Redactie - 27 augustus 2016

Google gaat sites met vervelende pop-up advertenties benadelen

Google past zijn zoekalgoritmes aan om sites met vervelende pop-up advertenties te benadelen. Deze websites eindigen vanaf 10 januari 2017 lager in de zoekresultaten van de zoekmachine.

Dit maakt Google bekend op zijn blog. Een van de vernieuwingen is het verwijderen van het 'mobile friendly' label, omdat Google tot de conclusie is gekomen dat ondertussen 85% van de websites aan die criteria voldoen. Wie toch het overzicht wilt houden, kan sites nog altijd checken via een mobiele gebruiksvriendelijkheidstest.

Pop-up advertenties
Misschien belangrijker, is dat Google nu rekening houdt met de 'leesbaarheid' van de inhoud op een website. Als die vaak verborgen zit achter, bijvoorbeeld, pop-up advertenties, dan zal Google de site in kwestie lager op de ranglijst plaatsen. Google gelooft dat dit soort advertenties voor een slechtere ervaring zorgt en dat dat nog erger wordt op kleinere mobiele schermen. De blog geeft het voorbeeld van een pop-up, maar ook van een 'tussenpagina' die de lezer moet wegklikken, of een lay-out waarin je voorbij een advertentie moet scrollen om aan de eigenlijke tekst te geraken.

Andere pop-ups, zoals loginvensters, wettelijke meldingen (denk aan de 'cookie' banners) en banners van 'aanvaardbare' breedte, zoals app-installaties in Chrome en Firefox, mogen nog wel. De nieuwe algoritmes zouden vanaf 10 januari 2017 ingaan.

In samenwerking met Datanews

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024