, nieuwe ideeën ten uitvoer brengen. Dat betekent dat je als bedrijf de cultuur van experimenteren en transformeren omarmt. Alleen dan, kan je een nieuwe technologie opschalen en inzetten om voordelen te behalen. Zo betogen Joris Geertman, director innovation bij KPN Consulting, en Herman Kienhuis, managing director bij KPN Ventures.

Bedrijven hebben, door de digitale transformatie, unieke kansen om te groeien. Ze kunnen, gedreven door technologie, nieuwe businessmodellen ontwikkelen, de klantervaring optimaliseren en de operatie efficiënter laten verlopen. Technologieën die eerder nog apart werden ingezet, met name social, mobile, analytics en het Internet of Things, komen samen en de onderliggende technologie wordt goedkoper, eenvoudiger en toegankelijker.

De belangrijkste uitdagingen in de digitale transformatie

Dat er legio kansen zijn betekent niet dat het in gebruik nemen van een nieuwe cloudoplossing eenvoudig is. De belangrijkste uitdagingen die Joris Geertman, director innovation bij KPN Consulting, en Herman Kienhuis, managing director bij KPN Ventures, identificeren, zijn het omzetten van de omarming van de digitale transformatie in experimenten en het uiteindelijk opschalen van succesvolle experimenten.

‘Technologisch gezien kan alles, maar er moet ook een cultuur gecreëerd worden waarin innovatie kan floreren’, aldus Geertman. Kienhuis vult aan: ‘CIO’s en CXO’s moeten de durf hebben om te falen, want dat is waar experimenten om draaien: kijken naar wat werkt en wat niet werkt. Je leert er altijd iets van.’ Tel daar een ‘permanent beta’ mindset bij op en je hebt de beginselen van digitaal leiderschap: ‘Leiders zijn mensen en organisaties die zichzelf continu willen verbeteren en niet genoegen nemen met minder, aldus Kienhuis.

Klaar voor de digitale transformatie

KPN brengt met de Digital Transformation Assessment in kaart, of een organisatie klaar is om de transitie door te maken. Geertman: ‘We brengen de organisatie en digitale capaciteiten in kaart. Als ze allebei laag zijn, dan kan je nog zo ambitieus zijn, je zal kleine stappen moeten zetten om te verbeteren.’ Geertman geeft het advies dat bedrijven zeker niet alles zelf hoeven te ontwikkelen. Grote organisaties hebben die ontwikkelkracht meestal wel, maar kleinere organisaties gedijen vaak beter in een ecosysteem.

En: groot is tegenwoordig niet per definitie beter, aldus Kienhuis: ‘Bedrijven hadden vroeger het voordeel van de schaalgrootte, nu hebben ze schaalnadeel: ze zitten met oude software, bestaande belangen en processen, waardoor ze niet wendbaar zijn.’ Om sneller te kunnen innoveren kan het daarom verstandig zijn om een innovatie buiten de eigen bedrijfsmuren te beleggen, ongeacht of de eigen ontwikkelaars of een externe partij de innovatie ontwikkeld.

‘Kijk bijvoorbeeld naar logistieke ketens’, vertelt Geertman, ‘om treinen te laten rijden of vliegtuigen te laten vliegen, heb je een veilig, robuust en continu-werkend systeem nodig. Experimenten die wij in deze sector doen, samen met onze klanten, beginnen klein en buiten de operationele processen. We analyseren bijvoorbeeld eerst twee of drie datasets over het onderhoud van de vervoersmiddelen. Daar laten we hypotheses op los om te kunnen voorspellen wanneer iets kapot gaat.’

Ecosysteem met startups

Nieuwe ontwikkelingen worden niet alleen door KPN zelf gedaan. In tegendeel, KPN Ventures en KPN New Business werken aan een breed ecosysteem met een groot aantal startups waarmee ze contact onderhouden. Een deel wordt ook financieel ondersteund. Kienhuis: ‘Startups hebben zo’n enorme innovatiekracht en ontwikkelsnelheid. Daar kan je als organisatie gebruik van maken. Je kan samenwerken aan nieuwe proof-of-concepts, of kleine experimenten om te kijken wat werkt.’

KPN werkt continu aan het ecosysteem, vertelt Kienhuis: ‘Onze Consulting-klanten worden door startups geholpen met specifieke uitdagingen. Voor startups is het vaak lastig om bij andere bedrijven binnen te komen. We ondersteunen startups uit de domeinen: cyber security, Internet of Things, connected home, ehealth, cloud services, big data & analytics. Een startup kan bijvoorbeeld een thuismeetapparaat ontwikkelen, dat werkt met een smartphone. Voor ziekenhuizen die slimmer willen werken is dat zeer interessant.’

Blijf overigens niet hangen in de proof-of-concept fase. ‘Start, structure, scale’, zoals Geertman het noemt. ‘We noemen het wel de other side of innovation: je moet niet alleen de Everest op, maar ook weer af. En juist daar gebeuren de meeste ongelukken. Er zijn genoeg goede ideeën, maar bij de executie sneuvelen velen. Daarom is het zo belangrijk dat de cultuur van innovatie door de hele organisatie zit: je moet er uiteindelijk zelf weer mee verder.’

Digitaal leiderschap

Digitale leiders zijn de bedrijven die geen genoegen nemen met een oplossing, maar continu nadenken hoe het verbeterd kan worden, of welke nieuwe technologie hen helpt om nieuwe grenzen van groei op te zoeken. Ze stellen daarvoor multidisciplinaire teams samen die nadenken over innovatie. Kienhuis: ‘Je kan bijvoorbeeld een putdeksel 3d-printen en direct een sensor erin plaatsen om te meten hoeveel auto’s daar langskomen. Als je iedereen meeneemt in innovatie, ontstaan er echt slimme projecten.’

‘De grootste uitdaging is de cultuur van de organisatie’, vertelt Geertman. ‘Ik weet alleen niet of bedrijven dit, onvermogen om cultureel mee te groeien, ook scherp hebben.’ Aan de technologie zal het niet liggen, maar juist de grote hoeveelheid aan mogelijkheden maakt het voor businessmanagers soms lastig om te behappen wat ze moeten doen en waarmee ze aan de slag kunnen. Gelukkig zijn er genoeg anderen die hen kunnen helpen. Als het niet de eigen IT-afdeling is, dan is het wel een externe partij.

‘Wij doen ook niet alles zelf’, vertelt Geertman. ‘Soms is een vraagstuk te industrie-specifiek. Wij doen dan bijvoorbeeld de infrastructuur en een gespecialiseerde partij de industrie-specifieke oplossingen. Of natuurlijk één van de startups die in ons netwerk zitten.’ Samen of alleen: stil blijven staan is nooit de juiste oplossing, aldus Geertman: ‘Ik verwacht een digital divide, omdat bedrijven die niet de juiste capaciteiten in huis hebben of halen, achter zullen blijven.’

Door: Anne van den Berg 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024