Wouter Hoeffnagel - 01 oktober 2016

Retailers richten zich steeds meer op ‘mobile-only’ strategieën

Retailers zijn zich in het tweede kwartaal van 2016 steeds meer gaan richten op zogenaamde 'mobile-only' strategieën, terwijl het aantal online bestedingen eveneens bleef groeien. De aantrekkingskracht van winkelen, waarmee de verandering wordt gemeten in het aantal consumenten dat e-commercesites bezoekt, is met 24 procent gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Dit blijkt uit de Shopping Index van Salesforce voor het tweede kwartaal van 2016 uitgebracht. Het rapport is gebaseerd op het koopgedrag van meer dan 400 miljoen consumenten wereldwijd. De consumentenbestedingen, die worden berekend op basis van veranderingen in de conversieratio en de gemiddelde bestelwaarde, daalden met 1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Samen zorgden de veranderingen in aantrekkingskracht van winkelen en consumentenbestedingen ervoor dat de online bestedingen in het tweede kwartaal van 2016 met 22 procent groeiden.

Fundamentele verschuiving
De enorme toename van de aantrekkingskracht van winkelen benadrukt een fundamentele verschuiving waarmee retailers momenteel te maken hebben: consumenten bezoeken sites vaker en doen dit bovendien met meerdere apparaten.

Om dit nieuwe omnichannel winkelgedrag in cijfers te kunnen uitdrukken, heeft Salesforce commerce cloud een nieuwe meetwaarde ontwikkeld: de aankoopintentie. Hiermee wordt gemeten welke bezoekers daadwerkelijk van plan zijn iets te kopen en welke bezoekers alleen maar 'rondkijken'. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de belangrijkste winkelactiviteiten, zoals zoekopdrachten op sites, artikelen die in het winkelwagentje worden geplaatst en kassatransacties. Volgens de Q2 2016 Shopping Index heeft 16 procent van de consumenten op de digitale kanalen een echte aankoopintentie. Vooral mobiele consumenten laten echte aankoopsignalen zien, waarbij de aankoopintentie via smartphones met 8 procent steeg vergeleken met vorig jaar; dat is de grootste stijging van alle apparaten.

Welke bezoekers willen echt een aankoop doen?
"In de huidige wereld van omnichannel winkelen is het voor retailers belangrijk dat zij inzicht hebben in welke bezoekers echt van plan zijn een aankoop te doen en welke alleen maar rondkijken", aldus Rick Kenney, hoofd Consumer Insights bij Salesforce commerce cloud. "We zien overduidelijk dat consumenten in het digitale segment blijk geven van een echte aankoopintentie; en ja, daartoe horen ook mobiele consumenten."

Voor het vierde kwartaal op rij werd de smartphone – vergeleken met de computer – vaker gebruikt voor het plaatsen van bestellingen. Ook plaatsten consumenten in het tweede kwartaal meer dan twee keer zo veel bestellingen op smartphones ten opzichte van tablets. In totaal was 47 procent van al het internetverkeer in Q2 afkomstig van smartphones.

Opkomst van social media
Social media worden steeds belangrijker voor retailers en vertegenwoordigen 2,7% van al het verkeer naar retailsites. Dit is een stijging van 55% ten opzichte van het voorgaande jaar en goed voor 1% van alle bestellingen. Daarnaast genereren social media bijna 4% van al het mobiele verkeer. Hoewel deze absolute cijfers relatief laag zijn ten opzichte van andere kanalen, is het groeipercentage vergeleken met dat van mobiel verkeer in de eerste jaren aanzienlijk hoger. Salesforce noemt de bevindingen een duidelijk teken dat consumenten op een nieuwe, wezenlijke andere manier via diverse kanalen in contact komen met retailers.

De volledige Q2 2016 Shopping Index is hier te vinden.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024