Redactie - 28 september 2016

‘Dataprotectie is onze obsessie’

De visie van het van oorsprong Luxemburgse EBRC is ambitieus: ‘We willen in Europa een Centre of Excellence worden voor het beheer van gevoelige informatie’. Deze visie is niet voor niets geworteld in Luxemburg, waar data-opslag voor de financiële sector een cruciaal onderdeel is van een bloeiende IT-markt. Executive-People sprak tijdens ICT Spring 2016, het pan-Europese ICT-evenement, met CEO Yves Reding.

EBRC staat voor European Business Reliance Centre, en is als bedrijf nu tien jaar actief op de internationale markt. “Onze ambitie is om in Europa een Centre of Excellence te worden voor het beheer van gevoelige informatie”, vat CEO Yves Reding de missie van EBRC en de ratio achter de naam samen. “Het gaat bij die betrouwbaarheid dus om hoge beschikbaarheid, vertrouwelijkheid, en privacy.”

Van oorsprong is EBRC bekend van de hoogwaardige eigen datacenters, die nog steeds de kern van de activiteiten vormen. Vijf van die datacenters staan in Luxemburg, waar de financiële wereld een belangrijke afnemer is van ICT-diensten. EBRC is daar tevens de enige aanbieder van wie de datacenters Tier 4-gecertificeerd zijn.

Diensten

Bovenop die datacenters heeft EBRC een volledige stack aan diensten gebouwd rond data. Daar maken ondertussen 280 bedrijven uit veertig landen gebruik van Reding: “Om internationaal diensten te kunnen leveren moet je eerst een sterke speler zijn in je eigen land, en dat is ons goed gelukt. Er zijn hier veel banken, en tachtig van die banken zijn nu klant bij ons, evenals diverse internationale organisaties. Zij hebben allemaal te maken met gevoelige informatie waar we zorgvuldig mee moeten omgaan.”

Die Luxemburgse markt heeft een speciaal karakter door de sterke vertegenwoordiging van de financiële sector.  Het land is wereldwijd de tweede vestigingsplaats voor investeringsbanken, na New York. Die sterke financiële sector zorgt voor een sterke vraag naar geavanceerde IT en communicatie. Reding: “Het gaat hier echt om ICT. Naast het hoge niveau van security, dat we bieden met onze datacenters, is connectiviteit zeker zo belangrijk.”

Lage latency

Hij vervolgt: “We hebben hier een zeer lage latency in de verbindingen. Zelfs Amerikanen komen daarvoor naar Europa. De latency tussen Oost-Londen en West-Londen is zelfs hoger dan die tussen Luxemburg en Frankfurt. Dat was bijvoorbeeld voor de CTO van een grote financiële instelling de reden om voor Luxemburg te kiezen.”

Het is niet verrassend dat het veelbesproken thema Fintech in Luxemburg erg belangrijk is. “Dat is voor Luxemburg een logische evolutie, het is de volgende stap in finance. Wanneer je je nu niet bezighoudt met Fintech is het afgelopen met je als organisatie.” Een ander sterk punt in de economie van Luxemburg is de overzichtelijkheid. “Het is een dorp, je kunt ondernemers en politici makkelijk bereiken. Daar komt bij dat in Luxemburg Engels de business language is”

Internationale markt veroveren

In die omgeving is EBRC groot geworden. “Kwaliteit en een hoge security staan bij ons voorop. Daarmee gaan we de internationale markt veroveren. Er is hier veel geïnvesteerd in de infrastructuur. Luxemburg heeft in korte tijd zijn plaats in de wereld veroverd. Veilige ICT was het antwoord. Tier 4-datacenters zijn de manier waarop we het invullen, en wij hebben er drie van.

Dat maakt ons een serieuze speler, onder meer voor financiële instellingen en overheden. We kunnen hun data veilig opslaan, op een veilige plek waar de data niet buiten Luxemburg, dus buiten Europa komt. Dàt is waarom CIO’s bij ons komen. Wij garanderen dat de CIO’s weten waar de data, waar zij verantwoordelijk voor zijn, veilig staan. Daar hebben we onze value added services aan toegevoegd.”

