Redactie - 21 juli 2016

Nieuwe studie toont veel vertrouwen in succes van digitale transformatie

De resultaten van een wereldwijd onderzoek dat is uitgevoerd onder leidinggevenden zijn bekend gemaakt. Een meerderheid van de bedrijven verwacht in 2016 te voldoen aan de digitale transformatie doelstellingen. Meer dan zestig procent denk dat ze eerst belangrijke organisatorische wijzigingen moeten doorvoeren om deze doelen te bereiken.

Transformatieplannen
Het dit voorjaar uitgevoerde onderzoek door de Economist Intelligence Unit (EIU), in opdracht van Pegasystems - is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 282 leidinggevenden uit belangrijke sectoren zoals de gezondheidszorg, financiële dienstverlening, biotechnologie, farmacie en telecommunicatie. Directieleden/leidinggevenden uiten groot vertrouwen in hun digitale transformatie­plannen: 69 procent verwacht hun voor dit jaar gestelde digitale doelstellingen te realiseren. Voor de meeste is falen geen optie aangezien 77 procent meldt dat digitale transformatie voor hun bedrijf in 2016 de hoogste strategische prioriteit is en slechte financiële prestaties als consequentie opdoemen voor het niet voldoen aan deze doelstelling.

Optimisme
Een reden voor het optimisme is te vinden in de wijze waarop managers digitale transformatie als een kans benaderen in plaats van het als marktbedreiging te vrezen. Het perspectief op het verwerven van concurrentievoordeel is de grootste drijfveer van organisaties voor hun digitale transformatie prioriteiten; 48 procent van de managers noemt het een belangrijke reden. Daarentegen herkent slechts 25 procent concurrentiedruk als aanjager voor het nastreven van digitale transformatie.

Niet gemakkelijk 
Maar uit het rapport blijkt ook dat de meeste organisaties niet verwachten dat digitale transformatie gemakkelijk zal zijn. Eenenzestig procent van de zakelijke leiders zegt dat binnen hun organisatie substantiële veranderingen nodig zijn om organisatorisch succes te behalen. Respondenten noemen een gebrek aan leidinggevende ondersteuning als kritische belemmering voor het bereiken van hun doelen. Veertig procent van de respondenten stelt dat senior management het toezicht op de digitale transformatie-initiatieven moet verhogen, wat betekent dat verandering actief moet worden aangestuurd vanuit de top.

Hoog tempo
“Door het tempo waarin de digitale veranderingen blijven versnellen, is het nog nooit zo belangrijk geweest voor senior business leiders om de fakkel te dragen voor de digitale transformatie binnen hun organisatie”, stelt Don Schuerman, CTO en vice president product marketing,Pegasystems. “De toekomst van veel bedrijven hangt nu af van hun vermogen om digitaal potentieel te vertalen naar concurrentievoordeel. Dit is een allesomvattende inspanning. Het heeft topmanagement nodig om te strijden voor de inzet van flexibele, digitale technologieën die de manier waarop zij zich bezighouden met hun klanten verandert.”

Verbeteren klantenservice
De meeste bedrijven geven prioriteit aan een verbeterde klantenservice als de primaire doelstelling voor digitale transformatie; 57 procent van de respondenten identificeert het als hun belangrijkste klantgerichte doel. Met een percentage van 38 procent van de respondenten geldt procesoptimalisatie vanuit een intern perspectief als het meest gangbare doel. Dit weegt veel zwaarder dan de nadruk op werknemerservaring; slechts 14 procent van de zakelijke leiders legt de nadruk op verbetering van de betrokkenheid van medewerkers bij hun belangrijkste digitale transformatie doelstellingen.

Investeren in big data en analytics
Om succes op het gebied van digitale transformatie te bereiken, blijkt uit het onderzoek, zijn meer organisaties dit jaar van plan sterk te investeren in big data en analytics technologieën (58 procent) dan in enige andere digitale technologie, zoals mobile computing (36 procent) en software as a service (29 procent). De geplande investering in big data en analytics is voor verschillende industrieën consistent.

Voor het volledige onderzoek Digital Transformation Agenda 2016 klik hier .