Redactie - 28 september 2016

Bagagesysteem Schiphol krijgt extra dimensie

Op weg om een van de meest innovatieve luchthavens ter wereld te worden, beschikt Luchthaven Schiphol sinds 2013 over een uiterst geavanceerd bagagetransportsysteem. Het bagagesysteem is voor Schiphol wat de bloedsomloop is voor u en mij. Het kloppend hart wordt gevormd door de procesregisseurs in het Bagage-regiecentrum, die tegenwoordig, ondersteund door Splunk, het systeem niet meer primair sturen op de techniek maar op het proces!

Berry Arxhoek is Functioneel Coördinator Bagage Handling System bij Luchthaven Schiphol. Luchthaven Schiphol faciliteert middelen, assets en diensten aan handlers en airlines, vertelt hij. Handlers zijn aparte bedrijven die door airlines kunnen worden ingehuurd voor het laatste stuk van de bagageafhandeling tussen de transportband en het vliegtuig. Luchthaven Schiphol faciliteert, naast het bagagesysteem, de gebouwen, de banen, de rijwegen, de verkeerstoren, de brandweer en al wat dies meer zij.

Komend vanaf NS Station Schiphol wandel ik op weg naar Berry’s kantoor langs een modern ogende bagagehal. Op een grote poster aan de buitenkant, met het opschrift ‘Hier staat de modernste bagagehal ter wereld’ wordt uitleg gegeven over robots die automatisch koffers laden. Sorteermachines die de bagage voor een vlucht uitsorteren, en het rangeergebied waar lege bagagekarren wachten op belading door een robot. In een buffer kunnen zo nodig 4200 koffers worden opgeslagen.

“Dat is bagagehal Zuid”, zegt Arxhoek, als ik hem vertel waar ik langs ben gelopen. “Dit is, naast de backbone die al onze bagagehallen met elkaar verbindt, een van de laatste systemen van ons 70 MB-project dat in 2013 is opgeleverd.” 70 MB staat hier voor 70 miljoen bags, stuks bagage dus. Bagage Schiphol vervoert de koffers van de passagiers van de check-in tot aan de plek waar de betreffende luchtvaartmaatschappij (of handler) het weer overneemt voor het laatste stuk naar het vliegtuig. Daarnaast is met name ook de bagage-afhandeling van passagiers die op Schiphol een tussenstop maken en overstappen, een omvangrijk proces.

Splunk

“Als je na zoveel jaar een systeem neerzet, dan heb je weliswaar bedacht hoe je het wilt gaan gebruiken, maar je hebt toch te maken met continu optredende veranderingen op de luchthaven”, blikt Arxhoek terug. “Dat betekent dat men regelmatig weer op andere KPI’s wil gaan sturen en het systeem op een andere manier wil gaan gebruiken dan oorspronkelijk gepland. Dat maakt dat je met enige regelmaat al je systemen moet aanpassen. Daarvoor zijn we op zoek gegaan naar een oplossing waarmee we dat snel, op basis van andere KPI’s en door analyse van de zeer omvangrijke hoeveelheid data die het systeem in zijn totaliteit oplevert, konden doen.”

Op een beurs liep Arxhoek Michiel Toes, de CTO van SMT, tegen het lijf. Die stond daar met de vrij eenvoudig ogende Big Data-analysetool Splunk. Arxhoek over die ontmoeting: “Op basis van zijn verhaal ben ik daar eens nader naar gaan kijken, want ik dacht: als het maar half zo simpel werkt als hij zegt, dan kunnen we daar een enorme efficiencyslag mee maken. We mochten het zestig dagen uitproberen en zijn dat in onze testomgeving, waarin alles een-op-een gelijk is met Productie, gaan doen.”

Binnen de kortste keren hadden Arxhoek en zijn collega’s een aantal capaciteitsdashboards gemaakt, waarmee ze inzicht hadden in de gebruikte capaciteit en de beschikbare capaciteit van het systeem. “We konden er eigenlijk meteen mee aan de slag en de eerste bouwsels die dat opleverde konden direct gebruikt worden.”

