Redactie - 22 juli 2016

Tesla zet in op carsharing-dienst

Topman Elon Musk van Tesla heeft bekendgemaakt dat het bedrijf zich gaat richten op grote elektrische voertuigen, zoals bussen en trucks. Daarnaast is het voornemens een carsharing-dienst aanbieden en zijn er eveneens plannen voor zonnepanelen op daken.

Volgens Musk biedt Tesla met zijn voertuigen op dit moment alleen producten aan in kleine segmenten van de consumentenmarkt. Dit aanbod moet aangevuld worden met de recent aangekondigde Model 3, een compacte SUV en een pickup. Buiten het aanbod voor consumenten wil Tesla zich ook richten op elektrische bussen en trucks, waarmee de kosten van transport gedrukt moeten worden en de nadruk moet liggen op veiligheid. Beide voertuigen zijn al in een vroeg stadium van ontwikkeling en kunnen waarschijnlijk volgend jaar gepresenteerd worden.

Auto als extra inkomensbron
Als de volledig zelfrijdende auto's eenmaal zijn goedgekeurd door toezichthouders, wil Tesla het ook mogelijk maken om een eigen voertuig ter beschikking te stellen aan anderen, zolang het niet in gebruik is. Andere gebruikers zouden de auto dan kunnen oproepen via een app. Zo kan een auto inkomen voor de eigenaar genereren, wat een oplossing moet bieden voor het feit dat er maar op vijf tot tien procent van de dag gebruik van wordt gemaakt. In grote steden wil Tesla ook eigen voertuigen aanbieden in aanvulling op bestaande auto's.

Zelfregulerend systeem
Het derde punt van het plan richt zich op het ontwikkelen van geïntegreerde zonnepanelen en batterijen. Deze moeten er 'fantastisch uitzien' en 'gewoon werken', aldus Musk. Tesla wil voor dit doel het bedrijf SolarCity overnemen, zoals al langer bekend was. Het vierde punt van het plan gaat over het verbeteren van de autonome functie van Tesla-voertuigen. Zo wil het bedrijf een systeem ontwikkelen dat ook blijft werken als er componenten uitvallen.

Leerproces
Musk maakt de schatting dat volledig zelfrijdende auto's pas goedgekeurd zullen worden nadat deze in totaal tien miljard kilometer hebben afgelegd. Het huidige 'leerproces' van de Tesla-voertuigen gebeurt op dit moment met vijf miljoen kilometer per dag. Musk legt de nadruk op het feit dat het daarom niet verstandig is om het autopilot-systeem te willen uitschakelen, waartoe sommigen opgeroepen zouden hebben. Daarbij gaat hij in op het bèta-label van deze functie en legt uit dat dit is gekozen om 'zelfgenoegzaamheid te verminderen' en aan te geven dat het systeem nog verbeterd wordt. Dit label verdwijnt zodra het systeem tien keer veiliger is dan het Amerikaanse gemiddelde.