De rol van testmanager ondergaat een verandering. Van iemand die op dagelijkse basis een team van testers dicteert, naar een breed georiënteerde kwaliteitsdenker in een faciliterende en adviserende rol. En denk nu niet direct dat dat alleen voor agile-minded organisaties geldt; ‘servant leadership’ lijkt in het algemeen meer iets dat gewoonweg past binnen de tijdgeest.
Behalve een veranderende tijdgeest en organisatorische veranderingen is ook het testvak de laatste jaren flink volwassen geworden en zijn testexperts zélf ook steeds beter in staat het eigen werk of dat van zijn team te managen. De Tester+ heeft ook al lang geen oogkleppen meer op, maar is vakinhoudelijk goed opgeleid, heeft zich verbreed en weet zich ook goed te profileren binnen andere disciplines rond het testvak.
In deze tijd van de Tester+ heeft de testmanager, en ik blijf die rolbenaming voor het gemak maar even gebruiken, meer mogelijkheden taken bij het (test)team te beleggen. Misschien ben ik ook hier te gemakzuchtig en is beleggen hier niet het juiste woord: het team zal die taken en verantwoordelijkheden in veel gevallen naar zich toe trekken. De ruimte die de testmanager daarmee krijgt is perfect te gebruiken om de QA-taak binnen een organisatie breder op te pakken. Een versmelting tussen testmanager en kwaliteitsmanager dus: de Testmanager+ is ontstaan. Maar wat doet die Testmanager+ zoal? Een aantal mogelijkheden beschrijf ik hieronder en uiteraard ben ik benieuwd naar wat je zelf nog meer kunt bedenken:
De Testmanager+ heeft de kennis van een testmanager maar ook skills op gebied van HR, algemeen QA, is communicatief vaardig, luistert, stimuleert, geeft feedback en enthousiasmeert. Bovenal is de Testmanager+ creatief, zowel in meedenken als in aanpak. Veel meer dan een leider is het een in brede zin op kwaliteit gerichte coach waarop teamleden, niet alleen testers, terug kunnen vallen.
Stof tot nadenken: zou dit in alle culturen zo zijn?
Door: Thijs-Jan Gerbrands, Quality Consultant en Testmanager bij Salves