Redactie - 14 juli 2016

Business is digitale business

Business is digitale business image

Meer dan ooit opereert het van oorsprong Deense Stibo Systems als internationale softwareleverancier. Om de internationale klanten beter te bedienen hebben de verschillende landenkantoren een belangrijkere positie gekregen. Hiermee kunnen ze dicht bij de klant praten over invulling van veruit het belangrijkste agenda-onderwerp: de digitale transformatie.

Stibo Systems heeft enige tijd geleden zijn aanwezigheid in Nederland uitgebreid met een eigen kantoor in Amsterdam, gehuurd voor de lange termijn. Dit is volgens Mikkel Jensen, Vice President bij Stibo Systems in het kader van de internationale strategie om de voormalige satellietkantoren veel meer gelijkwaardig te behandelen. “We zijn zo veel meer een Europese organisatie geworden. We waren eerst een organisatie met een hoofdkantoor in Denemarken en met filialen. Nu zijn we een internationale softwareleverancier.”

Vanuit het nieuwe kantoor in het centrum van Amsterdam bedient Stibo Systems zijn klanten in de Benelux. “Eén criterium voor ons was bereikbaarheid. We hebben een aantal verschillende locaties bekeken, en dit was ideaal. Het is op loopafstand van het Centraal Station, wat erg belangrijk is voor de Fransen, want zij komen daar rechtstreeks aan vanuit Parijs. En ook vanaf Schiphol is het makkelijk bereikbaar, zonder dat je in een industriegebied zit waar je een auto voor moet huren.”

Ouderwetse business
Tegelijk profileert Stibo Systems zich duidelijker als belangrijke speler in de digitale transformatie van bedrijven. Niet voor niets kwam tijdens hun meest recente evenement een hele reeks voorbeelden voorbij van data-toepassingen, van Philips en McDonalds tot bol.com. Jensen: “De term MDM is langzaam aan het verdwijnen. MDM is ontstaan uit het tijdperk van de ERP. Het was een fundamenteel bestanddeel binnen een ERP-systeem. De ERP-leveranciers gebruikten de term om interne functionaliteit te beschrijven, en misschien nog wat toegevoegde modules die ze verkregen hadden, maar dat is waar het echt uit ontstaan is. Echter, ERP klinkt ondertussen als transactionele backoffice in ouderwetse business.”

Waar het volgens hem tegenwoordig bij bedrijven primair om gaat, is de enorme focus op data. “Het gaat om operationele data diep in het kantoor. Want business is digitale business. En voor traditionele bedrijven die een digitale transformatie ondergaan speelt data een totaal andere rol. Het is vaak de belangrijkste troef van het bedrijf.” 

Data heeft waarde
Dit wordt geïllustreerd door het succes van bedrijven als Uber. “Als je vandaag een bedrijf wilt aankopen en een due diligence-onderzoek wilt doen, zul je daarbij hun activa bekijken, en zul je zeer zeker hun data bekijken, want dat is een groot deel van wat je koopt. Het gaat om data en data management. En de manier waarop je met die data kunt omgaan. Want het verschil tussen de slechtste en beste presteerders is enorm groot. Hetzelfde bedrijf kan met de juiste gereedschappen, juiste processen en de juiste cultuur, dezelfde hoeveelheid informatie beheren met 10 mensen, terwijl een ander bedrijf 100 mensen nodig heeft voor dezelfde taak, bijvoorbeeld omdat ze verzuild of gedesintegreerd zijn. De waarde die 10 mensen genereren is dan gelijk aan de waarde van 100 anderen, en dan is de waarde van het bedrijf opeens heel anders.”

“We zien op het moment vooral dat de manier waarop IT-organisaties zijn opgezet ingrijpend verandert. De CIO komt los uit de operationele rol, waarbij hij verantwoordelijk was voor de informatie management-apparatuur, die zaken verwerkte op de achtergrond. Je kunt die ontwikkeling vergelijken met het HR-team dat vroeger bij het commerciële team zat, dat verantwoordelijk was voor de klantenervaring. Zij rekruteerden, zij bouwden de cultuur. Maar tegenwoordig zijn veel van de beoogde klanten digitaal. Dus je ontmoet mensen via apps, je komt in contact via callcenters, en de instrumenten die beschikbaar zijn. Het is een hele andere wereld.”

Onzekerheid
De megatrends in IT leiden tot onvoorspelbaarheid en onzekerheid, op politiek en op business niveau. “Dit betekent dat we te maken hebben met een situatie waarbij het er niet om gaat dat je een geweldige strategie ontwikkelt die kan voorspellen welke systemen je nodig zult hebben over 1,2 of 3 jaar. Het gaat erom je voor te bereiden op het onvoorspelbare. En de beste manier om dat te doen is ervoor te zorgen dat je agility hebt. Je bouwt niet iets voor vandaag dat achterhaald is als je morgen live gaat.” 

“Ik denk dat veel bedrijven deze transformatie zelf doen. We zien dat bedrijven nu IT en digitale vaardigheden onderdeel maken van de agenda van de Raad van Bestuur. Voorheen was dat er niet vaak op C-niveau. Het zat meestal één niveau lager, of het was verborgen onder de CFO- functie, omdat het meer werd beschouwd als een controlemiddel en een hulpmiddel. Terwijl het nu omhoog is gebracht, op het niveau van sales en andere primaire functies. Voor ons wordt dan in die bedrijven de dialoog makkelijker.”

Uniek
“Je ziet nog steeds de ‘bouwen’ versus ‘kopen’ discussie. Veel bedrijven zijn gewend dingen zelf te bouwen omdat ze vinden dat ze uniek zijn. Maar ik denk dat het een kwestie is van erachter komen op welk moment je waarde toevoegt. Vroeger was je in staat je business te onderscheiden door eigen code te bouwen, en belangrijke businesslogica die iets totaal anders zou doen dan de concurrent.”

“Toen kon je zelfs ook competitieve voordelen behalen door ERP in te voeren. Want andere bedrijven deden het slechter, hadden te veel legacy om op één platform te komen. Maar nu is iedereen daar. Er is geen competitief voordeel te behalen door je transacties te optimaliseren. De competitieve voordelen zitten in het ontmoeten van de klanten. En dat is de uitdaging voor veel bedrijven.”

Relevant
“Grootte was erg belangrijk in de oude economie, in de nieuwe is het veel minder belangrijk. Alles is schaalbaar, van financiering tot IT-architectuur. Dit betekent dat het voordeel van schaalgrootte niet meer bestaat. Je kunt online groot lijken, zelfs als je dat niet bent. En vice versa. Je kunt een heel groot bedrijf zijn, maar je online aanwezigheid, je sociale aanwezigheid, reflecteert die grootte niet.”

“Positionering is dus belangrijk, want als je wordt geassocieerd met iets dat aan het verdwijnen is dan zwem je tegen de stroom in. Stibo Systems zal altijd relevant blijven, omdat we met onze klanten over de juiste onderwerpen spreken, in welke richting de markt zich ook beweegt. En voor iedereen is op dit moment hèt onderwerp meegaan in de digitale transformatie.”

Door: Marco van der Hoeven