‘Iedere CIO heeft een andere personality’

‘Iedere CIO heeft een andere personality’

13-10-2016 | door: Marco van der Hoeven

‘Iedere CIO heeft een andere personality’

Dit voorjaar vond in Amsterdam CIO City plaats, het jaarlijkse Europese evenement voor IT Leaders van CIONET. Een bijzonder onderdeel van dit evenement was het ondertekenen van een samenwerkingsovereenkomst tussen de CIO-communities van India, China, Rusland, Noord- en Zuid-Amerika en Europa. Hiermee ontstaat een netwerk van 25.000 CIO's. Daarnaast werden de awards voor de Europese CIO van het jaar uitgereikt in drie categorieën, en was de Amerikaanse IT-personality Robin Raskin keynote spreker. Het team van Executive-People sprak in deze reportage met haar, en met de Nederlandse kandidaten voor de titel Europese CIO van het jaar Michel van Hout (Transavia) en Arnoud Klerkx (Sanoma Learning).

Vooral de ontwikkelingen in de consumentenwereld hebben veel invloed op de manier waarop CIO’s hun werk doen. Deze ontwikkeling is het terrein van de invloedrijke Amerikaanse IT-goeroe Robin Raskin “Het is een ontzettend fascinerende tijd om CIO te zijn”, zegt zij tijdens haar bezoek aan Amsterdam in een gesprek met Executive-People. “Al die jaren lachten we een beetje om de CIO. Dat was de man die je je wachtwoord gaf, was je aardig tegen hem, dan was hij aardig tegen jou. Dat was het wel.”

“Toen was digitaal nog een silo, volledig op zichzelf gericht. Nu is digitaal alles, het is de hele business, en vooral de klantgerichte kant van de business. Dus in plaats van een kostenpost, is de IT nu een bron van omzet geworden. Daar is de CIO voor verantwoordelijk. Het is zaak dat de IT weet waar een klant inkoopt, wanneer, hoe, wat zijn zorgen zijn, wat de trends zijn. De CIO zit op een enorme hoeveelheid data die moet worden geanalyseerd en ingezet om ervoor te zorgen dat zijn bedrijf beter wordt.”

Transformatie

De belangrijkste zaak bij een succesvolle transformatie is volgens haar begrijpen hoe je business in elkaar zit. “Iedere CIO, CMO en CEO zal een andere personality hebben, een ander perspectief op de business. Ik praat dan ook tijdens mijn presentatie bij CIO City over de personality driven CIO. Wat is de personality van je organisatie? Ben je customer driven? Ben je business to business?”

“Het tweede punt is dat je heel goed moet weten wat er allemaal tot je beschikking staat. En wat niet. Met ontwikkelingen als robots, drones en augmented reality is er niet meer één bedrijfsonderdeel dat dit allemaal kan managen. Het is dus zaak om goed te bedenken wat je eigen kracht is, die je daaraan toe kan voegen. Wees bereid om een deel aan andere mensen over te laten. Ga om de tafel zitten. Misschien is het de CMO die een deel oppakt. Misschien een andere medewerker. Denk als een startup, en bepaal wat je eigen rol in de toekomst zal zijn binnen een organisatie.”

Change or die

“De huidige CIO zal goed moeten bekijken hoe zijn werk wordt ingericht. Want onderhoud van wat er al staat is hard werken. Als je ziet hoe de verdeling van werkzaamheden is, dan blijkt dat zaken als onderhoud en passwords uitdelen nog steeds een groot deel van het werk uitmaken. Voor vooruit kijken en nieuwe dingen ontwikkelen is veel minder ruimte. Daarom wordt er veel gesproken over multi modal CIO’s die veel dingen kunnen doen, dus zowel de lopende zaken draaiende houden als denken als een startup. Dat is belangrijk, het is change or die.”

Hoe word je een personality driven CIO? “De CIO moet weten wat hij doet met de data die hij heeft. Het gaat om het inzetten van nieuwe technologieën en de vraag wie er in het bedrijf een succes van kan maken. Wie kan augmented reality inzetten om de klantervaring beter te maken, wie kan 3D-printing ontwikkelen? Dat is een dicussie, en het gaat om samenwerking, en dat gaat veel verder dan wat de CIO van oudsher gewend is te doen.”

Geen verschil

“Mijn functie bestaat over een aantal jaren niet meer”, zegt Michel van Hout, CIO Transavia. Hiermee bevestigt hij het verhaal van Raskin. “Wij komen steeds dichter op de business, en andersom. Dat betekent nogal wat in termen van leiderschap. Over drie jaar ben ik geen CIO meer, omdat de functies van business en IT zoveel in elkaar geschoven zijn dat je het verschil niet meer ziet.”

“Het betekent ook dat leidinggevenden niet meer àlles kunnen begrijpen, controlemechanismen vallen weg, je moet meer coachend zijn. Het gaat erom de doelstellingen van het bedrijf te koppelen aan de juiste mensen. Dat is waar vervolgens de mooie dingen uit voortkomen. Dat is digitaal leiderschap.”

Sneltreinvaart

Arnoud Klerkx, Chief Business Technology Officer bij Sanoma Learning was eveneens aanwezig. Hoog op zijn agenda staat de digitale transformatie. “Hoe zorg je voor innovatie, en draag je met digitale technologie bij aan de waarde van je bedrijf, dus in termen van omzet en winst? Hoe lever je toegevoegde waarde met technologie? Wij zitten in het onderwijs, en we zijn druk bezig om de klassieke manier van lesgeven in sneltreinvaart te digitaliseren.”

“Op die manier ga je veel meer met data werken, geef je leerkrachten inzicht in het leerproces, en geef je ook de leerlingen meer inzicht, zodat uiteindelijk hun prestaties beter worden. Mijn functie zit duidelijk aan de businesskant. Digitaal is een integraal onderdeel van de strategie. Er is geen verschil meer tussen business en IT. Iedereen werkt samen aan hetzelfde doel en daarbij maakt het niet meer uit of je nu bij de business of bij de IT hoort.”

25.000 CIO’s

Frits Bussemaker, partner bij CIONET, voegt daaraan toe: “De boodschap is dat de gemiddelde CIO binnen zijn of haar organisatie verantwoordelijk is voor de digitale transformatie. Het is dus zaak om kennis te delen, en van elkaar te horen hoe anderen die digitale transformatie en digitale orkestratie aanpakken.”

“Een van de zaken waar we vorig jaar aan begonnen zijn is erkennen dat over de hele wereld dezelfde vraagstukken leven. Daarom tekenen we tijdens CIO City een samenwerkingsovereenkomst tussen de CIO-communities van India, Rusland, China, Amerika, Europa en Zuid-Amerika. Zo hebben we 25.000 CIO’s van over de hele wereld aan elkaar gekoppeld.”

Door: Marco van der Hoeven 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

reportage