Witold Kepinski - 16 september 2016

CIO moet rol als kostenbeheerder of probleemoplosser loslaten

Europese CIO’s moeten hun rol als kostenbeheerder of probleemoplosser loslaten. In plaats daarvan moeten ze zich ontwikkelen tot een strategisch leider die het digitale bedrijfsproces binnen de organisatie vorm kan geven. Dat blijkt uit recent onderzoek Being Digital: How and Why CIOs in Europe Are Reinventing Themselves for a New Age van Cognizant.

Derde van CIO’s betrokken bij digitale transformatie

Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts een derde van de CIO’s momenteel betrokken is bij de algemene digitale transformatie van hun bedrijf. Volgens de ondervraagden zelf zouden CIO’s zich wel moeten positioneren als digitale strategen (volgens 73%) en leiders van de transformatie (genoemd door 74%). Twee derde vindt bovendien dat CIO’s beter moeten doorpakken om de mogelijkheden om te zetten in tastbare resultaten. “Om dit te bereiken, is het belangrijk dat CIO’s sterke partnerships opzetten binnen de organisatie, zodat ze door alle afdelingen worden gezien als hét aanspreekpunt voor alle digitale zaken en adviezen”, aldus Phil Dunmore, Global Head of Strategy and Transformation Consulting bij Cognizant.

Driekwart van de CIO’s ziet een samenwerking met de directie dan ook als de sleutel tot digitaal succes. “Maar dit is niet het enige verbond dat de CIO moet sluiten”, aldus Dunmore: “Hij of zij moet direct betrokken worden bij belangrijke zaken op digitaal vlak en een centrale rol innemen in de ontwikkeling en het verkopen van deze initiatieven. Daarbij moet de CIO samenwerken met verschillende teams en afdelingen.”

Het ontwikkelen van digitaal talent is cruciaal

Het onderzoek laat zien dat CIO’s digitaal talent moeten werven, ondersteunen en behouden. Daarbij ligt de nadruk niet alleen op de technische, maar zeker ook op creatieve, sociale en zakelijke vaardigheden. Meer dan twee derde van de CIO’s geeft aan dat een goede samenwerking met de HR-afdeling van groot belang is, aldus Dunmore: “CIO’s moeten de leiding nemen in het proces van digitaal ‘doen’ naar digitaal ‘zijn’, om zo nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen, de operationele wendbaarheid te verbeteren, innovatieve producten en diensten te ontwikkelen en een meer betrokken en persoonlijke klantervaring te leveren. We zien echte IT-leiders doorgroeien naar de rol van CEO. Nu is het moment voor CIO’s om de kans te wagen; voor een volledig nieuwe richting kiezen en zichzelf digitaal te ontwikkelen voor het nieuwe bedrijfstijdperk.”

In het onderzoek Being Digital: How and Why CIOs in Europe Are Reinventing Themselves for a New Age staan zes stappen die een CIO moet zetten om ‘digitaal’ te zijn.

Methodologie

Het onderzoek heeft plaatsgevonden in maart 2016 en er hebben 289 Europese CIO’s uit Duitsland, Zwitserland, Engeland, Nederland en Zweden meegewerkt. Daarnaast hebben ook mensen geparticipeerd met een vergelijkbare IT-managementrol in de bank-, verzekerings-, industrie- en retailwereld.