Redactie - 22 september 2016

De reis naar 2017

Bijna allemaal hebben we in de afgelopen maanden een reis gemaakt naar een vakantiebestemming, soms ver weg, soms dichtbij. Even afstand kunnen nemen van het dagelijkse werk heeft een louterend effect. Het werkt heilzaam en na de vakantie start je weer met hernieuwde energie en kracht. Het werk in die opstartperiode nog van een afstand kunnen beschouwen, is vaak zeer nuttig voor nieuwe ideeën en plannen, die vinden in ons denken een vruchtbare voedingsbodem. En laat dit nu net de periode zijn waarin ieder professioneel bedrijf haar Strategische Management Cyclus voor het volgende jaar start! Zonder het echt te beseffen zijn we beland in een nieuwe reis, de reis naar 2017. 

Het aardige van de reis naar 2017 is dat deze reis - in tegenstelling tot een vakantiereis - al in volle gang is zonder dat we er zelfs een vervoermiddel voor hoeven te regelen. We worden vanzelf meegevoerd naar 2017 en dan is de jaarlijkse plancyclus heel belangrijk. Dit is bij uitstek het moment om in het bedrijf de klokken gelijk te zetten, vooruit te kijken en nieuwe mogelijkheden en kansen te grijpen om het verschil te maken ten opzichte van onze concurrenten. Nieuwe inzichten en frisse ideeën zijn hierbij belangrijke ingrediënten. Net na onze zomervakantie zijn we daarvoor in de juiste gemoedstoestand. 

Helaas doen veel bedrijven die plancyclus voor 2017 op de automatische piloot. En daar zit het grote gevaar. Een aantal jaren geleden kon dat misschien nog, maar nu is dat een grote valkuil. De snel voortschrijdende digitalisering, het beschikbaar komen van grote hoeveelheden data en de beschikbaarheid van enorme rekenkracht in de cloud, zullen in de komende jaren het verschil gaan maken tussen winnaars en verliezers. Dat speelveld tekent zich nu al duidelijk af. Wanneer managers en directieleden binnen een bedrijf twijfelen aan deze constatering, dan raad ik de CIO dringend aan hen begin november mee te nemen naar het Gartner Congres in Barcelona. Daar zal duidelijk worden dat we aan de vooravond staan van een digitale omwenteling die haar weerga niet kent.  

Door deze omwenteling zullen binnen traditionele markten de grootste klappen vallen. Bijvoorbeeld in de bank- en verzekeringswereld waar men vele bedreigingen op zich af ziet komen, maar waar men in een soort verlammingsfase is beland en waar men zich alleen nog maar richt op compliance, risico’s, behoud van marktaandeel en op ‘het apparaat draaiende houden’. Juist in die wereld zou men nu met nieuwe energie de handen ineen moeten slaan en met alle business units om de tafel moeten gaan zitten om de Strategische Management Cyclus ook werkelijk te benutten waarvoor die nodig is: de voorbereiding op een stormachtige toekomst. Een toekomst waarin stilzitten en consolideren synoniem zullen zijn aan het bereiken van de laatste levensfase van het bedrijf.

Dus managers van bedrijven, verenig u en gebruik het enthousiasme en de frisse ideeën, net na de vakantie, in de plancyclus. Gebruik de reis naar 2017 om als winnaars uit de strijd te komen, in 2017 en daarna. 

Door: Lex Deetman van Bauhaus ArtITech