Business continuity

“Wij zijn dus ook anders, vanwege de eisen die hier aan IT worden gesteld. We zijn met 200 medewerkers en we groeien snel. In 2020 verwachten we een verdubbeling van onze omzet. Daar zullen we ook acquisities voor doen. De basis van onze dienstverlening is de business continuity die we aan de financiële wereld hebben aangeboden.”

“Een van de redenen voor die focus op continuïteit was dat de financiële instellingen goed in de gaten worden gehouden door toezichthouders als het IMF. We hebben ons daarin snel bekwaamd in disaster recovery. Dat werd gevolgd door managed services, omdat banken ons vroegen hen te helpen met hun ICT. Zo zijn we outsourcing gaan aanbieden, dat nu in de cloud plaatsvindt. Daarmee hebben we een volledig portfolio aan diensten voor bedrijven.”

Nederland

EBRC heeft ondertussen ook Nederlandse klanten die op zoek zijn naar een trusted partner. “Onze klanten willen zich kunnen concentreren op hun core business. De Luxemburgse wetgeving verbiedt ons echter de namen van die klanten te noemen.” EBRC heeft ambitieuze groeiplannen in Europa. “We concurreren daarbij niet met ander datacenter-aanbieders, omdat die alleen colocatie aanbieden. Onze focus ligt veel meer op het ondersteunen van de operaties.”

“Onze klanten zijn niet geïnteresseerd in de technologie op zich, ze hebben het gewoon nodig. Wij zorgen dat ze er gebruik van kunnen maken, en als ze iets extra nodig hebben zorgen wij ervoor dat het gebouwd wordt. Wij bieden zo een one stop shop, en om dat portfolio compleet te maken werken we met diverse partners. We verkopen geen product, we bieden een volledige oplossing aan.”

Compliance

Governance en compliance zijn in dat portfolio belangrijke onderwerpen. “We kijken bijvoorbeeld goed naar alle zaken rond de wet van dataprotectie, en het nieuwe framework dat daaromheen is ontwikkeld. Alle bedrijven moeten zich ermee gaan bezighouden, en voor Luxemburg is dat een belangrijke kans. Want een bedrijf dat in Europa zaken wil doen ziet 28 verschillende landen. Maar wat doen ze met hun vertrouwelijke informatie? Luxemburg heeft een lange traditie van bankgeheimen, we hebben veel ervaring met vertrouwelijkheid.”

“De toekomst van IT zal veel kwesties rond data en dataveiligheid te zien geven. Security zal een grote uitdaging worden voor organisaties. In Luxemburg zijn we daar volop mee bezig, je zou het een obsessie met geheimhouding kunnen noemen, en we bouwen dan ook volop aan mogelijkheden om die data veilig te houden.”

Trusted services is dus niet slechts marketing, want met onze Tier 4-datacenters kunnen we daadwerkelijk laten zien dat we die veiligheid en vertrouwelijkheid van data serieus nemen, in combinatie met diverse andere certificeringen die onze datacenters zijn toegekend. Het zit in onze genen, en dat kunnen we aantonen. De cliënt kan zich zorgeloos richten op zijn core business en nieuwe activiteiten ontwikkelen met technologie, de complexiteit van de technische kant en de veiligheid zijn onze verantwoordelijkheid.”

Bimodal

Dit vraagstuk is voor organisaties steeds meer een businesskwestie. “Ons eerste aanspreekpunt is het C-level, al hebben onze technische mensen natuurlijk wel contact met de IT-ers. We hebben het over oplossingen voor de business, dat is echt een zaak voor de board. De verschuiving die Gartner constateert bij IT-verantwoordelijken zien we zelf ook, het gaat niet alleen meer om de CIO. Ook Bimodal is een concept dat we herkennen.”

“We werken bijvoorbeeld aan BPO (Business Process Outsourcing) met een bank die midden in een IT-transformatie zit, met een grote legacy van oude IT. Een deel van die nieuwe oplossingen bouwen we in de cloud. Dat kunnen we doen omdat we technologie-neutraal zijn. Voor ons is het niet relevant wie de leverancier is, als het maar op de juiste manier bijdraagt aan de diensten die we ontwikkelen. Het gaat ons er niet om dozen te verkopen. Bedrijven die snel willen groeien hebben Bimodal wel nodig, want de markt verandert zo snel, dat je voor het groeideel flexibel moet zijn. Daar helpen wij ze bij.”

Door: Marco van der Hoeven