Wouter Hoeffnagel - 21 augustus 2016

Populariteit van sim-only abonnementen stijgt

Een op de drie Nederlanders heeft een sim-only abonnement. De groeiende populariteit van deze abonnementen gaat nagenoeg volledig ten koste van prepaid aansluitingen.

Dit blijkt uit een analyse van GSM Helpdesk op basis van doorlopend onderzoek in het Telecompaper Consumer Panel. De groei van het aantal sim-only abonnementen blijkt nauwelijks ten koste te gaan van het aantal verkochte abonnementen in combinatie met een smartphone. Vooral het aantal prepaid abonnementen moet door deze groei inleveren. Tussen het derde kwartaal van 2012 en het tweede kwartaal van 2016 steeg het aantal sim-only aansluitingen met 12 procentpunten, terwijl het aantal actieve prepaid aansluitingen met procentpunten is gedaald.

Lage abonnementskosten
Vooral de lage abonnementskosten bij de meeste sim-only aanbieders en de lagere tarieven voor bellen, sms’en en mobiel internetten in verhouding met een prepaid aansluiting zou de populariteit van sim-only abonnementen opdrijven. Ook de wijzigingen in de geldigheid van beltegoed voor prepaid aansluitingen hebben de afgelopen jaren veel prepaid gebruikers richting sim-only abonnementen geduwd.

Het aantal verkochte abonnementen in combinatie met een nieuwe smartphone wordt nauwelijks door de groei van sim-only abonnementen beïnvloed. Het aantal afgesloten abonnementen met nieuwe smartphone is sinds het derde kwartaal van 2012 met 3 procentpunten gedaald.

Relatief veel mobiele aanbieders
In vergelijking met andere Europese landen telt Nederland overigens relatief veel mobiele aanbieders. Op de vier mobiele netwerken van KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 zijn momenteel ruim 60 mobiele aanbieders actief. Deze worden door GSM Helpdesk opgedeeld in twee groepen: ‘second brands’ van de vier providers zoals Simyo, Ben en Hollandsnieuwe en zelfstandige MVNO’s zoals Ziggo Mobiel, Robin Mobile, Youfone en Simpel.

BW Dutch IT Partner Day tm 11-06-2024 Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei