Redactie - 26 september 2016

Big bereik op Big Data Expo

Big bereik op Big Data Expo image

Big Data mag op de hypecycle-index van Gartner voorbij de piek zijn, de belangstelling is nog altijd groot. Op de Big Data Expo in Utrecht waren veel verschillende bedrijven en ook geïnteresseerde professionals, waaronder opvallend veel jongeren.

De mogelijkheden van Big Data zijn breder dan wat menigeen beseft. Terwijl een grote aandachtsgolf is gericht op de marketingmogelijkheden van massale data-analyse, gaan nut en noodzaak veel verder. Op de Big Data Expo in de Jaarbeurs afgelopen week was dit duidelijk te zien. De aanwezige ICT-leveranciers en -dienstverleners bestrijken het hele gamma aan partijen en specialisaties in de algehele ICT-industrie. Daarnaast nog opvallende ‘andere’ organisaties, zoals bijvoorbeeld weerinstituut KNMI.

Oproep voor ecosysteem

Het zal weinigen verbazen dat het KNMI, van oudsher immers een data- en kenniscentrum, bezig is met Big Data. Bijzonder is echter dat het meteorologisch instituut anderen oproept om gebruik te maken van hun open data. “Ik vraag de zaal ‘Hebben jullie al een Big Data-strategie?’ en dan ‘Maar gebruiken jullie al onze data?’. Want het weer raakt alles”, legt Corline Koolhaas uit. Zij is strategisch businessmanager bij het KNMI en één van de toonaangevende sprekers op de Big Data Expo. Zij roept op tot samenwerkingsverbanden om tot een waar Big Data ecosysteem te komen. “Want sámen ga je echt out-of-the-box denken.”

De grote beurs over Big Data in de breedste zin heeft naast diverse data-genererende partijen en uiteenlopende ICT-leveranciers ook een breed bereik aan publiek getrokken. De bezoekers bestonden uit ICT-professionals en business managers ook uit opvallend veel jongeren, inclusief studenten. Het beroep data scientist geniet al enige tijd een gunstige reputatie: een vakgebied met groei en toekomst.

Specialisatie en volwassenwording

Daar komt nu nog bij: specialisatie en domeinkennis voor specifieke business-activiteiten. Dit betekent diversificatie en dus nog meer groeipotentie voor Big Data-experts. Behalve ‘pure’ data scientists zijn ook data analists en andere specialisten nodig. De vraag is namelijk niet meer óf bedrijven aan Big Data moeten beginnen, maar hóe. De crux is daarbij de oceanen aan beschikbare data om te zetten in relevante informatie en bruikbare inzichten.

Door: Jasper Bakker