Redactie - 08 augustus 2016

Wereldwijde hype rond smartwatches is alweer voorbij

Toen Apple in april 2015 een smartwatch uitbracht, dachten veel analisten dat dit de definitieve doorbraak zou worden van het slimme horloge. Er volgde een flinke boost in de verkopen, maar ruim een jaar later is de hype wereldwijd alweer voorbij. Al doet de productgroep het in Nederland nog altijd goed.

Aan het succes van de smartphone of zelfs de tablet kon de smartwatch niet raken. De Apple Watch werd kort na de lancering het populairste horloge op de markt, maar het kon de relatief nieuwe productgroep niet redden. 'De smartwatch blijft een nicheproduct', zegt Jürgen De Mesmaecker van onderzoeksbureau GfK. 'Het is een product voor de early adopters en tech geeks. Eens de pool van dit type consument uitgeput is valt een markt even snel terug als dat hij gegroeid is.'

Want een groot deel van de consumenten ontgaat het nut van de smartwatch nog steeds. Hij is ook niet voor iedereen en fabrikanten hebben dat ook nooit willen beweren. Sterker nog, Pebble-oprichter Eric Migicovsky denkt dat er maar drie groepen zijn die geïnteresseerd zullen zijn in een slim horloge: iemand die altijd verbonden wil zijn, de persoon die veel bezig is met gezondheid en degene die juist weinig meldingen wil, maar alleen de noodzakelijke berichten rond zijn pols ontvangt.

Nu lijkt iedereen die een smartwach wil er wel een te bezitten. En mensen die nu overwegen een smartwatch te kopen wachten wellicht even af nu de verwachting is dat Apple in september de Apple Watch 2 aan zal kondigen; de hoop is dat het horloge op verschillende fronten nog een stuk slimmer zal worden.

Wachten

Dit wachten is alleen nog niet toegeslagen in ons land. Ieder kwartaal worden er nog altijd meer smartwatches verkocht blijkt uit cijfers van GfK. In Nederland is er nog een stevige groei ten opzichte van een jaar geleden (+123 procent) na de introductue van de Apple Watch. Daarom is het ook niet gek dat de groei ten opzichte van een jaar eerder zo hoog is. Toen bestond de Apple Watch - het belangrijkste product op de smartwatchmarkt - dus nog niet eens. Het is dus afwachten wat de markt in het laatste kwartaal van dit jaar nog doet, wanneer de vergelijking beter te maken is.

"In de Amerikaanse en Aziatische markt zijn ze op het punt gekomen dat de pool van early adopters en tech geeks uitgeput raakt, door een latere introductie is er bij ons nog een groter potentieel. Maar dat potentieel zal wellicht snel uitdunnen. Dit jaar bereiken we dat omslagpunt nog niet, spiegelend aan de globale markt is de kans groot dat dit in 2017 wel zal gebeuren", aldus De Mesmaecker.

In samenwerking met Datanews