Redactie - 10 september 2016

Marc Swartjes, Gartner: ‘IT-uitgaven trekken stevig aan, flinke toename van adviesvraag'

Marc Swartjes, Gartner: ‘IT-uitgaven trekken stevig aan, flinke toename van adviesvraag' image

Digitale business is van iedereen. Anno 2016 beschikken niet alleen IT-afdelingen over technologiebudgetten, maar ook businessmanagers en CXO's. Als gevolg groeit de adviesvraag, zo merkt ook Gartner. “We laten al 23 kwartalen double digit groei zien”, vertelt Marc Swartjes, Managing Vice President en Head of Sales Benelux bij Gartner. Digital business is daarom ook dit jaar een belangrijk thema op Gartner Symposium/ITxpo, begin november in Barcelona.

De zakelijke IT-markt zit duidelijk in de lift, wat helder wordt geïllustreerd door de laatste marktgegevens van Gartner. De enterprise IT-spending groeit dit jaar met 1,6 procent tot een markt van 2,7 biljoen (twaalf nullen!) dollar. De komende vijf jaar gaat dat jaarlijkse groeipercentage geleidelijk omhoog naar 3,5 procent in 2020. “De IT-markt trekt aan, en eigenlijk best stevig”, concludeert Marc Swartjes. Managing Vice President en Head of Sales Benelux bij Gartner. “Twee segmenten zijn leidend in die groei, namelijk banking en retail, en in beide gevallen is dat gebaseerd op digitale innovatie. Banken verlaten het traditionele bankingmodel en zoeken nieuwe digitale kanalen. Retailorganisaties gaan op in wat we noemen 'digitale ecosystemen' en zoeken daarvoor (andere) digitale partners.”

Opvallend: hoewel Europa goed is voor bijna 25 procent van de wereldwijde IT-uitgaven door enterprises, is de Europese groei in 2016 slechts 0,1 procent. “Maar die groei gaat toenemen tot jaarlijks 2,8 procent in 2020, dus het trekt voorzichtig aan”, relativeert Swartjes. “Binnen de IT-spending zit het zwaarste segment in software en services. Die groeien stevig, respectievelijk tot jaarlijks 8 en 5 procent in 2020. De omzet die de IT-wereld maakt met devices zal in het enterprise segment juist afnemen.”

Groeiende adviesvraag

Vorig jaar al voorspelde Gartner een verschuiving van de IT-budgetten bij bedrijven. Swartjes: “In 2017 zal de helft van het IT-budget (of misschien beter: het technologiebudget) buiten de traditionele IT zitten, zo verwachtten we in 2015. Dat geld komt dan terecht bij CXO's of businessmanagers. We hebben vorig jaar ook gezegd: digital business is van iedereen. Iedereen gebruikt het en iedereen koopt het. Als gevolg daarvan groeit de adviesvraag in organisaties. Want stel je bent een business executive zonder technologische achtergrond, dan is het buitengewoon lastig om alles bij te houden. Zeker in een snel veranderende markt, en die markt gaat alleen maar nog sneller veranderen. Net als het leveranciersveld.”

Die groeiende adviesvraag gaat ook aan Gartner zelf niet onopgemerkt voorbij. “We hebben 23 kwartalen op rij double digit groei laten zien”, vertelt Swartjes trots. “Daar zijn we blij mee, maar het is geen reden om stil te zitten. We investeren veel, o.a. in nieuwe product-markt combinaties zoals met TripAdvisor achtige modellen in kleinere business segmenten; advocatenkantoren of andere kleinere organisaties met meestal geen eigen (volwaardige) IT-afdeling. Dus het segment nog onder het MKB. We hebben enkele overnames gedaan en we hebben inmiddels meer dan 1.100 analisten in dienst, waarvan 17 in Nederland en/of Nederlandssprekend. In Benelux hebben we net weer drie nieuwe Executive Partners aangenomen en in Sales Benelux hebben we geïnvesteerd in meer klantondersteuning met nu 60 accountmanagers, meestal vanuit een verticale specialisatie.

