Redactie - 04 oktober 2016

Always hello

In onze wereld van sociale media kunnen we elkaar steeds vaker op afstand volgen. Op Facebook, Twitter of LinkedIn zijn oude of nieuwe contacten vaak nog wel te traceren en heb je de mogelijkheid weer met elkaar in contact te komen. Maar wat zou het handig zijn als de adresgegevens van je kennissen en relaties op je mobiele telefoon zelfstandig zouden veranderen als bij die kennis daarin iets wijzigt. Bij een verhuizing, gebruik van een ander telefoonnummer of emailadres.

Tegen dit probleem liep Maarten Bal enkele jaren geleden aan toen hij tijdens een vakantie de contactgegevens van een oude telefoon en een oude sim-kaart naar zijn nieuwe telefoon wilde omzetten. Aan het einde van zijn vakantie was die migratie nog maar beperkt gelukt en hij kwam thuis met het idee ‘dat dit makkelijker zou moeten kunnen’. Het werd de start van een roerige periode: om vanaf zijn eerste prille idee tot nu als startup, hier een werkende oplossing voor te lanceren.

Encrypted delen
De eerste uitdaging is dat de contactgegevens in de verschillende type telefoons anders zijn ingedeeld en opgeslagen. En om het simpel te houden, moest elke gebruiker de standaard-contactgegevens van eigen type telefoon kunnen blijven gebruiken. Niet een aparte registratie van contactgegevens zoals Plaxo dat in 2001 introduceerde, maar gewoon op de achtergrond de contactgegevens op elkaars telefoon synchroniseren wanneer daar een verandering wordt aangebracht.

Dus als een kennis van jou verhuist en in zijn telefoon zijn adres aanpast, dan wordt zijn adres ook in jouw contactgegevens geüpdate. Ergens in een achtergrondproces in de cloud, volledig encrypted verwerkt op de telefoon opdat de verleiding om die adresbestanden voor reclame en spam te gebruiken, niet kan ontstaan. De eigenaar van de telefoon blijft eigenaar en ‘in control’ van zijn gegevens en deelt ze in alle privacy alleen met kennissen en bekenden die zijn of haar adres ook in hun telefoon hebben opgeslagen.

Betaalmodel
De tweede uitdaging was een betaalmodel bedenken, want het beschikbaar stellen van anonieme encrypted services via een gratis app levert te weinig op om als bedrijf te kunnen bestaan. Dus moest Maarten op zoek naar een vorm waarin organisaties geïnteresseerd zouden zijn om een groep personen te (blijven) volgen. Denk aan alumniverenigingen die graag met hun afgestudeerden in contact blijven, maar allemaal nieuwe contactgegevens zullen krijgen zodra ze afgestudeerd zijn. Ook voor de recruitment-branche kan dit een interessante optie zijn.

Of denk aan sportverenigingen die graag hun leden willen blijven volgen, als er mutaties in adressen, telefoonnummers of emailadressen plaatsvinden. Scholen die hun administratie op peil willen houden en graag de mutaties van de adressen van hun kinderen en ouders willen herkennen. Kortom, op welke wijze hebben organisaties er geld voor over om hun leden, leerlingen of supporters toch op anonieme wijze en met respect voor de privacy te kunnen volgen?

Teamcontacten
Het derde idee dat ontstond, was het kunnen linken van groepen personen die in een speciale relatie met elkaar staan. Bijvoorbeeld een afdeling of projectgroep in een organisatie waarvan de medewerkers met regelmaat zullen komen en gaan, maar als afdeling of project wel een eigen entiteit in die organisatie blijft. Of een voetbalteam waarvan de actieve leden in een elftal jaarlijks zullen veranderen maar als team-aanduiding een continuïteit heeft.

Allemaal ideeën om een achterliggend betaalmodel te kunnen ontwikkelen, mits de gratis app veilig genoeg kon worden ontwikkeld. En daar ontstond de startup begin 2014 toen Maarten samen met medeoprichter Freek Halsema het bedrijf Banda oprichtte. Begin 2015 gingen ze fulltime hun energie in het bedrijf steken. Met het ontwikkelen van een business plan. Het aannemen van iOS- en Androïd-programmeurs die de initiële ideeën in werkende apps konden omzetten. Met discussies over de potentiele markt. Met het zoeken naar financiers en met het zoeken van personen die hen wilden ondersteunen met raad en advies.

Always Hello
Zo ben ik in 2015 met Maarten in contact gekomen en in een Raad van Advies terechtgekomen om hen te ondersteunen in de achtbaan van succes en falen. Blijheid als weer investeerdersgeld was toegezegd (en ook werd overgemaakt!) en de angstmomenten op het moment dat de schatkist dit keer echt leeg dreigde te raken. Daarnaast de gesprekken over de techniek, de privacy, de zoektocht naar de juiste programmeurs voor de verschillende platformen. Kortom alle hectiek die bij een startup hoort. Een mooie ervaring.

Begin dit jaar is de nieuwe naam ‘Always Hello’ bedacht en geregistreerd waarmee ze nu de markt opgaan. Daar is een marketingcampagne en een roadshow voor ontwikkeld. Daarnaast wordt nu met crowdfunding toekomstig geld verzameld om de volgende fase te financieren, om de betaalde services die met deze app mogelijk zijn te leveren. Een spannende fase voor een startup van rond de tien personen.

4 oktober 2106
Vandaag is het zover dat ze live gaan. De laatste testen zijn vorige week afgerond. De laatste puntjes op de i gezet om zeker te weten dat alles werkt. Vandaag staat de app live in de Apple en Google playstore. Als je contacten de app ook gaan gebruiken, hoef je dus nooit meer handmatig hun contactgegevens te wijzigen. En je deelt alleen díe informatie die je wilt delen: adresgegevens, telefoonnummer, email etc. onder te verdelen in persoonlijke, professionele of andere relaties.

De contactdata is aan beide zijden in de app encrypted en dus is volledige privacy te garanderen en kan ‘Always Hello’ als provider van deze dienst op geen enkele wijze zien welke data wordt gesynchroniseerd. Een must in deze wereld van contactgegevens. En met de mooie FastConnect functie zie je iedereen om je heen die de functie aan heeft staan om sneller contacten te leggen. Handig op (netwerk-)bijeenkomsten.

Toekomst
Vandaag is geen eindpunt maar een (nieuw) startpunt waarbij nog vele potentiële toepassingen in de portefeuille zitten zoals mogelijke links met CRM-systemen en andere adresbestanden. In de mobiele wereld van social media, los-vaste ecosystemen van bedrijven, zzp’ers en dynamische samenwerkingsverbanden is het goed (kunnen) beheren van contactgegevens een basisvoorwaarde.

Ik wens Always Hello de komende maanden veel succes. Ik nodig iedereen uit het te gaan proberen en te kijken of deze puur Nederlandse startup een plaats in de wereld van het beheren van contactgegevens een plekje kan veroveren. Ze hebben met Symbid een prima partner gevonden om met crowdsourcing nieuwe mogelijkheden verder in te vullen. Maarten en Freek, veel succes! Niet alleen vandaag en maar ook in de toekomst. Het is mooi jullie gedurfde achtbaanrit van dichtbij te mogen meemaken…

Door: Hans Timmerman, CTO Dell EMC Nederland