Vaste en mobiele telefoon krijgen dezelfde beleving

08-07-2016 | door: Edwin Feldmann

Vaste en mobiele telefoon krijgen dezelfde beleving

 

We zijn er al helemaal aan gewend dat we op elk moment bereikbaar zijn met onze smartphone. Tenminste dat geldt voor ons privéleven, want zakelijk zijn veel bedrijven en werknemers nog niet goed bereikbaar.

En dat terwijl veel Nederlanders naast een eigen smartphone ook een mobiele telefoon van het werk op zak hebben en daarnaast vaak nog een vaste telefoon op kantoor. Steeds meer bedrijven in Nederland voeren een ‘mobile-only’-beleid. Ze vragen zich af wat ze nog met vaste toestellen moeten voor de vaste medewerkers en geven iedereen gewoon een mobieltje. Maar gaandeweg komen ze erachter dat er telefoniefuncties zijn die je niet hebt in een mobiele omgeving, zoals bijvoorbeeld callcenters, groepsgesprekken en uitgebreide rapportages. Daar is de behoefte ontstaan om de vaste telefoon met mobiel te laten integreren, vertelt Barry Wissink, Sales Directeur voor de zakelijke markt bij Tele2 Nederland. 

Bovendien verhuist de telefooncentrale steeds vaker van de werkvloer naar de cloud. “We zien dat werkplekken steeds flexibeler worden, dat mensen thuiswerken, of mensen zitten op andere locaties dan kantoor”, aldus Wissink. Om deze nieuwe werkwijze te optimaliseren, is het nodig dat telecomoplossingen mee veranderen. “De klant zou niet moeten weten of je nu belt met een vaste of mobiele telefoon, je wilt gewoon bereikbaar zijn.”

Met een hosted telefoniedienst (ook wel hosted voice genoemd) maakt het niet meer uit of je een vast of mobiel nummer, of een vast of mobiel toestel hebt. Je kunt zelf instellen hoe je bereikbaar wilt zijn.

Bij Tele2 zien ze in de zakelijke markt een groeiende behoefte naar hosted voice-diensten, vertelt Wissink. “We zien dat klanten helemaal geen telefooncentrale meer willen hebben, maar dat ze interesse hebben in een PBX in de cloud. Bedrijven kiezen bewust voor een prijs-per-medewerker oplossing. Daarom hebben we het hosted voice-platform ontwikkeld.” De mobiele en vaste telefoon worden op die manier een integraal onderdeel van het bedrijfsproces. Daarbij maakt het niet meer uit of je een vast of mobiel toestel pakt, de beleving is hetzelfde.

Aantal gebruikers
Hosted voice is met name heel interessant voor het MKB en kleine(re) ondernemers. “Die willen vaak helemaal niets met telecom te maken hebben. Ze willen een paar functies die bij een telefooncentrale horen en willen dat dat werkt. Dat kan allemaal in de cloud zonder dat ze kennis hoeven te hebben van telefooncentrales”, aldus Wissink. Zelfs voor een zzp’er of een bedrijf met twee medewerkers kan het interessant zijn voor een professionelere uitstraling, om beter te kunnen samenwerken. Er zijn nu ook koppelingen mogelijk zijn met CRM-software en unified communication-platformen. Eigenlijk is het aantal medewerkers, voor de technische invulling van de dienst, niet meer zo relevant. Bedrijven rekenen een hosted voice-dienst toch af per gebruiker.

Met name grote bedrijven hebben de afgelopen jaren nog geïnvesteerd in een telefooncentrale, weet Tele2. “Als die centrale nog niet is afgeschreven, kunnen we daar met Mobile Connect toch een koppeling mee maken zodat vast en mobiel geïntegreerd kunnen worden. Dit is vaak voor grote bedrijven een ideale oplossing, omdat die organisaties nog geregeld een eigen ‘on-premise’ telefooncentrale willen hebben, of nog hebben, maar tegelijkertijd wel alle functionaliteiten willen hebben die we bieden”, stelt Wissink.

Efficiënter
De vast-mobiel integratie zorgt er bijvoorbeeld voor dat medewerkers overal en altijd bereikbaar zijn. Het maakt ook niet meer uit op welk nummer ze gebeld worden, want ze kunnen elk gesprek met hun mobiele of vaste toestel aannemen. Daarnaast krijgen bedrijven de mogelijkheid om extra functies te gebruiken zoals het instellen van keuzemenu’s of het gebruik van belgroepen.

Hosted voice biedt bovendien diverse andere geavanceerde mogelijkheden zoals callcenterfuncties. En daarvoor hoeven geen grote investeringen meer te worden gedaan in een dure telefooncentrale en is onderhoud van de telefooncentrale inbegrepen, dus er zijn geen zorgen meer over het bijhouden van updates en upgrades. De administratie van telecomdiensten wordt er met één factuur voor alle telefonie een stuk eenvoudiger op en het bevordert de inzicht in de totale telefoniekosten, zodat eenvoudig gekeken kan worden waar verdere besparingen mogelijk zijn.

Gebruiksgemak
Bij het ontwerpen van de hosted-voice dienst, ging Tele2 zorgvuldig te werk, vertelt de sales directeur van Tele2. “We hebben zeker bij hosted voice sterk gekozen voor gebruiksgemak en eenvoud. Daarom krijgt de klant toegang tot een beheerportal. De uitgangspunten waren met name dat het eenvoudig moet zijn om calls van de ene naar de andere medewerker te laten gaan. Maar ook moet het gemakkelijk op- en af te schalen zijn.” Dit kan de klant allemaal zelf online, terwijl daar voorheen een telecomspecialist voor nodig was.

“Onze oplossingen moeten heel simpel zijn”, legt Wissink uit. “We hebben ons daarom afgevraagd welke features echt van belang zijn en die hebben we geïntegreerd en de rest hebben we weggelaten.” De kunst zit ‘m volgens hem in het weglaten van heel gedetailleerde opties waar 95% van de gebruikers geen behoefte aan heeft. “Daarmee hebben we een heel simpel maar wel compleet product die iedereen zelfstandig en snel kan beheren en dat is zeker bij dit product en deze doelgroep van essentieel belang.”

Kansen voor businesspartners
Tele2 biedt de diensten zelf aan en doet daarnaast zaken met een groot aantal businesspartners. Wat Tele2 onderscheidt van de rest in de markt, is dat het bedrijf een eigen vaste en mobiele 4G-netwerk heeft. “Het voordeel van businesspartners is dat ze dicht bij de klant staan en soms al een jarenlange relatie met de klant hebben. Dat kunnen we combineren met onze kennis en ervaring, ons eigen netwerk en de scherpe prijzen waar we de diensten voor aanbieden.”

Wissink ziet wel dat de telecommarkt volwassen geworden is. “Telecom is een commodity geworden. Telecom moet het gewoon doen, het is een hygiënefactor geworden, net zoals water uit de kraan, het moet er gewoon zijn en werken”, vindt Wissink. Daarom voorspelt hij dat hosted voice binnen enkele jaren tot de standaard zal behoren en traditionele telefonie bijna geheel verdrongen zal hebben.

Door: Edwin Feldmann 

Terug naar nieuws overzicht