40 tech bedrijven doen mee aan de Privacy Shield

15-08-2016 | door: Witold Kepinski

40 tech bedrijven doen mee aan de Privacy Shield

Ongeveer 40 tech bedrijven doen mee aan de Privacy Shield, een data-protection pact die de Safe Harbour pact heeft opgevolgd. De overeenkomst moet waarborgen dat de Amerikaanse veiligheidsdiensten niet zomaar kunnen snuffelen in data van Europese internetgebruikers, zoals adresgegevens of de burgerlijke staat die iemand aan bijvoorbeeld Facebook heeft toevertrouwd.

Bedrijven die meedoen zijn onder andere Microsoft, Workday en Salesforce.com. Er staan nog 200 applicaties in de wachtrij om door Amerikaanse overheid goed te worden bevonden voor de Privacy Shield. Facebook, AWS en Google doen (nog) niet mee.

Het Privacy Shield maakt het mogelijk voor Europese organisaties om op een eenvoudige manier gegevens door te geven aan gecertificeerde Amerikaanse bedrijven. De bescherming van Europese persoonsgegevens is beter gewaarborgd onder dit verdrag dan onder het vernietigde Safe Harbor-verdrag. Zo wordt massasurveillance door de Amerikaanse overheid aan banden gelegd en krijgen betrokkenen meer mogelijkheden om klachten in te dienen over de gegevensverwerking, bijvoorbeeld bij een ombudsman, aldus Niels Dutij, expert online privacy bij DDA-partner ICTRecht.

WK

Terug naar nieuws overzicht
Security