Redactie - 19 oktober 2016

Er staat een nieuwe generatie CIO’s op

Er staat een nieuwe generatie CIO’s op image

 

MobileIron werd in 2007 één maand na de lancering van de iPhone opgericht. Dat is geen toeval, zegt Ojas Rege, Chief Marketing and Strategy Officer bij de specialist in Enterprise Mobility Management (EMM). Hij vertelt over de trends die het bedrijf ziet.

“Toen in juni 2007 de iPhone werd gelanceerd hadden onze twee oprichters onmiddellijk door dat, dat een enorme impact zou hebben op zowel bedrijven als consumenten. Vanuit die gedachte zijn ze de architectuur van MobileIron gaan bouwen”, legt de Amerikaan Rege uit. Zelf kwam hij in 2008 in dienst bij MobileIron, nog voordat de eerste klant werd opgetekend. Hij heeft het bedrijf zien groeien tot waar het nu staat: 10 miljoen cumulatieve werkplekken, 12.000 klanten, een opgetelde omzet van ruim 100 miljoen dollar en kantoren verspreid over de hele wereld.

Nederland
MobileIron doet het ook goed in Nederland, waar het markleider is als het gaat om EMM-oplossingen bij bedrijven. Ongeveer 25 procent van de bedrijven die een EMM-oplossing gebruikt, kiest, volgens onderzoek van Computer Profile in april, voor MobileIron. “Nederland is sowieso onze HUB in Europa”, legt Rege uit, want het EMEA-hoofdkantoor staat in Hilversum. “Vanaf onze start is de Benelux belangrijk geweest. Wij zijn geen Amerikaans bedrijf dat eerst heel lang in de VS actief blijft en dan de stap naar Europa maakt. Vanaf onze oprichting hebben we onmiddellijk buiten de Amerikaanse grenzen gekeken. Onze derde klant was een bedrijf uit België.”

Impact
Er is van alles aan de hand in de zakelijke IT. “Nieuwe devices, cloud computing en applicaties staan in de spotlights. Maar waar het echt om gaat zijn de gevolgen van de twee trends mobility en cloud op de onderliggende veiligheid en de workflow bij bedrijven.”
“De impact van mobiel is enorm. Het verandert ons gedrag. Als ik er in de auto achter kom dat ik mijn portemonnee vergeten ben, keer ik niet om. Als ik merk dat ik mijn mobiel niet bij me heb, wel. Deze verandering begon met de komst van de iPhone. Toen de iPad in 2010 op de markt kwam beseften bedrijven dat bedrijfsapps net zo veel impact zouden kunnen hebben als consumentenapps.”

Transformatie
Veel bedrijven hebben die transformatie nog niet gemaakt, merkt hij. “Je kunt het vergelijken met hoe de situatie in 2001 of 2002 was met de online strategie van bedrijven. Als je toen vroeg of ze een webstrategie hadden, zeiden ze ‘ja’. Ze bedoelden dat ze een website hadden, maar dat is niet hetzelfde. Inmiddels hebben bedrijven wel een webstrategie: ze hebben internet gebruikt om de manier waarop ze verkopen en communiceren te veranderen. We zien hetzelfde nu gebeuren met mobiel. Als je nu vraagt of bedrijven een mobiele strategie hebben, dan zeggen ze ‘ja’. Vaak bedoelen ze dat ze mobiele e-mail mogelijk maken, of toegang tot bestanden. Maar dat is geen strategie, want hun belangrijkste bedrijfsprocessen zijn niet veranderd. Dat is het doel en de meesten zijn zo ver nog niet. Maar ze snappen wel dat ze daar heen moeten.”

Vier stadia
MobileIron ziet dat bedrijven hun ‘Mobile Journey’ maken in vier stadia. “In fase één zitten bedrijven waar toegang tot e-mail via mobiele apparaten ad-hoc geregeld wordt en waar weinig aandacht is besteed aan de beveiliging. Ze lopen allerlei veiligheidsrisico’s. Bedrijven die ervoor hebben gezorgd dat medewerkers veilig hun e-mail kunnen bekijken op mobiele devices, zitten in fase twee. In fase drie hebben bedrijven ook eenvoudige productiviteitsapplicaties op mobiele devices ingezet. Fase vier omvat de bedrijven die echt een op transformatie gerichte mobiele strategie hebben en mobiel inzetten om hun bedrijfsprocessen te veranderen en concurrentievoordelen te behalen.”

Koffie-principe
“Ik gebruik graag het koffie-principe om bedrijven te laten testen waar ze staan”, vervolgt hij. “Daarmee bedoelen we dat een CFO van een groot bedrijf op een veilige manier al zijn of haar werk kan doen vanuit een koffietentje via een privé-apparaat op een onbeveiligd mobiel of wifi-netwerk. Vertrouwelijke informatie zou ook in deze setting veilig moeten zijn.”
Dat doel wordt steeds vaker gedeeld door CIO’s. Rege: “Tot een paar jaar geleden zeiden de meeste CIO’s vooral vaak ‘Nee!’ tegen nieuwe mobiele of cloud-technologieën. Die houding bleek niet te werken. Medewerkers lieten zich niet tegenhouden, ze vonden toch wel een manier om de beperkingen te omzeilen. Nu zie je dat er een nieuwe generatie CIO’s opstaat die eerst kijkt naar de behoeftes van medewerkers en die security bekijkt als een manier om gebruikers te ondersteunen, in plaats van beperken. Deze generatie begrijpt de enorme mogelijkheden die mobile brengt.”

Goede tijd
Dat is volgens Rege een goede ontwikkeling. “Het is als de eerste zin in de roman ‘A Tale of Two Cities’ van Charles Dickens. ‘Het was de beste der tijden, het was de slechtste der tijden’. Zo is het in de IT ook. Het is een goede tijd voor elke CIO die verandering als een kans voor transformatie ziet. Het is een slechte tijd voor CIO’s die alles bij het oude willen houden. Zij zullen de komende vijf jaar niet overleven. Architecturen veranderen. De eindgebruiker bepaalt. En de technologie gaat steeds sneller.”

Disruptie
In dat speelveld weet MobileIron heel goed zijn weg te vinden. Met een leeftijd van negen jaar zijn ze een ervaren speler als het om mobile enterprise security gaat, en dat ze al zes jaar op rij als leider genoemd worden het Gartners Magic Quadrant voor Enterprise Mobility Management-oplossingen is ook een voordeel. “De breedte en diepte van ons aanbod is enorm. Eigenlijk combineert EMM zes of zeven takken binnen de ICT op een platform. Takken waar Gartner allemaal een eigen kwadrant voor heeft. Het zou mij dus niet verbazen als meerdere van die Magic Quadrants de komende jaren in ons platform worden opgenomen. Het is onze missie om de ruggengraat van moderne ICT te zijn waar het gaat om security en apps. Wij geloven namelijk dat mobiel disruptief werkt en deze disruptie vereist een nieuwe security-architectuur om aan de behoefte van de moderne onderneming te voldoen.”

Door: Johan van Leeuwen 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024