Redactie - 14 juli 2016

‘Continue verandering wordt de nieuwe status quo’

‘Progress geeft richting aan de digitale transformatie van uw applicatielandschap’, luidde onlangs de boodschap aan boord van het stoomschip De Rotterdam. Het bekende, uit 1959 stammende vaartuig van de Holland-Amerika Lijn, dat in zijn bestaan ook al twee keer ingrijpend ‘transformeerde’, vormde een passend decor voor de goed bezochte Progress-klantendag ‘Digital Transformation’.

“Welkom aan boord van de SS Rotterdam”, opent General Manager Benelux Stephan Leferink de Progress Summit. Inspelend op het thema  van de dag memoreert hij dat Progress zelf de afgelopen weken een grote transformatie heeft doorgemaakt in de vorm van een rebranding. Deze vormt het sluitstuk van de integratie van het in 2014 door Progress overgenomen Telerik. Daarmee komen twee product-marktcombinaties bij elkaar, zegt hij. Aan de ene kant Progress, als fabrikant van een instrumentarium voor het ontwikkelen van bedrijfskritische enterprise-applicaties voor zowel on-premise als in de cloud, en aan de andere kant Telerik als fabrikant van applicatieontwikkeltools voor cross-platform en mobiele toepassingen, alsmede een CMS voor de creatie en het managen van websites.

Twee doelgroepen

Het gaat goed met Progress, meldt Leferink. Als je kijkt naar producten als Open Edge, voor het bouwen van high-performance multi-platformsystemen, Rollbase, voor ‘rapid application development’ in de cloud, en de rules engine Corticon, dan heeft Progress in de Benelux het eerste half jaar een omzetgroei van meer dan 30 procent gerealiseerd ten opzichte van 2015. En vol vertrouwen vervolgt hij: “Ik durf u ook nu al te voorspellen dat de resultaten voor het komend half jaar er meer dan gezond uit zullen zien.”

Er zitten twee doelgroepen in de zaal. Aan de ene kant de klanten en partners uit de wereld van de enterprise-applicaties, en aan de andere kant de ‘digital agencies’ en marketeers met hun expertise op het vlak van klantbeleving en webdesign. Twee partijen die elkaar vanuit de blik van de organisator uitstekend aanvullen wat het onderwerp ‘digitale transformatie’ betreft.

Nieuwe bedrijfsmodellen

Digitale transformatie gaat niet alleen over technologie. Het gaat ook over klanten, klantbeleving en processen, zegt Leferink. “Het gaat met name, zoals Gartner definieert, ‘om het creëren van nieuwe bedrijfsmodellen die mensen, bedrijven en dingen met elkaar verbindt, ten einde meer omzet te genereren’.” Díe bedrijven die er in slagen om de fysieke en digitale wereld daarbij naadloos in elkaar over te laten gaan, kunnen volgens hem een substantieel concurrentievoordeel tegemoet zien. “Digitalisering helpt bijvoorbeeld bij het slechten van de obstakels in de supply chain”, vervolgt hij. “Denk aan een bedrijf als booking.com. Dat is een partij die zelf geen enkel product fabriceert, maar wel alle schakels in de supply chain virtueel met elkaar verbindt tot een nieuw succesvol  businessconcept.”

“Het zijn verder niet alleen mensen die steeds meer verbonden zijn, maar ook dingen”, vervolgt Leferink zijn betoog. Hij verwijst daarbij niet alleen naar de opkomst van het ‘Internet of Things’, maar ook naar die van het ‘Internet of Living Things’. Hij doelt hiermee op een voorbeeld dat hem onlangs werd voorgeschoteld door een Nederlands bedrijf dat, om de groei nog verder te optimaliseren, planten ontwikkelt die zelf kunnen aangeven wanneer ze water en voedsel nodig hebben. “Dat betreft natuurlijk een sector waarin Nederland voorop loopt, maar het illustreert nog maar eens wat er door de voortschrijdende digitalisering allemaal mogelijk wordt.”

“Wij hebben met de nieuwe organisatie een enorm bereik”, aldus Leferink ter afsluiting, nadat hij een reeks succesvolle klant-cases ten tonele heeft gevoerd. “Er zijn wereldwijd meer dan 1,7 miljoen ontwikkelaars die met onze tools ruim 78.000 klanten bedienen; 1750 applicatiepartners die met onze technologie bedrijfskritische applicaties bouwen en verkopen. Dat heeft geleid tot meer dan 30.000 implementaties. Daarbij werk ik nu al meer dan 24 jaar bij Progress en ik kan u verzekeren: het is financieel gezien al die jaren een super gezond bedrijf geweest.”

Business-track

Het programma wordt na de plenaire keynote van Leferink in drie parallelle onderdelen gesplitst. Wij sluiten ons aan bij de business-track, gericht op het C-level management, die is gesitueerd in de Grand Ballroom aan het achterdek. De verzamelde businessmanagers krijgen er, naast een aantal culinaire verrassingen, een drietal presentaties voorgeschoteld die stuk voor stuk het thema van de dag nader uitdiepen.

Faris Sweis, afkomstig van Telerik en nu Chief Transformation Officer bij Progress, analyseert in zijn presentatie ‘Digital Business Defined’ de essentiële kenmerken van de digitale transformatie. Wat bedoelt men precies met die term en waarom voltrekt die digitale transformatie zich juist nu? Om op de eerste vraag in te haken: de opkomst van steeds meer disruptieve partijen in de markt, wordt gezien als hét kenmerk van de digitale transformatie die zich alom aan ons voltrekt, zegt Sweis. Aangestuurd door een zich steeds sneller ontwikkelende technologie heeft met name de consumentenmarkt een enorme impuls gekregen, waarmee de verwachtingen van de klant in korte tijd naar een veel hoger niveau zijn getild. De klant verwacht steeds meer dat services specifiek op hem zijn toegesneden. Dus de kern van disruptie is in essentie gelegen in die steeds veeleisender en steeds sneller veranderende customer expectation, zegt Sweis. Daarbij is de klant ondertussen niet meer alleen degene die jouw producten koopt, maar ook je medewerker en je partner in het kanaal, voegt hij daaraan toe.

Willen bedrijven in dit krachtenveld hun hoofd boven water houden, dan zullen zij hun wendbaarheid sterk moeten vergroten. Geen projecten meer van jaren, die miljoenen kosten. Dat kan niet meer , zegt Sweis. Dat moet terug naar maanden, liefst weken. Falen mag, en is af en toe onvermijdelijk, maar ‘fail fast and move on ’moet daarbij de leidraad zijn, zoals zijn collega Colleen Smith het in haar presentatie ‘Disruption is here’ even later zal uitdrukken. Als Progress hebben wij daarvoor, na de integratie van Telerik, nu alle tools in huis, zegt Sweis. Progress ziet zichzelf daarom als dé enabler van de digitale transformatie waarmee bedrijven nu worden geconfronteerd. Continue verandering is daarbij hét kenmerk, luidt zijn slotconclusie. Of, zoals hij het ook graag formuleert: “Digital Transformation is a journey, not a destination!”