Redactie - 24 september 2016

De Wondere Wereld van IT: Oude wereld

Het lijken net mieren. Ze zijn overal en niet weg te krijgen: de start ups. Een goed idee, hele diepe zakken en tomeloze ambitie is, in sommige gevallen, het medicijn voor grote successen. Iedereen vindt de start ups ook leuk. Totdat…, ze zich in jouw markt gaan begeven en rechtstreeks de concurrentie aangaan. Dan wordt het een boeiende vraag hoe je als ‘normaal bedrijf’ om zou moeten gaan met deze start ups. Met andere woorden: hoe bestrijdt je de mieren in je achtertuin?

En nu wordt het interessant. De start up wordt niet gehinderd door een logge organisatie, bureaucratie of een beperkte cash stroom. Sterker nog, de vraag hoe de start up überhaupt geld gaat verdienen, is een vraag die pas jaren later beantwoord hoeft te worden. Dat is in een regulier bedrijf wel anders. Elk nieuw idee dient eerst vergezeld te zijn van een business case die moet voldoen aan alle criteria die nog van ver in de vorige eeuw werden gehanteerd. Denk aan ‘terugverdientijd’, ROI, en NPV berekeningen. Geen haar op het hoofd van een CEO of RvC om een blanco cheque uit te schijven, want, tja, zo doe je geen business in de oude wereld.

Met verwondering zit ik hier naar te kijken. Hoe stupide kun je als bedrijf zijn? Door vast te houden aan oude waarden geef je de start up concurrentie juist alle ruimte. Hoe fijn is het om te kunnen concurreren met onbeperkte mogelijkheden tegen een traditioneel bedrijf dat in een keurslijf zit? Alsof je bokst tegen iemand die twee handen op de rug heeft gebonden. Geen wonder dat de start ups, in sommige gevallen, zo succesvol kunnen zijn.

Ik snap ook wel dat als je onderneming beursgenoteerd is, je niet even een paar kwartalen cash kan lekken naar innovatie. Maar de vaak starre manier van sturing is volstrekt kortzichtig en veelal gericht op de korte termijn. Het is begrijpelijk, maar wordt vooral gedreven door de angst om dingen te verliezen. In plaats daarvan zou men vanuit een heldere visie op zoek moeten gaan naar nieuwe ontwikkelingen en verdienmodellen om zo het bedrijf toekomstbestendig te maken. Dat vergt moed en overtuiging. Want wachten tot de mieren zelf vertrekken, is geen oplossing.

Arnoud Klerkx is Chief Business Technology Officer en lid van de Raad van Bestuur van Sanoma Learning

Reageer via WWvanIT@gmail.com