Wouter Hoeffnagel - 18 augustus 2016

Storende waarschuwingsmeldingen worden door massaal genegeerd

Het moment waarop een waarschuwingsmelding wordt weergegeven blijkt van grote invloed te zijn op de reactie die deze oproept bij gebruikers. Wordt de boodschap vertoond terwijl gebruikers druk bezig zijn? Dan negeert tot 90% van de gebruikers de boodschap volledig.

Dit blijkt uit onderzoekers van de Brigham Young University (BYU) in samenwerking met engineers van Google die betrokken zijn bij de webbrowser Google Chrome. Zo blijkt 74% van de gebruikers een waarschuwingsmelding te negeren als deze wordt vertoond op het moment dat zij een webpagina willen afsluiten. 79% van de gebruikers negeert boodschappen indien zij op dat moment een video kijken. 87% negeert meldingen indien zij op dat moment informatie moeten invullen. Tijdens het experiment werden deelnemers gevraagd een bevestigingscode in te voeren.

Multitasken
“We hebben ontdekt dat het brein niet goed overweg kan met multitasken”, zegt hoogleraar Informatiesystemen aan de BYU Anthony Vance tegenover Phys. “Software ontwikkelaars presenteren deze boodschappen zonder na te gaan wat een gebruiker op dat moment doet. Zij storen ons continu en ons onderzoek toont aan dat voor het op willekeurige momenten vertonen van dergelijke boodschappen een hoge boete wordt betaald.”

De onderzoekers stellen dan ook dat software ontwikkelaars het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond beter moeten afstemmen op de activiteiten van gebruikers. Door berichten uitsluitend te vertonen op het moment dat gebruikers niet druk zijn met andere zaken vergroten ontwikkelaars de kans dat de melding leidt tot veiliger gedrag. De beste tijden op waarschuwingsmeldingen te vertonen zijn volgens het onderzoek:

  • Nadat gebruikers een video hebben bekeken
  • Op het moment dat gebruikers wachten tot een webpagina is geladen
  • Nadat gebruikers interactie hebben gehad met een website