Werking

Splunk verzamelt, indexeert en correleert data in een doorzoekbare repository op basis waarvan waarschuwingen, grafieken, rapporten en dashboards kunnen worden gegenereerd. Je hebt veel systemen waarmee je iets, wat daar op lijkt, kunt doen, aldus Arxhoek. “Op basis van Excel kun je bijvoorbeeld ook doorsneden en grafiekjes maken, maar dan moet je wel eerst zelf de data verzamelen en van intelligentie voorzien. Dit doe je door er context aan mee te geven, want pas dan kun je die data gebruiken.”

Splunk plaatst overal in het systeem softwarematige ontsluitingen die, data door de apparatuur en software gegenereerd, automatisch afvangen en doorsturen naar de analysetool van Splunk. “Zo ben je niet meer op je operationele systeem bezig, want je trekt alles naar binnen in Splunk. Op basis van die data kan Splunk al snel zelf relaties leggen. Stel dat ik bijvoorbeeld al mijn netwerkdata binnenhaal, dan zet Splunk die data uit zichzelf al in een bepaalde context neer. Dat geeft direct inzicht. Als ik in een logfile bijvoorbeeld zoek op één bepaalde koffer, of op een error, of wat dan ook, dan krijg ik direct een doorsnede te zien van welke data er relaties zijn.”

Smart Operations

De afdeling van Arxhoek zit aan de operationele kant. “Wij doen zelf deels IT, maar we hebben nog een aparte IT-afdeling die alles op dat gebied initieert.” Schiphol is nu bezig met de creatie van een afdeling Smart Operations, begrijpen we van Arxhoek. “We willen allerlei technieken gebruiken en snel kunnen inspelen op veranderingen binnen de luchthaven. Splunk past daar perfect bij. Als er nu een vraag is, heb ik morgen een dashboard en inzicht in wat er veranderd is.”

Bij smart operations hoort ook dat je jezelf continu wilt blijven verbeteren, zegt Arxhoek. “Je wilt snel op veranderingen kunnen inhaken en op afroep inzicht kunnen scheppen in bepaalde aspecten van een proces. Met Splunk lukt ons dat. Voorheen stuurden we op technische beschikbaarheid. Er werd vastgesteld dat iets tijdelijk niet beschikbaar was en er werd gekeken naar de impact daarvan op het operationele proces. Maar je wilt inzicht verwerven in die impact op de operatie. Je wilt inzicht hebben in de processen. En dat misten we voordat we Splunk gingen gebruiken.”

Winst?

Wat voor winst levert het gebruik van Splunk Luchthaven Schiphol bedrijfseconomisch op? Kan Arxhoek ons daarvan een indruk geven? “Voorheen hadden we een hele logistieke afdeling met capaciteitsmanagers die iedere week rapportages maakten met behulp van Excel, allerlei VB-scripts en Excel-databases. Die rapportages worden nu automatisch gegenereerd en automatisch verstuurd. De mensen op onze eigen logistieke afdeling geven aan dat ze daarmee zo maar een dag in de week besparen. Die tijd kunnen ze nu steken in het verbeteren van het proces, in het verbeteren van de capaciteit, of de service die we verlenen. Verder hebben we, zoals ik net al aangaf, veel meer inzicht in de processen dan voorheen. Nog een ander groot voordeel is de centralisatie van alle data. In het verleden werden er heel veel data gegenereerd per systeem. Die ruwe data werden zeven dagen bewaard en daarna overschreven. We hadden wel een managementinformatiesysteem maar dat bestond alleen uit geaggregeerde data. Alle data die we nu inlezen, blijven bewaard en kunnen op elk moment worden geraadpleegd voor het genereren van nieuwe inzichten.”

SMT

De samenwerking rond Splunk met SMT is uiterst plezierig geweest, wil Arxhoek tot slot nog opmerken. “SMT is een partij die je goed op de hoogte houdt van de nieuwste ontwikkelingen. Ze denken mee in wat er nodig is én bieden inzicht in hoe andere partijen in de markt Splunk gebruiken. Dus ze doen aan kennisdeling en nodigen je regelmatig uit voor trainingen. Af en toe komen ze zelfs een dagje bij je langs om te kijken of ze kunnen helpen, zonder consultancykosten te rekenen, of wat dan ook. Zo met de vraag: laten we eens kijken wat het allemaal heeft opgeleverd. En voor ons is dat best veel, heb ik kunnen constateren.”

Door: Dick Schievels