De Managed Service Provider als vreemde eend in de bijt

08-07-2016 | door: Blog

De Managed Service Provider als vreemde eend in de bijt

‘Mkb’ers, investeer in een Managed Service Provider!’ Het was mijn meest recente oproep aan mkb-bedrijven. Want investeren in een Managed Service Provider (MSP) – de moderne variant van de IT-dienstverlener – betekent niet alleen minder downtime, meer tijdsbesparing en meer innovatie, maar vooral ook beter geregelde security. En dat is voor het mkb – wereldwijd een zeer gewild target voor hackers – van levensbelang.

In dit blog bekijk ik de situatie graag vanuit de andere kant, namelijk de ogen van een MSP. Een goede MSP vervult de rol van persoonlijke IT-manager of ‘virtuele CIO’ van het mkb, zo bepleitte ik eerder. Een dienstverlener die niet direct het serverhok induikt, maar advies geeft rondom infrastructuur, communicatie, productivity en business continuity. Iemand die ook bewust kiest voor innovatie en de diensten en producten adopteert die het mkb een voorsprong geven op collega’s. Makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je denken, want hoe blijf je nu innovatief als IT-dienstverlener? Ik geef je graag twee voorbeelden.

Kies voor digital natives

Als men mij vraagt naar een belangrijke succesfactor voor het mkb, antwoord ik steevast: millennials en digital natives aan boord. Het is deze generatie die een bedrijf fris, fruitig en innovatief houdt, en bedrijven moeten daarom investeren in het aantrekken van jong talent. Hetzelfde geldt voor MSP’s. Zij kunnen zich onderscheiden door samen te werken met de generatie van de toekomst. En die mag je best buiten je eigen landsgrenzen zoeken. Zo was ik afgelopen maand te gast op het DattoCon16-event in Nashville, Verenigde Staten. Daar luisterde ik onder andere naar Austin McChord, oprichter en CEO van Datto. McChord – ook wel de nieuwe Mark Zuckerberg genoemd – begon op zijn drieëntwintigste met het solderen van een hardwaredoosje in de kelder van zijn vader. Dit product – zijn eerste back-updevice – is negen jaar later uitgegroeid tot een bedrijf met zevenhonderd medewerkers en oplossingen voor back-up, recovery en business continuity, gebruikt door duizenden MSP’s wereldwijd. En McChord? Die staat inmiddels in de CRN Top 25 Innovator en de ’30 under 30’-ranking van Forbes voor jonge topondernemers. Dát zijn de partijen waar je mee samen wilt werken als MSP: een marriage made in heaven.

Wees die vreemde eend in de bijt

Tijdens mijn bezoek aan de Verenigde Staten combineerde ik het nuttige met het aangename: op een uurtje vliegen van Nashville bevond zich een tropische verrassing, in de vorm van het hoofdkantoor van AppRiver. Deze e-mail- en websecurityspecialist, die in 2002 startte met het bouwen van zijn beveiligingsportfolio rondom Microsoft, deed me beseffen: het kan geen kwaad om eens buiten de gebaande paden te treden. AppRiver was in eerste instantie namelijk een nogal vreemde eend in de wereldwijde bijt van Microsoft. Het was een van de eerste partijen die als partner de Microsoft-producten ging verkopen, in combinatie met zijn zelfontworpen Phenomenal Care™-programma voor live customer support. En met succes: inmiddels beschermt AppRiver zo’n tien miljoen e-mailboxen wereldwijd en is het zo mogelijk een grotere expert op het gebied van Office 365 en Exchange dan Microsoft zelf.  

In de Verenigde Staten zag ik met eigen ogen wat het je kan opleveren om als IT-partij te investeren in digital natives en buiten de gebaande paden te denken. En wat blijkt? In de Verenigde Staten – waar men nog veel dichter bij de bron van veel softwareoplossingen zit – loopt men tegen dezelfde uitdagingen aan als MSP’s in Nederland. Een extra tip voor MSP’s is daarom: neem eens een kijkje bij IT-dienstverleners in het buitenland en ontdek hoe zij omgaan met infrastructuur, communicatie, productivity en business continuity. Ik neem je graag mee op een tripje! 

George van Brugge, Portland

Terug naar nieuws overzicht