Zeven redenen om de cloud in de boardroom te bespreken

10-08-2016 | door: Blog
Deel dit artikel:

Zeven redenen om de cloud in de boardroom te bespreken

Waarom maken zo veel organisaties op grote schaal gebruik van de cloud? Waarom stappen ze over van kleine, op zichzelf staande cloudprojecten naar complete cloudstrategieën? Simpel: de business vraagt erom. Dat werd onlangs ook bevestigd in een onderzoek door Rackspace. Het zijn de IT-professionals die de beslissing nemen over het verplaatsen van business-applicaties naar de cloud. Maar daarnaast ziet ook het hogere management in organisaties steeds vaker de toegevoegde waarde van het werken in de cloud, en maakt daar daarom een actief beleid op. Kortom, het belang van de cloud voor de bedrijfsvoering is steeds zichtbaarder. De overstap naar de cloud is niet langer alleen door technologie gedreven, maar door de business. En in meer en meer boardrooms staat de te volgen cloudstrategie op de agenda. Ter overweging heb ik de volgende zeven argumenten beschreven, die u wellicht kunt gebruiken bij het bepalen van uw overstap naar de cloud.

1. Het beste van twee werelden. Het is mogelijk clouddiensten in te zetten vanuit uw eigen datacenter. Een mogelijkheid voor bedrijven en overheden die wel de voordelen van clouddiensten willen, maar tegelijkertijd gebonden zijn aan strikte wet- en regelgeving, waardoor ze genoodzaakt zijn hun data binnen de firewall te houden.

2. Flexibiliteit is essentieel. Van videogames tot finance en productie: bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren hebben te maken met grootse veranderingen in hun bedrijfsvoering. Zo kan het speelveld van concurrenten volgend jaar totaal anders zijn of de mogelijkheid om nieuwe diensten te bieden. Cloud heeft als eigenschap dat je heel snel nieuwe diensten of producten kan toevoegen. Deze flexibiliteit die cloud als delivery platform biedt, wordt van steeds groter belang. Zeker nu veranderingen zich steeds sneller lijken op te volgen.

3. Bedrijven hebben schaalbare IT nodig. Bent u een gevestigde naam die momenteel groeit door overnames? Of bent u een start-up? Of zit u er ergens tussenin? Wat de omvang van uw bedrijf ook is of wordt, de cloud is schaalbaar. Dat betekent dat u net zo veel (of net zo weinig) diensten of oplossingen kunt afnemen als u nodig hebt – en dat u dus ook altijd voorbereid bent op groei of krimp. 

4. Social en mobile zijn de nieuwe norm. Inmiddels verwacht iedereen dat zakelijke applicaties op dezelfde manier werken als applicaties die ze privé gebruiken. We zien dit aan de grote groei van flexwerkers, ZZP’ers en professionals die niet meer van 9 tot 5 op een kantoor zitten. Klanten en werknemers willen gewoon snelle, intuïtieve en gebruiksvriendelijke mogelijkheden voor contacten en transacties. Dit maakt een nieuwe manier van werken en leven mogelijk. 

5. Fantastische klantenservice is afhankelijk van de cloud. Het maakt niet uit om welk moment in de customer journey het gaat. Of over welke sector we het hebben (zelfs de overheid). Functies op basis van de cloud, zoals chat en personalisatie, zorgen áltijd voor een snellere, effectievere en efficiëntere klantenservice.

6. Alleen met moderne HR win je de strijd om talent. Babyboomers bereiken nu zo’n beetje de pensioengerechtigde leeftijd en millennials zorgen voor een frisse wind door de kantoortuinen. Personeelsmanagement vraagt dus om moderne HR-processen. Bedrijven moeten sollicitanten met dezelfde zorg behandelen als dat ze met hun klanten omgaan. Door middel van tools is het steeds beter mogelijk om het juiste talent aan te trekken en te ontwikkelen. Zo kunnen bedrijven het maximale uit medewerkers halen en betrokkenheid vergroten. Net als bedrijven dat graag met klanten wil.

7. Innovatie: je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Alle gesprekken lijken alleen nog maar te gaan over hoe belangrijk het voor organisaties is om slimme, nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Het innovatieve karakter van bedrijven – of hele landen – wordt wel eens gemeten aan het R&D-budget. Maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Het adopteren van innovatieve oplossingen die al beschikbaar zijn in de markt kan minstens zo effectief zijn om doelen te bereiken. Er komen regelmatig nieuwe clouddiensten op de markt – profiteer daarvan, zie ze als Innovation-as-a-Service.

Kortom, de cloud biedt veel kansen, voor elk bedrijf, groot of klein. Hoe u ermee omgaat is echter essentieel en ondanks het feit dat de cloud heel flexibel is, moeten er in den beginne toch wel een paar belangrijke beslissingen worden genomen die leiden tot een stevig IT-fundament. En die horen thuis in de boardroom, toch? En ik denk hier graag met u over mee!

Door René van Stiphout, Country Leader Oracle the Netherlands
@renevanstiphout

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Cloud
Cloud