Redactie - 24 juli 2016

WILDLANDS CIO Rudolf Kooi: Technologie zorgt voor naadloze klantervaring

Themapark WILDLANDS Adventure Zoo Emmen biedt gasten een onvergetelijk ervaring in de natuur. In het park zijn bezoekers letterlijk onderdeel van de woonomgeving van dieren in het wild. Voor CIO Rudolf Kooi was het de uitdaging om die unieke ervaring met slimme technologie vorm te geven. Hij was de ‘Agent of Change’ voor de digitale transformatie voor de gehele organisatie. “We willen een naadloze gebruikerservaring voor gasten en medewerkers creëren, terwijl de technologie volledig op de achtergrond blijft. En het natuurlijk wel gewoon altijd doet.”

Kooi speelde een belangrijke rol bij het invullen van de ambities van WILDLANDS CEO Frankwin van Beers. Voor hem staat het welzijn van de dieren altijd op nummer 1. Tegelijkertijd wil hij gasten een geweldige dag bieden. Zij moeten de schoonheid van het dierenrijk en de natuur maximaal ervaren, iets opsteken, maar vooral genieten. Dus niet alleen dieren kijken, maar alle zintuigen prikkelen en heel veel beleven. Kooi: “De inzet van slimme technologie helpt om te zorgen dat mensen blij naar huis gaan. Technologie is in WILDLANDS letterlijk overal. Daarbij moet het altijd functioneren en toch onzichtbaar zijn. Ongeacht of het gaat om de website waar klanten online hun toegangskaarten kopen, het betalen van een koffie of inschrijven voor een activiteit. Verder vinden gasten hun weg met een speciale app die ook uiteenlopende informatie over dieren en activiteiten biedt. De WILDLANDS app draagt direct bij aan de beleving en biedt ons bovendien informatie over wat gasten graag doen. Zo nodig kunnen we het aanbod of de routing dan aanpassen om het bezoekers nog beter naar de zin te maken.”

Maximale flexibiliteit

De ambitie was helder, maar hoe pak je zo’n grootschalige transformatie aan? Kooi wilde heel graag bij WILDLANDS aan de slag. Toen hij er een aantal jaren geleden startte waren de plannen nog volop in ontwikkeling. “Het is een prachtig bedrijf. Toch was duidelijk dat de bestaande ICT-omgeving niet paste bij de nieuwe plannen. De netwerkinfrastructuur was zeer basaal en fragmentarisch. En dat gold ook voor de software en apparatuur. We moesten een flinke moderniseringsslag doorvoeren. Naast extra stabiliteit hadden we in het nieuwe park vooral behoefte aan flexibiliteit. Dat geldt zowel voor onze eigen medewerkers als voor de gasten. Met digitale werkplekken en een goed wifi-netwerk kunnen zij nu overal in het park, dat 22 hectare groot is, werken en communiceren. Op die manier zijn medewerkers altijd in staat om onze gasten goed te informeren en te ondersteunen. En leveren ze een directe bijdrage aan een positieve klantervaring.”

As-a-service

Om de vereiste flexibiliteit en betrouwbaarheid te creëren, koos Kooi onder andere voor desktopvirtualisatie op basis van Horizon DaaS. “Via virtuele werkplekken hebben medewerkers overal in het park toegang tot relevante applicaties via verschillende apparaten. Dit alles binnen een stabiele, gebruikersvriendelijke en veilige omgeving.” Om de kosten in de hand te kunnen houden, koos Kooi ervoor om zoveel mogelijk verschillende technologieën volgens het ‘As-a-Service’ principe af te nemen. “Er is geen noodzaak meer om alle IT-resources zelf te bezitten en te beheren. Dat vereist hoge investeringen vooraf, vraagt diepgaande kennis en beïnvloedt onze schaalbaarheid. Dat is helemaal niet nodig.”

WILDLANDS  besteedt een groot deel van deze ICT-activiteiten uit aan ICT-partner TCA. “Zij leveren ons bijvoorbeeld werkplekken op basis van Desktop-as-a-Service. Maar we draaien ook  applicaties in een private cloud in hun datacenter. Op die manier profiteren we van de voordelen die de cloud biedt en houden we grip op onze data en systemen. Kosten speelden daarbij zeker een rol. Juist in de opstartfase van WILDLANDS is het belangrijk om de kosten zo goed mogelijk te beheersen. Ook als er onverhoopt een periode minder mensen komen, of juist heel veel, kunnen we onze IT-omgeving daar eenvoudig op aanpassen.”

De juiste partners

WILDLANDS is al weer enige maanden open. Kooi kijkt tevreden terug op de transformatie. “In de nieuwe omgeving beschikken onze mensen over de informatie en applicaties om gasten goed te helpen. Ik heb vooralsnog geen klachten van collega’s gekregen. Dat is volgens mij het bewijs dat we de juiste technische keuzes hebben gemaakt. Een oplossing die onzichtbaar is, maar wel krachtig genoeg om de huidige behoeften goed in te vullen. Tegelijkertijd hebben we de flexibiliteit en mogelijkheden om in de toekomst nog veel meer te doen.” Volgens Kooi was het lastigste aan dit verandertraject misschien wel het vinden van de juiste partners. “Door een goede voorbereiding wisten we in ieder geval wat we wilden. En het is gelukt dat samen met met VMware en TCA te realiseren. Zij snappen wat we willen en leveren dat voor de juiste prijs. Ze hebben WILDLANDS de weg gewezen in onze digitale transformatie.”