Redactie - 31 augustus 2016

Nederlandse telecomoperators moeten klanten bij storing compenseren

Vaste en mobiele operatoren in Nederland moeten vanaf 1 juli 2017 hun klanten betalen wanneer een storing langer dan 12 uur duurt.

De financiële vergoeding bedraagt 1/30e van hun abonnement, exclusief wat ze voor hun toestel afbetalen, met een minimum van 1 euro per dag. De vergoeding wordt naar boven afgerond, zo zal een storing van 25 uur als twee dagen tellen. De vergoeding geldt ook voor prepaidklanten. Zij krijgen één euro per storingsdag. Operatoren mogen de vergoeding ook geven in gratis belminuten, sms'jes of data. Al kan dat enkel als de klant hier zelf mee akkoord gaat.

Al langer kunnen telecombedrijven klanten compenseren bij storingen. Dit gebeurt soms, maar lang niet altijd. De overheid wil daarom nu een consequente regelgeving voor compensatie bij storingen invoeren, schrijven Gsmhelpdesk.nl en Telecompaper. Het Nederlandse ministerie van Economische Zaken wacht nog wel een consultatieronde met de telecomspelers af, die loopt tot 24 september.

In samenwerking met Datanews