Redactie - 13 oktober 2016

Digitale media zijn de toekomst voor livesportuitzendingen

De manier waarop we naar livesportevenementen kijken, is een goed voorbeeld van hoe digitale media een steeds grotere rol spelen in ons leven. Op den duur levert dit problemen op voor sportorganisaties die zich in hun mediastrategie nog teveel focussen op tv, of daar voor hun omzet nog volledig afhankelijk van zijn. Wie nog geen digitale-mediastrategie heeft opgezet, doet er goed aan dat nu te doen als hij straks niet achter de feiten wil aanlopen.

Livesport is booming. Van de honderd best bekeken live-tv-programma’s in Amerika, bestonden er in 2015 93 uit sportuitzendingen, zo blijkt uit een onderzoeksrapport van Nielsen. Voor Nederland zijn dezelfde cijfers niet beschikbaar, maar als we kijken naar de kijkcijfers van SKO over 2015 zien we dat live-tv ook hier een prominente plek inneemt in de top-100. En dan was het nog wel een jaar waarin er geen EK of WK voetbal was en waarin er geen Olympische Spelen plaatsvonden.

Digitale videoconsumptie
Nog interessanter is het echter om te zien hoe de manier waarop we naar die livesportuitzendingen kijken verandert. Zeker bij millennials is een verschuiving richting digitaal te zien die zijn weerga niet kent, zo blijkt het eerdergenoemde Nielsen-rapport. In de leeftijdsgroep 18-34 nam de digitale videoconsumptie in een jaar tijd met 50 procent toe. En het percentage video’s dat op een mobiel apparaat werd bekeken groeide over vijf jaar tijd zelfs met meer dan 2.000, en met 170 in de afgelopen twee jaar.

Deze ontwikkeling is niet onopgemerkt gebleven onder organisatoren van grote sportevenementen. Steeds vaker zien zij het belang van een goede digitale strategie, en de kansen die digitale media bieden om een groter publiek te bereiken. Vooral een evenement als de Tour de France, dat geen geld verdient aan het verkopen van toegangstickets, kan daar veel baat bij hebben. Maar ook kleinere sporten die niet veel tv-aandacht krijgen, kunnen via digitale kanalen een nieuwe generatie aanspreken.

Social media
Die nieuwe generatie gebruikt haar smartphones en tablets niet alleen om naar livestreams te kijken, maar ook om haar favoriete sporters te volgen op social media. Een succesvolle digitale strategie springt hier natuurlijk op in, maar blijft ook het bestaande publiek aanspreken. Bijvoorbeeld door content van Twitter, Facebook en andere social kanalen te bundelen en op een overzichtelijk en makkelijk te consumeren manier aan te bieden. Of door kijkers exclusieve promoties van evenementsponsors aan te bieden en ze als eerste toegang te geven tot nieuws over teams en sporters.

Nu het aantal digitale kijkers in rap tempo toeneemt, neemt ook de felheid in de strijd om kijkers toe. De gevolgen daarvan zijn al merkbaar in de steeds hogere bedragen die tv-bedrijven neertellen voor uitzendrechten, in een poging de voor hen digitale dreiging neer te slaan. Tegelijkertijd zien veel sportorganisaties in dat de wereld verandert, en investeren zodoende in een digitale strategie. De ene is daarin wat verder dan de andere, maar het lijkt een kwestie van tijd voordat digitaal voor iedereen de belangrijkste bron van inkomsten wordt.

Door: Adam Foster, group executive sports practice bij Dimension Data en in 2015 medeverantwoordelijk voor de digitale-mediastrategie van de Tour de France.