5 tips voor een efficiëntere werkplek
14-07-2016 | door: Redactie

5 tips voor een efficiëntere werkplek

De toenemende IT complexiteit binnen organisaties leidt tot kopzorgen bij IT-afdelingen. Hoe regel je dat een werknemer vanaf zijn vakantieadres met zijn eigen iPhone een werkapplicatie download en een belangrijk document op zijn laptop ondertekent via een openbaar netwerk?

Wanneer software op de juiste manier wordt gebruikt, kan dit de efficiëntie sterk verhogen. Met cloudapplicaties kun je bijvoorbeeld productief blijven terwijl je reist. Veel organisaties zijn vandaag de dag bezig met het optimaliseren van de efficiëntie door middel van software om kosten te besparen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bedrijf dat overbodige kosten maakt door overtollige licenties en deze nu met een eenvoudige tool in kaart kan brengen. Ook de werknemer wordt productiever van een efficiëntere werkplek, omdat het werken hen gemakkelijker wordt gemaakt.

Matrix42, aanbieder van werkplekbeheer software, geeft 5 tips voor het inrichten van een zo efficiënt mogelijke werkplek:

1.      Adaptieve toegang tot de werkplek - Biedt de werknemer een werkplek aan op basis van hun locatie, het gebruikte apparaat, het tijdstip en de op dat moment beschikbare bandbreedte van de werknemer. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om mobiele gebruikers toegang te geven tot gevoelige gegevens op basis van hun locatie, of om automatisch een printer op locatie te configureren.

2.      Unified Endpoint Management (UEM) - Het aantal apparaten waar werknemers gebruik van maken neemt sterk toe. De aanschaf van een uniforme oplossing waarbij IT-afdelingen vanuit één interface alle apparaten binnen de organisatie kunnen beheren (UEM) verlost de afdeling van veel kopzorgen. 

3.      IT service management - Toenemende complexiteit in de IT-infrastructuur en veeleisende werknemers gaan niet goed samen. Voor IT-afdelingen wordt het steeds lastiger om werknemers op een interactieve manier te helpen bij hun software- en hardware problemen. Door middel van een IT service management tool kun je service processen automatiseren en ze op een gecontroleerde manier efficiënt en effectief doorlopen. Daarbij zorg je voor een stuk self service, wat voor verhoogde efficiëntie zorgt.

4.      Licentiebeheer - Licentiebeheer is niet nieuw binnen het bedrijfsleven. Echter, doordat iedereen zijn eigen apparaten gebruikt voor werk, raken IT-afdelingen het overzicht op alle licenties gemakkelijk kwijt. Het is ook mogelijk om met één oplossing alle licenties binnen de organisatie te beheren. Door één overzichtelijke oplossing vermijd je onverwachte kosten na compliance-fouten, verminder je de werkdruk van de IT-afdeling en bespaar je kosten voor licenties die niet worden gebruikt (die je gemakkelijk opzegt).

5.      Predictive workspace analytics - Doe voorspellende situatie analyses of simuleer bepaalde situaties, zoals de uitrol van applicaties, hevige drukte op de service desk of een 
licentiewijziging. Dit maakt het voor IT-afdelingen mogelijk om sneller te handelen op het moment dat zij zich in een zulke situaties bevinden.

Terug naar nieuws overzicht