Lead 360

Net als de afgelopen drie jaar is de digitale business een belangrijk thema op Gartner Symposium/ITxpo, van 6 tot 10 november in Barcelona. “In 2013 zijn we begonnen om de geesten rijp te maken voor digital business, dus met de mindset”, memoreert Swartjes. “Vorig jaar, in 2015 ging het vooral over de vraag hoe je een digital business plant en bouwt, en kwam ons concept van Bimodel IT aan de orde: de splitsing van een IT-organisatie in een deel 'predictability' en een deel 'exploration'. Dit jaar praten we over de groei van digital business en over de fase die daarna komt: de algoritmebusiness. Dat is de volgende stap in digital business.”

Het onderwerp dit jaar in Barcelona is 'Lead 360: Digital to the Core'. “Zie het als een panoramische blik”, verklaart Swartjes. “Tot voor kort bestond een IT-strategie uit vooruitkijken en het plannen van je business. Maar in de digitale wereld van vandaag en met de moordende digitale concurrentie – we concurreren op digitale snelheid en digitale innovatie – is dat niet meer mogelijk. Digitale innovatie vindt plaats tot in de kern van elk proces, van elke dienst en van elk product. Elk product, elke service en elke dienst moeten in contact staan met je klant. '360' heeft te maken met voortdurend heel goed overal om je heen kijken, zodat je de juiste beslissingen neemt over je volgende technologische aankoop, je volgende technologiepartner of je volgende 'techquisition', zoals we dat noemen. Je volgende stap kan nu nog volledig onzichtbaar zijn voor je bedrijf en zich buiten je scope bevinden, buiten je comfort zone. Het kan een incubator zijn die aan het broeden is op iets nieuws, bijvoorbeeld.”

Bij Gartner zeggen ze daarom: er gebeurt nu zoveel, om je goed voor te bereiden op de toekomst moet je eigenlijk een 360 graden panoramische blik hebben op je omgeving, vanuit meerdere invalshoeken. “Alleen daarmee kun je in de digitale wereld mee in een nieuwe krachtmeting met je concurrentie”, legt Swartjes uit. “Er zijn nieuwe vaardigheden nodig en een bredere mindset. Alleen als je de digitale innovatie in je organisatie leidt vanuit meerdere hoeken en in meerdere richtingen, ben je in staat om op tijd trends te ontdekken, tijdig een ontwrichting in jouw specifieke markt te signaleren of op het juiste moment nieuwe marktkansen te zien.”

Luidsprekerboxen

Swartjes geeft een verrassend voorbeeld: luidsprekerboxen. “We kennen allemaal Bluetooth. De opvolger daarvan is de luidspreker met wifi-connectie. Met de juiste verbindingen kunnen boxen allerlei gegevens doorgeven, zoals de muziekkeuze van de gebruiker, maar ook de locatie van de speakers. De boxen kunnen leren van je muziekkeuzes en op basis daarvan automatisch je presets afspelen. Of automatische kallibratie zonder tussenkomst van een specialist. Maar ook de fabrikant ontvangt data. Stel dat hij ontdekt dat een bepaald type luidsprekerboxen vooral in badkamers wordt gebruikt, wordt het dan niet tijd voor een waterdichte uitvoering? Op die manier ontstaat een nieuwe mogelijkheid voor productontwikkeling.”

Dit is wat Swartjes bedoelt met 'drive digital to the core'. “Digitaal zijn tot in de kern van je processen, services en diensten. Niet alleen vanuit de IT-hoek, maar ook vanuit de businesskant. Elke business wordt een ecosysteembusiness. Gartner verwacht dat 40 procent van alle klantinteracties de komende jaren plaatsvindt op platformen als Google, Apple, Amazon, Alibaba en Facebook. De wereldwijde top tien van hoogst gewaardeerde bedrijven zijn allemaal technologiebedrijven op dit moment. Acht daarvan werken vanuit een ecosysteembusiness.”

Hij wil dat het Symposium in Barcelona de ogen opent voor het grotere geheel van de digitale innovatie. “Die moeten we invoeren tot in de kern van onze processen, diensten en producten. Welke ecosysteembusiness wil je leiden, of anders: waar liggen jouw unieke kwaliteiten om onderdeel te worden van een ander ecosysteem? Om een voorbeeld te geven: Amazon doet zijn business in China niet via een eigen ecosysteem, maar via Alibaba. Geen ecosysteem is ook voor Amazon geen optie; je móét een ecosysteem hebben. De vraag is alleen of je leider wordt van een eigen ecosysteem of op basis van unieke kwaliteiten onderdeel wordt van (een unieke plaats verwerft in) een ander ecosysteem. In het laatste geval: if you can't beat them, join them.”