Wouter Hoeffnagel - 28 september 2016

Salesforce Commerce Cloud zorgt voor unified commerce voor retailers

Salesforce introduceert Salesforce Commerce Cloud, een oplossing gericht op unified commerce. Met Commerce Cloud, dat is gebaseerd op technologie van het door Salesforce overgenomen Demandware, kunnen retailers hun klanten zowel op het web, via mobiele apparaten, op sociale media als in de winkel een persoonlijke shopervaring bieden dankzij de integratie met onder andere marketing en klantenservice.

Terwijl uit het Demandware Shopping Index uit Q1 2016 blijkt dat consumenten in 2017 al meer aankopen doen via hun telefoon dan via elk ander apparaat, blijkt uit schattingen van consultancybureau A.T. Kearney dat 90 procent van de aankopen nog steeds in winkels wordt gedaan. De kostbare legacy-systemen die veel merken en retailers nog steeds gebruiken voor hun verkoopactiviteiten, volgen klanten niet volledig in hun customer journey en zijn niet flexibel genoeg om alle kanalen te ondersteunen die consumenten gebruiken om te shoppen. Om competitief te blijven in dit snel veranderde landschap hebben merken een nieuw platform nodig waarmee ze direct interactie hebben met shoppers via elk kanaal en waarmee ze een persoonlijke ervaring kunnen bieden tijdens de gehele customer lifecycle.

Een uniforme shopping-ervaring
Commerce Cloud helpt bedrijven als onderdeel van het CRM-platform van Salesforce een consistente merkervaring te bieden. Door de inzet van de verkoop-, service-, marketing-, communities-, analytics, IoT- en platform-oplossing van Salesforce kunnen merken en retailers uniforme interacties leveren, ongeacht welk kanaal of apparaat wordt gebruikt.

Het Salesforce Commerce Cloud-aanbod bevat een aantal nieuwe functies, waaronder:

  • One-Touch betalingen met Apple Pay: Salesforce Commerce Cloud is één van de eerste oplossingen die Apple Pay voor mobiele web-betalingen ondersteunt. Hierdoor kunnen bedrijven die Commerce Cloud inzetten hun klanten de mogelijkheid bieden eenvoudig en veilig betalingen te doen via Safari op de iPhone, iPad of de Mac. De oplossing is eenvoudig en snel te configureren. Voorheen liep de mobiele conversie achter op conversie via de desktop door de extra stappen die klanten moesten doen in het afrekenproces. Met deze integratie is dat verleden tijd.
  • Commerce Cloud Einstein: Met Salesforce Einstein, is artificial intelligence geïntegreerd in het Salesforce-platform. Commerce Cloud Einstein voegt intelligentie toe aan elke commerciële ‘journey’. Het omvat Product Recommendations voor het personaliseren van productaanbiedingen aan klanten, Predictive Commerce Insights dat retailers helpt bij het begrijpen van de correlatie tussen productaankopen waardoor ze slimmer kunnen inkopen en de winkel effectiever kunnen indelen.

Persoonlijke shopping-ervaringen bieden
Wereldwijde merken zoals Design Within Reach en Suitsupply maken gebruik van Commerce Cloud om persoonlijke shopping-ervaringen te kunnen bieden bij hun digitale verkoop. Forrester Consulting concludeert dat Salesforce Commerce Cloud-gebuikers introducties 3,5 maand sneller op de markt hebben dan klanten van andere verkoop-platformen. In de periode 2009 tot 2014 presteerden retailers op cloud commerce-platformen beter op het gebied van van verkoop, marges en inkomsten dan retailers die gebruikmaakten van andere platformen. Commerce Cloud is in gebruik bij meer dat 1.800 commerciële sites in 53 landen die gezamenlijk meer dan 16 miljard dollar aan omzet zullen genereren in 2016.

Prijs en beschikbaarheid:

  • Commerce Cloud is vanaf vandaag wereldwijd beschikbaar
  • Apple Pay is gratis beschikbaar voor alle Commerce Cloud-klanten
  • Commerce Cloud Einstein Product Recommendations is breed beschikbaar en valt onder de Commerce Cloud-licentie