Redactie - 03 september 2016

Structured data heeft impact, ook voor jou

In een donker hoekje van de Google Webmaster Tools zit de menu optie ‘search appearance’. Als je hierop klikt gaat het over dingen zoals ‘structured data’ en ‘rich cards’. Abstracte technische termen zonder direct duidelijk belang. Maar dat belang gaat de komende jaren heel duidelijk worden. Samengevat komen die termen neer op informatie over data. En hoewel dat absoluut niet direct spannend klinkt, begint dit het internet -en daarmee indirect de echte wereld- langzaam maar zeker enorm te veranderen. Structured data maakt meta-informatie en dwarsverbanden duidelijk en daardoor wordt het makkelijker om complexe vragen te beantwoorden.

Concreet voorbeeld: Waar kan ik een betaalbare witte wijn kopen die goed combineert met lasagna op de weg naar mijn broer? Een vraag die makkelijk te beantwoorden is als mijn mobiel weet waar ik ben, ik daarmee navigeer naar mijn broer en iemand op internet een (structured data gecodeerde) lijst heeft gemaakt met wijnsoorten en waarmee die goed combineren. Tien jaar geleden nog een onmogelijke vraag om snel antwoord op te krijgen, maar binnenkort heb je dit antwoord met één klik.

Waarom moeite doen?
Waarom zou je de moeite nemen om structured data in je website op te nemen? Omdat de belangrijke zoekmachines de sites met structured data beloont door ze meer zichtbaarheid te geven.
In deze tijd waar we allemaal overspoeld worden door informatie en adverteerders vechten om onze aandacht zorgt dat kleine beetje extra online aanwezigheid voor een belangrijk voordeel.
Of je op je website nou concertkaartjes verkoopt of een boek met recepten, wanneer je gebruik maakt van structured data krijg je net die paar procent meer aandacht. Omdat iedereen in Google kan zien wat de openingstijden van jouw bedrijf is en wanneer het er druk is, en omdat door de naam van een film en de naam van een stad in te vullen je meteen ziet hoe laat de film in welke bioscopen draait. Dit zijn voorbeelden die je op dit moment al tegenkomt op Google, waarvan er nog vele zullen volgen de komende jaren.

Win de buit
Op dit moment staat structured data nog in de kinderschoenen. Omdat nog niet alle websites het gebruiken krijg je niet voor alle entiteiten (zoals zoals vacatures, recepten, evenementen) extra aandacht. Naarmate het meer ingezet wordt zal dit snel veranderen. Wie dan is achtergebleven ziet relevante websitebezoekers vertrekken naar de concurrent. Een zespunten wedstrijd in voetbal jargon. Of jij wint de buit, of je directe concurrent. Structure or perish.

Slimmer en nuttiger
Los van die paar procent online aandacht: structured data maakt het internet slimmer en nuttiger. Neem de arbeidsmarkt. Vroeger ging je naar jobboards als je een baan zocht. Die hadden ieder maar
een fractie van alle banen te bieden, dus je moest verschillende jobboards in de gaten houden. Een site als Indeed verbeterde dat door slim alle websites af te struinen en daarmee een veel completer overzicht van vacatures aan te bieden. Maar Indeed mist weer allerlei informatie over de vacatures. Uiteindelijk wil je binnen een bepaalde salarisrange zoeken, of vacatures waarvoor een x aantal jaar werkervaring wordt gezocht, of banen die matchen met jouw specifieke skills.

Doordat iedereen dat straks keurig bij een vacature vermeldt gebeurt er iets interessants: er ontstaat een compleet netwerk van informatie over (in dit voorbeeld) vraag en aanbod van arbeid. Zowel het CBS als een student op een zolderkamer kan dan in een weekend data van verschillende sites combineren tot een grote database en daar een site, app of plugin omheen bouwen. Alles is dan doorzoekbaar en transparant.

Betere keuzes
Ook als het gaat om carrièrekeuzes ontstaat er veel meer duidelijkheid. Wat levert een master meer op dan een bachelordiploma? Is het slim om van Limburg naar Amsterdam te verhuizen met mijn skills? Welke cursussen kan ik het beste volgen? Moet je als technische hogeschool studenten leren programmeren in IOS of juist Android? Is mijn salaris inderdaad marktconform? Binnenkort weet je het in een handomdraai. Door de samengevoegde data kun je betere keuzes maken.

Door structured data wordt dus ineens alles super transparant. Er zijn nu veel bedrijven die geen mensen met een bepaalde skill kunnen vinden en er zijn mensen die zichzelf skills aanleren waar helemaal geen vraag naar is. Of die thuis op de bank zitten omdat ze niet weten dat een bedrijf 3 kilometer verderop juist op zoek is naar iemand met zijn of haar werkervaring. Dit soort situaties kunnen opgelost worden door meer inzicht in de mismatch tussen vraag en aanbod.

Impact
Naast veel antwoorden brengt structured data veel vragen met zich mee. Gaat Google mij proactief adviseren over carrièrekeuzes- en opleidingen? Krijg ik straks ongevraagd vacatures in beeld op basis van mijn zoekgedrag, mijn woonplaats, leeftijd en financiële situatie? Het antwoord op deze vragen zullen we pas krijgen wanneer structured data in iedere website een vast onderdeel is.

Kortom: structured data is wellicht onzichtbaar voor het blote oog maar zal binnen enkele jaren een enorme impact gaan hebben op allerlei gebieden, niet in de laatste plaats op de arbeidsmarkt.

Joost Puite - Online Marketeer Brunel